Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ni fatter precis hur det känns, det märks. Nu känns det ännu bättre
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • HWH
      • March 2013
      • 2310

      Därför jag fullkomligt älskar mina L204. De ser man framme nästan hela tiden. Fast skygga fiskar blir ju mer exklusiva eftersom man ser dem så sällan.

      Härligt att läsa att det är fler än jag som sitter och är lite småblåsiga en måndagskväll.
      /Helena,
      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

      Kommentar

      • KJE
        • August 2013
        • 1066

        Jag tror att det är dags att skaffa några malar som man inte ser hela tiden Så att det blir lite mer spännande alltså, ancistrus verkar ju tyvärr vara allt annat än blyga
        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ursprungligen postat av KJE
          Jag tror att det är dags att skaffa några malar som man inte ser hela tiden Så att det blir lite mer spännande alltså, ancistrus verkar ju tyvärr vara allt annat än blyga
          Jag har ju läst lite om dessa och liknande malar som t.ex. i Likans tråd och fattar hennes fascination över typen av fisk först nu. Men detta var alltså första gången jag haft upplevelsen sedan jag köpte den i augusti 2013. Så tålamod är bara förnamnet. Har haft som strategi senaste månaden att ge den mat som passar den mitt framför rutan varje dag och det tog bara en månad så funkade det Sedan är det lite av urtidsdjur över de där större malarna. De är häftiga.
          Senast redigerad av Bluewing; 14 January 2014, 12:46.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            Hemiancistrus subviridis Blåvingen!

            Köp!
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              Jag gjorde fakiskt en undersökning igår. Slängde i en maltablett efter karet släckts på kvällen och väntade 20 minuter. Sen lös jag lite med en ficklampa. Efter en stund kunde jag fakitkst räkna 5 st malar samtidigt av vad jag hoppas är totalt 6. Så vet att minst 5 lever iaf. :-)
              350L Diskus

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                Hemiancistrus subviridis Blåvingen!

                Köp!
                Måste hålla med om att denna mal var bland det vackraste jag över huvud taget sett i malväg. Eftersom jag inte äger ett karantänakvarium så är jag (efter min Camallanuserfarenhet) extremt obenägen att ha i fisk i Diskuskaret, som är det enda som är tillräckligt stort att ha denna fisk i. Men på min drömlista är den helt klart.

                Ursprungligen postat av Einarsson
                Jag gjorde fakiskt en undersökning igår. Slängde i en maltablett efter karet släckts på kvällen och väntade 20 minuter. Sen lös jag lite med en ficklampa. Efter en stund kunde jag fakitkst räkna 5 st malar samtidigt av vad jag hoppas är totalt 6. Så vet att minst 5 lever iaf. :-)
                Kul att de finns där, ändå. :-)
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  Orkar inte citera, ajfånen är lite lurig.

                  Det är en väldigt fin mal, de blir bara bättre med åren när de fetar på sig lite. De skulle göra sig löjligt bra i ett diskusakvarium
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                    De skulle göra sig löjligt bra i ett diskusakvarium
                    Eller i alla kar av tillräcklig storlek. :-))
                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • HWH
                      • March 2013
                      • 2310

                      Johnny, nu ska jag var ärlig så är en lördagsmorgon.

                      Jag är så otroligt imponerad av din Diskusresa. Att läsa hur du nu med en självklar pondus och insikt svarar så otroligt bra på folks frågor i diverse diskustrådar är inspirerande. Hur du har gått från att nästan vara rädd för att allt med Diskus är svårt och allt bara går fel till att sprida harmoni och trygghet i detta ämne. Du skriver långa informativa inlägg, med en massa fakta, utan att bli varken dömande eller kritisk. Det är en konst. Och hur denna tråd har kommit att bli som en handbok i diskushållning är ju väldigt roligt.

                      Men nej, jag tycker fortfarande dessa färgglada kastredskapen är mest…konstiga.
                      /Helena,
                      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Åh så glad jag blir Helena Känns både pirrigt och lite genant med så vänliga och stora ord. Lite som sockerdricka i kroppen blir det

                        Men jag tror att denna Diskusresa har varit om en inre resa också. Lite som att jag hittade mig själv i jakten på att förstå dessa underbara fiskar som liksom simmar runt mitt hjärta egentligen. Jag har ju haft fisk och annat i över 30 år men inte egentligen öppnat ögonen för vad som sker innanför glaset. I och med den vänliga och tålmodiga handledning jag fått av kunnigt folk här på Zoopet så känns det lite som att jag ser på ett djupare mer komplext sätt vad det är som sker. Förr har jag hanterat fiskar och annat som spännande nya prylar. Så det är framförallt Mats som öppnade en hotline mellan hjärta och hjärna i mig.
                        Den kärlek jag känner till hobbyn nu överträffar det intresse jag haft förut. Det visade sig att jag tänkte bättre med hjärtat än hjärnan egentligen.

