Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    Drömmen om ett Discusakvarium

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Nu börjar det komma Anubias-skott överallt i karet efter 2 veckor med PMDD. Trodde jag skulle göra en Mats och helt utan tillsatser för växterna. Men det är bara att inse att jag måste göda för att matcha växtmassan.
    Jag räknade lite på det här nu när jag gödde i ett nano med standarddos.

    Den dosen gav ett nitratvärde som var 5 gånger lägre än vad som anses som tjänligt dricksvatten. Det är fan dretfränt det!

    Edit: http://www.diva-portal.org/smash/get...FULLTEXT01.pdf
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Palmberg
      • May 2010
      • 164

      Kollade på din film nu... F-N vad snyggt och trevligt ditt kar är! Hur många gånger per dygn drömmer du om att själv bo där inne i karet?

      Den här tråden är och har varit riktigt rolig att följa, ett ypperligt exempel på hängiven och välplanerad akvaristik!
      Ha det! /Henke
      Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Drömmen om ett Discusakvarium

        Tror du Mathias lite subtilt sådär antyder att jag knappt göder mitt kar
        Men lite gödningspepp är aldrig fel.

        Ja Palmberg, jag njuter konstant av detta karet. Det blir som en skön spakänsla varje gång jag sitter framför karet. Men nöjer mig nog med att sitta på utsidan. Mentalt är jag ju redan där inne.
        Extra roligt att du känner att tråden kan kännas intressant när det gäller den lite mer filosofiska inriktningen.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Drömmen om ett Discusakvarium

          Har nu släppt i veckans Catappablad i brutna bitar i Diskuskaret. Har märkt att Diskusarna gärna plockar i det och att de får jobba mera för att få tag i foder på botten vilket jag tror är stimulerande för dem. Dessutom tycker jag mig märka att det minskar med fläckar på fenor och annat när jag regelbundet tillsätter Catappabladen. De Otocinclus jag har i karet blir dessutom riktigt trinda när de kalasar på Catappabladen.
          Senast redigerad av Bluewing; 08 December 2013, 21:01.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            I morgon ska jag kolla Diskusarna uppmärksamt för att se om de har fått samma Camallanus parasiter som i mitt 180. Jag har ju använt samma slang i 180 och i Diskuskaret och det smittar tydligen via prylar, växter och fiskar. Ska informera min handlare i morgon. Infektionen kommer därifrån, så han måste ju behandla samtliga kar om jag ska kunna handla där igen. Han lär inte bli glad....
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Nanoräkan
              • May 2011
              • 255

              Väldigt tråkigt att höra om sjukdomen! Lycka till och hoppas ditt stora kar inte blivit smittat

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ursprungligen postat av Nanoräkan
                Väldigt tråkigt att höra om sjukdomen! Lycka till och hoppas ditt stora kar inte blivit smittat
                Jag hoppas också att detta kar klarat sig. I annat fall måste jag behandla med SERA Nematol och då dör 70 räkor ganska snabbt vilket i sin tur lär påverka vattnet rejält. Så just nu försöker jag läsa in mig på hur detta ska skötas så att Diskusarna inte blir förgiftade av en nitrit spik. Ska tända upp akvariet tidigare och så kommer jag och min fru att uppmärksamt granska alla fiskars analöppningar efter tecken på Cammallanus. Camallanus ser ut som om de har några (ofta 2) små, jättetunna hårstrån som sticker ut ur analöppningen. Efter en tid blir de lätt rödfärgade vilket beror på att den delen av parasiten som sitter inne i fisken suger blod från tarmen. Camallanus föder sedan levande ungar varje timme som fiskarna mer än gärna äter. Sedan går det runt i karet. Det smittar via prylarna du har i karet, fiskarna, växterna, inredningen. Så lösningen för att slippa spridningen är att aldrig någonsin byta något av det nämnda mellan dina kar. Det som för min del överfört smittan är i så fall att jag använt samma slang i det smittade karet som i mitt Diskuskar. Men som sagt så än så länge vet jag ju inte om det är smittat. Vet senare idag. Idag så ska jag köpa en egen slang till Diskuskaret, egen hink. Håvar har jag bara i eget kar.

