Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Likan
    Den här tråden fortsätter att vara som en informationskanal, eller vad man ska säga. det tackar jag för!

    Jag vet inte hur jag ska formulera mig men om det är någon tröst så lär vi oss andra även av den resan ni gör.

    Som jag sagt förr så lär jag aldrig skaffa diskus men jag tycker verkligen att det är intressant att läsa i era trådar. Just beteenden ligger mig varmt om hjärtat och här sprudlar det om det!

    För att vara lite novis så tänkte jag komma med en fråga ang gruppdynamik/sammanhållning. Om någon av er vet, Mats kanske? - Fungerar Diskus och Scalarer likadant (på ett ungefär)?
    Just om vi tänker på tex rang, mobbning, revir, parbildande....
    Ja, man kan säga att discus och scalare följer ungefär samma beteendemöster. Vi ser att scalare som ungfisk gärna går i större grupper - och precis som discus ändrar beteende och blir revirhävdande vid utparning och lek. Har man då en större grupp scalarer i ett kar (kolla min tråd: scalarer i 600-liter) så ser man samma typ av hierarkiskt beteende med ett eller flera par som "tar över" ganska markant.
    Nu är ju scalaren lite "enklare" att hålla, verkar inte så särskilt benägen att dra på sig så mycket sjukdomar som discusen ofta gör vid stress och liknande, så dessa ciklider påminner om varandra men är ändå olika lätta/svåra att hålla.

    Kommentar

    • HWH
      • March 2013
      • 2310

      Fördelen som jag har förstått det med just scalarer är ju att de inte alls är kinkiga med mat. och så kan jag ibland inbilla mig att man tydligt ser på diskus att de inte mår bra för att man är så känslomässigt involverad. Scalarer är mer "bara" fisk och när de blir sjuka och dör så grämer man sig kanske inte lika mycket. Dvs att det inte ligger lika mycket analyserande bakom scalarhållning och att den därigenom också blir mer avslappnad.
      /Helena,
      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

      Kommentar

      • HWH
        • March 2013
        • 2310

        Trågigt att läsa ikapp tråden och inse att det inte bara är guld och gröna växter på Disskusgatan.
        /Helena,
        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          Supertack för svaret Mats! Och även HWH. Tackar även för tipset om din scalaretråd, den ska jag absolut kolla in.
          Jag har ju blivit lite smygintresserad av dem och tyckte att jag kände igen dem i discuspratet.
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Deppig och fundersam igår, omruskad i morse av Mats inlägg och senare uppväckt av detsamma och nu till slut lycklig Ett dygn att minnas kan man säga.
            Har läst inläggen sedan igår och jag känner sådan glädje över er villighet att dela med er av kunskap och känslor till varandra. För att kunna närma sig en art fullständigt så behövs så otroligt mycket kunskap och erfarenhet. Finns inte mycket bättre sätt än att bänka sig och lyssna på dessa högkvalitativa föreläsningar som gör att jag både får syn, hjärna och hjärta med på tåget. Så hela Diskushanteringen känns lite ny igen. Tack!

            Ja som avslutning på det hela så gick jag för att möta min flock med nya ögon. Vem försöker då envist komma fram bland alla muskelstarka välväxta Diskusar. Jo min tunna kära extremt helkorkade, men älskade hona som ju var död och begraven igår!!!!
            Så just nu sitter jag nog mest och gapar med öppen mun och fattar ingenting.
            Jag letade igenom hela akvariet i flera timmar. Jag tömde det till hälften och lyste med ficklampa överallt. Ingenstans fanns honan.
            Uppstånden från de döda? Tänk vad Diskusar kan
            Klicka på bilden för större version

Namn: survivor.jpg
Visningar: 1
Storlek: 154,9 KB
ID: 2158061
            Nu är jag inte speciellt religiös direkt... men jag tror på Diskusar Nu har jag bevis för deras existens.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • HWH
              • March 2013
              • 2310

              Nämen, det var ju skönt. Men det är ju tydligt att hon inte är på topp.
              /Helena,
              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

              Kommentar

              • Jesper Broman
                • November 2012
                • 3445

                Haha, ja märkliga saker händer ibland.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Nämen , Kan det kanske vara så att du var liiite överspänd, kallas Diskusångest . Uppstigen från de döda...
                  Härligt när något sådant händer .

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    HWH: Ja inte är hon på topp direkt, men andas med bägge gälarna så det får gå som det går.

                    Jesper: Japp så är det

                    Inger: Vadå överspänd? Du tycker inte min framtoning här är lugn och seg som kola? Skämt åsido var jag inte uppskruvad igår men trött kanske. Kollade i morse innan jobbet och det var likadant. Men på riktigt måste jag ju missat henne. Men hur det än är med den saken så kan jag inte gärna avliva henne nu. Så det får gå som det går. Tycker Mats ord Tvångest kännetecknar mycket av den spänning och oro som man lätt hamnar i och som kan förpesta ens Diskusägande. Man försöker kontrollera krafter som inte riktigt låter sig kontrolleras. Så dessa avslutande diskussioner i tråden har varit mycket välgörande för min själsro. Jag sköter karet så får Diskusarna sköta sig
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Precis det jag skrev tidigare i din tråd - att jag fortsätter som vanligt och Diskusarna får sköta sitt liv .

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Jesper Broman
                        • November 2012
                        • 3445

                        Ja tvångest var ett riktigt bra ord. Man förstår ju direkt vad det betyder.
                        Bra där Mats

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Vi är som Bill och Bull, Inger
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Vi är som Bill och Bull, Inger
                            Japp, det var en härlig tecknad serie

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Bill och Bull lyssnar ju alltid på Måns.....
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Bill och Bull lyssnar ju alltid på Måns.....
                                Haha, vem är Måns

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...