Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Jag tror, att dina Diskusar kommer att landa i ett bra flyt till slut Johnny, håller verkligen mina tummar för det .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Drömmen om ett Discusakvarium

      Så hoppas jag också att det blir. Hur är det i ditt eget känslokar då?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Så hoppas jag också att det blir. Hur är det i ditt eget känslokar då?
        Skit! Jag medicinerar i ett sista försök att åtminstone några skall bli fri från vitskit och hudproblem.
        Jag skriver kanske i min egen tråd framöver hur det utvecklar sig, men det ser inte speciellt bra ut.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

          Ursprungligen postat av Inger H
          Skit! Jag medicinerar i ett sista försök att åtminstone några skall bli fri från vitskit och hudproblem.
          Jag skriver kanske i min egen tråd framöver hur det utvecklar sig, men det ser inte speciellt bra ut.

          //Inger
          Vad tråkigt, lider med dig

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av Inger H
            Skit! Jag medicinerar i ett sista försök att åtminstone några skall bli fri från vitskit och hudproblem.
            Jag skriver kanske i min egen tråd framöver hur det utvecklar sig, men det ser inte speciellt bra ut.

            //Inger
            Det är ok att du vill skriva i din tråd. Menar du att alla har hudproblem och vitskit?
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Det är ok att du vill skriva i din tråd. Menar du att alla har hudproblem och vitskit?
              Jag menar bara att jag inte vill belasta din tråd med mina sjuklingar också, du har nog med dina.

              Nej, alla har inte hudproblem, "bara" dom två som var drabbade runt jul. Tre som är låga i rang är mörka, magra och håller sig undan, och två i alla fall vad jag har sett skiter vitt .

              Jag tror, att det som Mats har skrivit stämmer, alla passar inte in, dom svaga "går ner sig" med följd att immunförsvaret blir svagt för dessa. Den mannen kan verkligen förklara vad som kan hända och varför det händer. Det är guld värt, att han finns här på forumet .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Men du belastar inte tråden alls, Inger. Idén med tråden är mera mina/andras drömmar/mardrömmar kring Diskusar Så jag tycker dina iakttagelser är av största intresse. Mats reflektioner känns oftast som en avancerad kurs i discusologi. Jag märker att jag mognar och växer som akvarist när dessa blänkare kommer. Men det gäller även Anders. Roger är ju också en otroligt kunnig Diskusägare som syresätter trådarna med kloka svar.

                Vi har tur som har kunnigt, erfaret folk som intresserar sig för våra frågor
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Tony Johansson
                  • February 2008
                  • 44

                  Det var ett tag sedan Mr Blue wing,, ,,sitter och surfar runt lite på nätet och tänkte se vad som händer hos dig.Du verkar ha haft problem med firrar som blir utstöta.Tråden är ju ganska lång så det är svårt att få riktigt krepp på detta hela om man inte har följt den.Att diskussar kan bli riktigt stygga är allmänt känt speciellt då de börjar para ut sig.Ett sätt att undvika detta som i princip alla odlare gör är att låta dem gå väldigt trångt.Detta går ju inte i ett vanligt akvarium men en grupp i.

                  Antingen köper man ett större kar eller så tillsätter man mer fisk till karet för ändra ranordningar.Men det krävs då också att filter skall krava av detta så man inte ställer till andra problem.Man kan ju alltid byta mer vatten men man skall hinna med detta också.Ha det så höres vi framöver.Skall försöka få till en diskus träff i slutet på sommaren.
                  www.tonysdiskus.se

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Verkligen kul att höra från dig, Tony Hoppas att det är bra med dig och allt du har på gång. Om man ska sammanfatta det som hänt i karet så är det ju så som du säger inget underligt egentligen. Det är de två som är lägst i rang som successivt börjar svikta i hälsa. Resten mår kanon. Det är mera det att detta är min första Diskusgrupp och när de nu börjar bli riktigt vuxna så syns det allt större skillnad på de som inte hängde med i utveckling och rang.

