Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ska åka ifrån mina Diskusar ett tag nu och det känns lite lätt ångestladdat. När jag nu skulle göra vattenbyte så gick strömmen mitt inför vattenbyte och filterrengöring innan. Blir nog bra att fixa detta efteråt.
    Den som kommer förbi och matar alla fiskarna här hemma får små doseringsmuggar med foder utställda. Muggarna är markerade vilken ordning de ska ges etc. och står på varje akvarium. De får mat 2 ggr på 10 dagar.
    Håller fodergivorna låga så att vattenkvalitén inte blir lidande. Har sedan en akvariekunnig svåger som har jour om något skulle hända med Diskusarna.
    Tänkte sätta in en övervakningskamera på Diskusarna men efter en intensiv debatt med frun så ligger jag (mycket tillfälligt med listiga nya argument på gång) lite lågt i denna fråga.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Den affären jag har en tendens att besöka lite för ofta [URL="http://zoohoo.se/index.html"]

      Kul att det finns en del nära också
      På den listan fanns ju en del som jag tipsade om. kul!

      L200 som är guldgul? Minns inte om jag sett de Pia har men de ska ju vara gröna med gula prickar. oerhört vackra. Ser knappt ens stjärten på min bara, morr. (Tror de vill ha svalare än dina 30 grader. )

      Har du vägarna förbi hitåt någon dag får du stanna till här vetja! Så välkommen så.
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        Drömmen om ett Discusakvarium

        Det måste kännas tryggt att du har din svåger om något skulle hända. En liten backup iaf.

        Jag har också ångest de få gångerna jag åker iväg. Det jobbigaste är dock när man närmar sig hemmet igen. Då kommer alla tänkbara syner. Öppnar dörren, lyssnar, luktar, tittar, pustar ut.

        Trist att du inte fick till övervakningen denna gång. Men nästa kanske.

        Ha nu en underbar semester och njuuuuut!
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • heba
          • September 2013
          • 847

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Ska åka ifrån mina Diskusar ett tag nu och det känns lite lätt ångestladdat. När jag nu skulle göra vattenbyte så gick strömmen mitt inför vattenbyte och filterrengöring innan. Blir nog bra att fixa detta efteråt.
          Den som kommer förbi och matar alla fiskarna här hemma får små doseringsmuggar med foder utställda. Muggarna är markerade vilken ordning de ska ges etc. och står på varje akvarium. De får mat 2 ggr på 10 dagar.
          Håller fodergivorna låga så att vattenkvalitén inte blir lidande. Har sedan en akvariekunnig svåger som har jour om något skulle hända med Diskusarna.
          Tänkte sätta in en övervakningskamera på Diskusarna men efter en intensiv debatt med frun så ligger jag (mycket tillfälligt med listiga nya argument på gång) lite lågt i denna fråga.
          Härligt med semester och skönt med någon akvariekunnig som jourar
          Doseringsmuggarna låter som jag själv när vi skulle på semester och sonen skulle ha koll på
          saltvattenakvarierna - lite " akvarievård för dummies" .
          Ha en skön ledighet och slipa på argumenten för övervakningskameran
          /Helene

          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av Likan
            På den listan fanns ju en del som jag tipsade om. kul!

            L200 som är guldgul? Minns inte om jag sett de Pia har men de ska ju vara gröna med gula prickar. oerhört vackra. Ser knappt ens stjärten på min bara, morr. (Tror de vill ha svalare än dina 30 grader. )

