Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KristianE
    • April 2012
    • 1443

    Fy fan, vet precis hur det är. Har gjort samma sak själv idag tyvärr med usel utgång.

    Jag kör alltid med 2 doppvärmare just av den anledningen.. Kostar några kr mer i inköp men väl värt det när man väl står där...
    //Kristian
    Följ mitt 1440l SA projekt på
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Nu är det alldeles åt h-e i detta kar. Doppvärmaren har gått sönder! 35-36 grader i vattnet. Flera Diskusar sotsvarta. Vinglar runt. Minst 6 malar döda hittills och 4 kardinaler. Har gäster men jag har sprungit i panik och tömt ut vatten och fyllt kallt och på så sätt sänkt vattnet successivt till 30 nu. Vi får se vilka Diskusar som fixade detta imorgon. Dj-s, h-e, sk-t! Nu måste jag umgås med gästerna. Mors (snyft)
      åh, fy fan.. Lider med dig och håller alla tummar jag har.
      Senast redigerad av PiaJo; 28 June 2014, 21:40.
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Tack ska ni ha för varma tankar. Just nu håller jag tummarna och inväntar morgondagen för att se vad som finns kvar.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Tack ska ni ha för varma tankar. Just nu håller jag tummarna och inväntar morgondagen för att se vad som finns kvar.
          Hade det varit mina fiskar så hade jag nog sprungit där med ficklampa flera gånger inatt, hoppas du kan få sova lite i all oron.
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Micke L
            • December 2013
            • 456

            Håller tummarna här nere i skåne också!

            Kommentar

            • flygrc
              • June 2006
              • 2755

              F.. vad surt, håller tummarna för att det går bra. Teknik är ett nödvändigt ont...
              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Det var mycket trist att höra, Johnny. Hoppas att det fixar till sig.

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Undrar om det inte är bättre att ta ur värmaren? Min var trasig i 1,5 veckor innan jag märkte. Och jag reagerade på att diskusarna bara blev lite trötta och slösa. De vaknade till liv igen när de fick tillbaka värmen. Men inga skador eller någonting. Så antagligen hade vattnet varit runt 22 grader hela tiden vilket är rumstempen här inne. Kanske något högre om filtret och ljuset värmer upp stundtals.

                  Sen är ju inte 35 grader något problem för diskusarna heller, det är nog isåfall om det blir syrebrist?

                  EDIT: Med det tror jag att du inte ska behöva oroa dig för diskusarna. Malarna dog antagligen av syrebrist då de lever på botten.
                  Senast redigerad av Einarsson; 28 June 2014, 22:06.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    Tråkigt att höra men ack så vanligt - hoppas att det ändå går bra, just diskusar tål ju ganska mycket värme, men syrebristen kan vara ett problem.
                    Satt för övrigt just nu och skrev kapitlet om tillbehör i den nya BTN-boken och där står detta om värmare

                    Another thing that you must keep in mind is that it happens that a thermostat heater hangs and if it is oversized the fishes will be “boiled”. Therefore it´s better to use a somewhat undersized heater or even better two smaller heaters.
                    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 28 June 2014, 22:09.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      Det är bara att beklaga...
                      Själv sitter jag med en Eheim Jäger 150W (max 300L) i mitt 310L. Undrar just hur det skulle gå om den hängde sig, antagligen illa...

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Tack för medkännande och kloka tankar. Smyger upp till Diskusarna regelbundet och kollar läget. Det besynnerliga är att de som mår bäst i gruppen var vackert ljusblå även i drygt 35 grader. De som nu ser sotsvarta ut är de som redan mådde dåligt innan. Det underliga var att de som var piggast i 35 grader var Amanoräkorna som sprang runt som hysteriska radiobilar.
                        Men nu tar jag en timme i taget och inväntar morgondagen för att antingen plocka mer död fisk eller bli glatt överraskad.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          Om tempen ska ligga så högt, se till att öka ytcirkulationen (rikta utblås etc mot ytan) eller peta i en syresten om du har.
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Nu ligger tempen på 29/28 grader och jag har alltid båda filtren på max ytcirkulation. Diskusarna andas lugnare och kardinalerna har börjat röra sig igen. Få se om min Panaqolus Albomaculatus klarat sig. Hittar den inte ännu.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Usch vilken tråkig morgonläsning, hur har det gått Johnny? Håller tummarna hårt nu!

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • HWH
                                • March 2013
                                • 2310

                                Nej, vad surt. Först rockorna och nu detta. Sorglig dag på zoopet.
                                /Helena,
                                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...