                    Nu är medicineringen klar och har varit helt meningslös. Alla de starka mår om möjligt ännu bättre och den som mår sämst mår nog ännu sämre. Så den medicineringen var nog enbart för att lugna mig men känns mera pinsam idag när jag ser utfallet.
                    Kommer att ta bort honan om jag kommer åt med håven annars får jag invänta att hon blir lojare och jag kan hjälpa henne till Diskusarnas alldeles egna himmel.

                    Efter VB satte jag in en kolfilterpatron i Juwelfiltret som får gå där ett par dygn innan jag plockar ur den och slänger den.

                    Som vanligt får jag leta efter Cladophoraansamlingar och hittade en som kom över ytan vid VB. Jag gjorde då som jag brukar och häller nykokt vatten med en gräddsnipa på roten där den satt och vet att just den tofsen är tvärdöd.

                    Sitter annars och smider riktigt listiga planer för att på sikt byta mina små nanos till Diskusburkar. Arten är liksom som ett gift och känner mig ännu mer taggad för att ha ännu bättre upplägg i nästa burk Vi får se om jag kan övertyga min käresta om nödvändigheten av fler Diskusar i fler kar.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Det jag kan säga med stor säkerhet är att de vita fläckar som en av mina och några av Inger har inte kan medicineras bort. Efter medicineringen så har min prickdiskus dubbelt så många prickar/fläckar som tidigare. Däremot minskar de om jag tillsätter vattenberedningsmedel vid VB. Jag tror prickarna är en form av irritation, inte infektion. Så lyder min totalt okunniga slutsats.
                      Ni struntar jag fullständigt i medicinering framöver utan kommer att vara lika envis som en bäver gällande att låta min behandling bestå av regelbundna VB och fräscha filter. Kommer att använda vattenberedningsmedel vid varje vattenbyte.
                      Så får det bli. Minihonan börjar se "vind" ut men kräver riven inredning för att håvas ut. Så jag inväntar att naturen får ha sin gång.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Jag tror (fast jag inte kan nåt om discusar..) att du gör helt rätt, avvakta och gör bara så som du brukar så får det gå som det går, det är oftast lättast att göra detta när man väl har tagit beslutet, så var det för mig med mina Enigma-paletter.

                        Vad menar du med att hon är "vind"? Är det vind som att hon är skev..
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Det jag kan säga med stor säkerhet är att de vita fläckar som en av mina och några av Inger har inte kan medicineras bort. Efter medicineringen så har min prickdiskus dubbelt så många prickar/fläckar som tidigare. Däremot minskar de om jag tillsätter vattenberedningsmedel vid VB. Jag tror prickarna är en form av irritation, inte infektion. Så lyder min totalt okunniga slutsats.
                          Ni struntar jag fullständigt i medicinering framöver utan kommer att vara lika envis som en bäver gällande att låta min behandling bestå av regelbundna VB och fräscha filter. Kommer att använda vattenberedningsmedel vid varje vattenbyte.
                          Så får det bli. Minihonan börjar se "vind" ut men kräver riven inredning för att håvas ut. Så jag inväntar att naturen får ha sin gång.
                          Johnny, det du säger gäller även mina med hudproblem efter medicinering. Medicin hjälper inte, men salt hjälpte mina förra gången!! Men jag orkar bara inte att börja om med det eftersom alla växter måste ersättas igen. Jag kommer att låta karet bara vara nu ett tag med små små vattenbyten några gånger/vecka.


                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Kan du inte plocka ut växterna när du kör saltkuren då? Och sen plantera dem igen när du ser om det lyckats eller inte

                            Lycka till hur du än gör
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Mina kära Diskusar blir bättre med vattenberedningsmedel vid varje VB. Kör du med sånt Inger?
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                Jag tror (fast jag inte kan nåt om discusar..) att du gör helt rätt, avvakta och gör bara så som du brukar så får det gå som det går, det är oftast lättast att göra detta när man väl har tagit beslutet, så var det för mig med mina Enigma-paletter.

                                Vad menar du med att hon är "vind"? Är det vind som att hon är skev..
                                Himla tjat om att du inte kan nåt om Diskusar De är ju inte från en annan planet men egentligen så är det samma spelregler som med dina andra fiskar, bara med 95%mindre marginaler
                                Så gissa på du, det gör vi också
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...