            Har du vägarna förbi hitåt någon dag får du stanna till här vetja! Så välkommen så.
            Jag har nog tänkt att jag så småningom ska titta in, det står på listan. Klart vi måste träffas lajv
            Bra det där med tempen, missade det. Det är det som är så skönt med mina Panaqolus Albomaculatus är ju att de fixar Diskusarnas värme och bryr sig bara i trärötter och liknande. Men de är extremt effektiva på trä. Min mopanirot (som är stenhård!) är alldeles stubbad i ena änden. Imponerande!
            Innan jag började med algae wafers så tog de Anubias-snacks ibland.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              Är stubben något du kan få kort på? Hade varit kul att se. jag har ju en drös träätare här men jag ser ingen skillnad på rötterna. Inte utvändigt iaf, vem vet hur det ser ut på insidan. :P
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Jag ska se om det. Han har ätit på bakre undersidan där hela roten har kortats ned.
                En fundering överlag kring L-malar är ju om det är bättre generellt att bara ha 1 ex av olika. Panaqolus kan ju tydligen bli lite tuff mot sina egna? Det gäller ju många L-malar om man läser mera.

                Har inte förrän nu fattat hur smart Planetcatfish sökfunktion är. Det är ju busenkelt att få fram malar som passar vissa temperaturer. Panaqolus som jag redan har är ju den mest tempanpassade jag kan hitta egentligen då den klarar en varm sommardag utan att svimma direkt.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  Jag har ju 4 panaqolus L204 i 720 och jag upplever dem närmast som sociala med varandra. Men klart vid matning så är den som är störst den som får välja först.

                  Andres och barnen har ju varit i Sverige sedan midsommar och jag hemma och jobbat. Men på lördag så reser jag också hem till Sverige för semester. Vi blir borta 12 dagar och velar mellan 2,3 och 4 matningar. Byter 50% av allt vatten nu innan jag åker. Sedan är jag lite i valet och kvalet mellan att bara ge flingfoder och wafers och visa hur lite som ska ges eller att ge det vi brukar ge men då lägga upp i plastbägare i färdiga portioner. Sist när vi var på semester låg det ju mat kvar på botten när vi kom hem och hade rejäl alväxt i 3 kar.
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Hmmm. Ja en lösning kan ju vara att ta fler exemplar av den mal som verkar tåla allt, P. Albomaculatus..... istället för att mixa.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Likan
                      • April 2012
                      • 2611

                      Beror väl på hur du själv vill ha det. Börja där. Du har ju ett stort kar så malarna, vilka du än väljer kommer att ha gott om plats. Så tjafs behöver det inte alls bli.

                      Vill du se flera av samma eller flera av olika?

                      Nog finns det många L-malar som gillar värme, det vet vi ju. 333an tex ville väl ha upp till 32 tex, om jag inte minns fel. = varma sommardagar.

                      Frågan är väl hur cirkulationen är på botten?

                      Klart du kan safea och köra fler av den du har, eller våga prova nytt. Men jag förstår hur du resonerar där.
                      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                      Kommentar

                      • Likan
                        • April 2012
                        • 2611

                        Drömmen om ett Discusakvarium

                        Ursprungligen postat av HWH

                        Andres och barnen har ju varit i Sverige sedan midsommar och jag hemma och jobbat. Men på lördag så reser jag också hem till Sverige för semester. Vi blir borta 12 dagar och velar mellan 2,3 och 4 matningar. Byter 50% av allt vatten nu innan jag åker. Sedan är jag lite i valet och kvalet mellan att bara ge flingfoder och wafers och visa hur lite som ska ges eller att ge det vi brukar ge men då lägga upp i plastbägare i färdiga portioner. Sist när vi var på semester låg det ju mat kvar på botten när vi kom hem och hade rejäl alväxt i 3 kar.
                        Kör på plastbägare, det är väl säkrast. Eller Apotekets doseringsburkar. och ta mat i underkant.
                        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                        Kommentar

                        • Likan
                          • April 2012
                          • 2611

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Jag ska se om det. Han har ätit på bakre undersidan där hela roten har kortats ned.
                          En fundering överlag kring L-malar är ju om det är bättre generellt att bara ha 1 ex av olika. Panaqolus kan ju tydligen bli lite tuff mot sina egna? Det gäller ju många L-malar om man läser mera.