                        Men det gör inget att du tycker de ser konstiga ut. Men man kan gå igång på de flesta fiskarna bara man etablerar en relation med dem. Fick ju ett euforiskt lyckorus av att få se min orangeprickiga Pleco för första gången på 7 månader. Men den ser ju å andra sidan också konstig ut
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Jag instämmer helt och fullt med det som Helena skriver.
                          Johnny, du får många här på Zoopet att trivas med din ödmjukhet, kunnighet och en massa annat. Din Diskusresa är bara så jäkla bra - så det så .

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Hella2
                            • July 2005
                            • 1158

                            Ursprungligen postat av HWH
                            Johnny, nu ska jag var ärlig så är en lördagsmorgon.

                            Jag är så otroligt imponerad av din Diskusresa. Att läsa hur du nu med en självklar pondus och insikt svarar så otroligt bra på folks frågor i diverse diskustrådar är inspirerande. Hur du har gått från att nästan vara rädd för att allt med Diskus är svårt och allt bara går fel till att sprida harmoni och trygghet i detta ämne. Du skriver långa informativa inlägg, med en massa fakta, utan att bli varken dömande eller kritisk. Det är en konst. Och hur denna tråd har kommit att bli som en handbok i diskushållning är ju väldigt roligt.

                            Men nej, jag tycker fortfarande dessa färgglada kastredskapen är mest…konstiga.

                            Håller helt med Helena här! alltid kul och kika in och se hur du gjorde med ditt och datt för att få ideer och insperation!

                            snart dags att skaffa större här
                            Man blir aldrig fullärd ....

                            Kommentar

                            • HWH
                              • March 2013
                              • 2310

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Åh så glad jag blir Helena Känns både pirrigt och lite genant med så vänliga och stora ord. Lite som sockerdricka i kroppen blir det

                              Men jag tror att denna Diskusresa har varit om en inre resa också. Lite som att jag hittade mig själv i jakten på att förstå dessa underbara fiskar som liksom simmar runt mitt hjärta egentligen. Jag har ju haft fisk och annat i över 30 år men inte egentligen öppnat ögonen för vad som sker innanför glaset. I och med den vänliga och tålmodiga handledning jag fått av kunnigt folk här på Zoopet så känns det lite som att jag ser på ett djupare mer komplext sätt vad det är som sker. Förr har jag hanterat fiskar och annat som spännande nya prylar. Så det är framförallt Mats som öppnade en hotline mellan hjärta och hjärna i mig.
                              Den kärlek jag känner till hobbyn nu överträffar det intresse jag haft förut. Det visade sig att jag tänkte bättre med hjärtat än hjärnan egentligen.

                              Men det gör inget att du tycker de ser konstiga ut. Men man kan gå igång på de flesta fiskarna bara man etablerar en relation med dem. Fick ju ett euforiskt lyckorus av att få se min orangeprickiga Pleco för första gången på 7 månader. Men den ser ju å andra sidan också konstig ut
                              Som vanligt slår du huvudet på spiken med detta om hjärnan och hjärtat.
                              /Helena,
                              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Jag instämmer helt och fullt med det som Helena skriver.
                                Johnny, du får många här på Zoopet att trivas med din ödmjukhet, kunnighet och en massa annat. Din Diskusresa är bara så jäkla bra - så det så .
                                //Inger
                                Det där känns helbra att höra från dig

                                Ursprungligen postat av Hella2
                                Håller helt med Helena här! alltid kul och kika in och se hur du gjorde med ditt och datt för att få ideer och insperation!

                                snart dags att skaffa större här
                                Kul att egna tankar och texter kan inspirera andra. Det där med större kar verkar helkul. Vad är det du tänker i storlek då?

                                Ursprungligen postat av HWH
                                Som vanligt slår du huvudet på spiken med detta om hjärnan och hjärtat.
                                Den här dagen börjar verkligen bra. Mycket boost för självkänslan detta att få sådan respons. Tror jag måste avreagera mig i en akvariehandel idag Det blir liksom extra kul med akvaristik när man får stöd för sitt tänk
                                En annan dag sitter man och krisar här i forumet. Men idag är allt verkligen på plus Tack för denna egoboost deluxe turbo!
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...