                Just nu är jag orolig och frustrerad men taggad till tänderna med parasitbekämpningsattityd. Räknar kallt med att alla Diskusar ska klara sig även om de fått detta. Känns bäst att tänka så.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Drömmen om ett Discusakvarium

                  Har nu suttit och glott på alla diskusars analöppningar i en kvart. Ingen av dem verkar ha Camallanus alls. Däremot börjar en hona se tunn ut trots att hon äter bra. Så jag kommer inte kicka igång Camallanusbehandling i detta kar. Jag har inte heller Cammalanus i mitt nano där jag har egen slang. Utan det verkar enbart vara i mitt 180. Det känns härligt just nu men kommer kommer att vara mycket uppmärksam på det karet. Så jag kan ju inte känna att något är över.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    Nu skall jag säga vad jag tycker. Ge fan i att behandla där du inte ser några parasiter!
                    Jag körde ju en hästkur i karet där jag såg dem och lät de andra vara, trots att jag använt samma håvar slangar etc..
                    Såhär nästan ett halvår senare håller jag fortfarande alla kar i "karantän" och har inte sett ett parasitkräk någonstans sedan behandlingsdag nummer två!

                    Åtminstone lite större ciklider verkar ju inte må så dåligt av parasiten heller, de leker ju till och med samtidigt som de har den!

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Drömmen om ett Discusakvarium

                      Precis så tänker jag också Woods
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Två av mina Diskusar lekte igen för tre dagar sedan, och fick sprattlisar igår. Jättekul! Men något hände och när jag tittade förbi så såg jag sprattlisarna segla ned långsamt från sin plats på bakgrunden till botten där mina mallar väntade som röda små punkter med darrande svansar. Så de blev mat istället. Uppe vid platsen där sprattlisarna suttit stod två sotsvarta Diskusar alldeles stilla intill platsen för sprattlisarna. De stod så stilla så det var som en stillbild. Ska inte yngel sitta fast så länge de är sprattlisar? Har varit så länge sedan att jag glömt gången. Hade jag haft bara Diskusar i karet så hade de kunnat vara kvar
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Två av mina Diskusar lekte igen för tre dagar sedan, och fick sprattlisar igår. Jättekul! Men något hände och när jag tittade förbi så såg jag sprattlisarna segla ned långsamt från sin plats på bakgrunden till botten där mina mallar väntade som röda små punkter med darrande svansar. Så de blev mat istället. Uppe vid platsen där sprattlisarna suttit stod två sotsvarta Diskusar alldeles stilla intill platsen för sprattlisarna. De stod så stilla så det var som en stillbild. Ska inte yngel sitta fast så länge de är sprattlisar? Har varit så länge sedan att jag glömt gången. Hade jag haft bara Diskusar i karet så hade de kunnat vara kvar
                          Konstigt och tråkigt . Visst ska dom sitta kvar i så tidigt skede - dom har ju nyss kommit ut ur sina ägg.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Gissar att de försökte äta dem själva och några lossnade då. Men det goda är att de inte är sterila så jag hoppas de mognar in i föräldraansvaret bättre så småningom.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • HWH
                              • March 2013
                              • 2310

                              Jag verkligen älskar och blir formad av ditt tänk om dessa fiskar. Din diskusresa har helt omformat min syn på fiskarna. Jag vill också nu inte bara ge dem vad de behöver för överlevnad utan önskar dem en så lyckligt liv som möjligt. Om man ser det som en mätare, som går från 0 till 100 i hur mycket man själv vill bestämma kontra fiskarna, är jag nog nu ganska mitt på.


                              Sent from my iPhone using Tapatalk
                              /Helena,
                              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Vad glad jag blir att du känner så, Helena. Detta kar blev som en personlig resa och är så alltjämt. Resan startades egentligen av Mats Bryzells respekt för sina fiskars behov och integritet. Ett liv som är i min vård värd att respekteras och mötas på något sätt. Så karet och allt det som hänt har inneburit ett lyssnande inåt efter en magkänsla för vad fisken behöver och hur den mår. Då blev det så småningom plötsligt individer och personligheter istället för arter som jag samlar på mig. Det har väl inte gått så långt att det gäller mina malajsnäckor riktigt. Men från räkor och uppåt.
                                I och med det så blev mitt hem plötsligt fyllt med massa liv och behov istället för att jag hade en hobby där jag samlade på fiskar (som det varit i många år förut) och det passade mig perfekt. Så det är nästan som att bo i en storfamilj hemma nu. Så nu skapar hobbyn en närvarokänsla i hela huset. Lite som att naturen flyttat inomhus
                                Så jag känner en stor värme och glädje för att detta letande och kännande kan stimulera någon annan precis som Mats och många, många andra omformar mig.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...