                          Har inte förrän nu fattat hur smart Planetcatfish sökfunktion är. Det är ju busenkelt att få fram malar som passar vissa temperaturer. Panaqolus som jag redan har är ju den mest tempanpassade jag kan hitta egentligen då den klarar en varm sommardag utan att svimma direkt.
                          Jag är ännu så bortskämd då alla mina är snälla mot varandra vad jag kan se. Jag har hört om att några kan bli mer aggro som vuxna, så vi får väl se. Så där kan inte jag ge något bra svar. En del anser att man inte ska ha olika arter i samma släkte med risk för korsningar, men det är väl sällan de leker utan att man mixar och trixar, så chansen känns ju rätt liten överlag.

                          Planetcatfish är underbar. Synd att jag inte förstår engelska bättre än jag gör då sidan är en riktig guldgruva.
                          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                          Kommentar

                          • jozi81
                            • January 2011
                            • 917

                            Nu är jag ju sist på bollen gällande ditt varma akvarium, men eftersom jag råkat ut för samma sak med liiite värre konsekvenser kan jag ju inte låta bli att dammsuga zoopet efter erfarenheter.
                            Tänkte i.g bara tipsa folk om att försäkringen oftast (alltid?) täcker sådant här eftersom teknik har fallerat, min allrisk hos LF verkar hantera min förlust utan konstigheter, nu är det ju såklart en självrisk så just i detta fallet är det nog inget som lönar sig, men för mig som tappade fisk för ca 25000 är det ju en tröst i allt elände, även om fisken likväl kommer bli svår ersätta

                            Sen var nog mitt vatten i princip 40 grader, eftersom det var riktig sommar även i Norrland dessa dagar, så det var vid det sämst tänkbara tillfället skiten gick sönder...
                            Måste bara säga att det faktiskt överlevde 2 fiskar! En 30 cm L95 och en achanticus hystrix i samma klass, märkligt då just malarna verkar känsligast..
                            Har iofs läst att just L95 lever i syrefattig miljö och till och med tros kunna andas luft till viss del om miljön blir för dålig.

                            Skönt att det gick "bra" för dig då, konsekvensen kunde ju blivit värre om du varit borta (som jag var...)

                            I stockholm nu, men då jag kommer hem (med 2 rockor i bagaget) blir det gör om gör rätt, nytt större kar, svagare värmare och tamejfan om man inte skulle skaffa en sådan senye övervakare med...

                            Kommentar

                            • Erikderek
                              • March 2013
                              • 718

                              Ingen dum idé med en Seneye och en brytare kopplad till Wi-fi nätet så att man remote kan slå av strömmen till sin doppvärmare om det börjar skena.

                              EK
                              Vardagsrum akvariet - Malawi
                              Projekt; Ny generation - SA

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Drömmen om ett Discusakvarium

                                Jozi, sorry att du får lite sent svar. Är på Gotland just nu med nästan obefintligt internet och mobil. Men fick lite kontakt nu när jag la upp 4gmodemet på en hylla uppe vid taknocken Himla trist när tekniken skenar.
                                Ska hem till mina fiskar idag. Min granne och fiskmatare (som är 76 och är helt okunnig på allt som handlar om akvaristik) har haft 2 uppgifter: mata fiskarna i de engångskoppar jag hällt upp och kolla på tempen. Hon ringde de varmaste dagarna och sa glatt: Nu är det 34 grader i vattnet! Inte dina 40, men ändå. Vi löste det så att belysningen fick vara helt av alla heta dagar och att samtliga luckor på Juwelakvariet öppnades. Hon mailade mig glatt och stolt kommande dag att hon genom korsdrag i huset fick ner tempen till 28
                                Men håller verkligen med om dilemmat hur man ska kunna ha bra koll på sina kar. Det som verkar vettigt med Seneye är ju de påstådda funktionerna och priset. Andra "akvariedatorer" kostar ju väsentligt mer.
                                Enklast är kanske att ha en wifi kamera relativt nära en termometer?
                                Men kommer att behöva ha bättre lösningar än grannen för kylning gissar jag framöver. Någon av er som testat kylfläktar?
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...