Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av Einarsson
    Tack Einarsson, ska leta vidare där. Men Hemianthus micranthemoides ska inhandlas på ett eller annat sätt. Tycker den var så vacker.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Annars så är det harmoniskt i Diskuskaret. Efter det att jag fick spel och började medicinera så har karet efter ett par veckor börjat landa igen och Diskusarna mår riktigt bra av de fler vattenbytena jag gjort, så jag tror jag fortsätter med det en tid. Däremot så mår de bättre om jag har i vattenberedningsmedel vid vattenbytena då de inte slemmar alls då. Tror vattnet är ganska hårt klorerat här i Västerås. Eller om det beror på nåt annat ingen aning. Trodde nog egentligen inte vattenberedningsmedel gjorde vare sig till eller ifrån. Men här gör det skillnad. Använder JBLs Biotopol.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • HWH
        • March 2013
        • 2310

        Kör du vattnet direkt i eller avklorerar du först?
        /Helena,
        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Jag kör direkt i och tillsätter då medlet direkt i karet. Bor ju i ett radhus så det finns inte utrymme till att fixa till den volymen vatten innan. Så det är direkt ur kran med termostat på rätt temperatur.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            C-vitamin?
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Nope bara Aqua-Namin som också tillsätts då. Nu kanske jag är totalt helblåst bortom varje mått av vett och sans när jag ställer följande fråga som jag gissar alla nybörjare och erfarna har kunskap om: Varför C-vitamin?
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Hmmm, C-vitamin. Känns som om vi har tillräckligt med vitaminer och diverse "hjälpmedel" i våra kar just nu.
                Ska jag vara riktigt ärlig, så tror jag personligen inte att en massa olika preparat som vi tillsätter "hjälper" våra Diskusar till bättre "hälsa".
                Just för tillfället så använder jag bara rent vatten från djupborrad brunn.

                Självklart har jag provat både det ena och det andra av olika tillsatser med noll resultat, så nu gäller endast rent vatten och så får det bli hädanefter också.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Har nu snokat efter vad Helena kan mena, eftersom denna mycket trevliga kvinna inte svarat Men vad jag förstår så tar C-vitamin bort kloret jag har i mitt vatten. Där ser man vad man inte känt till. Avseende tlllsatser upplever jag vattenberedningsmedel behövs till mitt kommunala, klorerade vatten. Vad jag förstått är att medlet jag använder, Biotopol ska binda klor. Men du lär väl inte ha sådant i din djupborrande brunn.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • HWH
                    • March 2013
                    • 2310

                    C- vitamin känns som det minst störande ämne man kan använda mot klor. Så ogiftigt som möjligt. Så hade det varit jag och jag trodde klor var problem hade jag struntat i alla andra medel och kört enkelt är bäst.

                    Håller på att packa för imorgon bär det av hem för midsommmarfirade
                    /Helena,
                    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Låter klokt tänkt. Ha det riktigt bra i midsommar!
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Sorry, visste inte att du hade klor i ditt vatten. Ber också om ursäkt eftersom jag inte visste vad denna kloka Helena snokade efter. Och nej vi har inte klor i vårat vatten.
                        Klart att du ska tillsätta C-vitamin om det tar bort klor

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Eftersom jag tar varmvatten via det kommunala är det också med risk för koppar etc. så kör jag nog med Biotopol ändå.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • HWH
                            • March 2013
                            • 2310

                            Undrar hur nya varmvattenberedare ser ut invändigt, vi har ju rör i rör i hela huset. Men själva beredaren är ju svår att se in i.
                            /Helena,
                            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Kanske bäst att inte veta
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • HWH
                                • March 2013
                                • 2310

                                Nej antagligen. Jag resonerar lite som så att kan folk hålla på med akvarier i områden i världen med klart sämre kranvatten så kan vi i Skandinavien göra det samma. Men jag kokar ju pasta i varmvatten också
                                /Helena,
                                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...