Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lofstrog
    • November 2009
    • 989

    Drömmen om ett Discusakvarium

    Just i den burken har jag 9 rätt biffiga fiskar som är vinstfiskar i NDS lotterier inför Diskuschampionatet 4-6 april.
    För att fiskarna ska slippa att få sår eller rivmärken så har jag inrett karet relativt spartanskt men ändå erbjuda lite tak överhuvudet.
    Fiskarna kommer att ställas ut på Diskuschampionatet för att sedan tas om hand av vinnarna i lotterierna.
    3 vinnare kommer att vinna 3 fiskar var! Har ni missat lotterierna så kolla in på www.duskusforum.se för mer info.
    Snart kommer det att bli möjligt att köpa lotter i lotterierna även för icke medlemmar i NDS, Nordiska Diskus Sällskapet.


    Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
    Senast redigerad av lofstrog; 01 February 2014, 10:47.
    Discus for life

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Det där med lotteri låter ju inte helt fel, men har letat runt lite på Diskusforum, men inte hittat nåt. Nu säger iofs min fru att jag är hopplös på att leta. Kan man få en hint, please?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Det där med lotteri låter ju inte helt fel, men har letat runt lite på Diskusforum, men inte hittat nåt. Nu säger iofs min fru att jag är hopplös på att leta. Kan man få en hint, please?
        http://diskusforum.se/viewforum.php?f=309 Här finns lotteri-trådarna. Om du inte kan se det så är det för det är låst för icke-medlemmar. Men du måste även vara medlem för att köpa lotter så.

        Finns bara en sak att göra Blåvinge. Stötta diskus-sverige! http://diskusforum.se/viewtopic.php?f=240&t=5710

        Såg att Roger sa att ickemedlemmar kommer kunna köpa snart eventuellt. Men ärligt talat kan man bli medlem av ren välvilja att ett sånt trevligt lotteri har arbetats fram.
        Senast redigerad av Einarsson; 01 February 2014, 09:36.
        350L Diskus

        Kommentar

        • lofstrog
          • November 2009
          • 989

          Som Einarsson säger. Jag var väl inte riktigt vaken i morse


          Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
          Discus for life

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Jag tror mera du blev chockad av den höga nivån på diskussionen typ hur ser receptet ut och var står det om lotteriet. Sånt kan knäcka vem som helst tidigt på morgonen. Det är lugnt, Roger
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              Ursprungligen postat av lofstrog
              Som Einarsson säger. Jag var väl inte riktigt vaken i morse
              Kan ju ha med att göra att det verkar som att du aldrig sover. ;D
              350L Diskus

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Brukar du köra med frukttillskott till dina Diskusar Einarsson? Är det vanligt och självklart men att just jag tokmissat det?
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 1689238_10203200078383158_615644053_n.jpg
Visningar: 2
Storlek: 26,7 KB
ID: 2156103
                  Och så här ser 6,5 kg räkmix ut som jag gjorde igår...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av ansjo
                    [ATTACH=CONFIG]67064[/ATTACH]
                    Och så här ser 6,5 kg räkmix ut som jag gjorde igår...
                    Anders, kan du skicka ditt recept på räkmixen till mig, snälla .

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Brukar du köra med frukttillskott till dina Diskusar Einarsson? Är det vanligt och självklart men att just jag tokmissat det?
                      Nej. Och du ska inte känna dig "dålig" för du jämför dig med Roger som är ärkediskushållaren. Jämför man sig med Roger så är det imponerande att man ens har fiskarna i vatten.

                      Men jag hade gärna prövat sånna här mixar. Problemet är att jag isåfall skulle vilja ha en liten frys vid pölen, men det har jag inte plats med. Funkar inte att fylla min taniga lilla frys med fiskmat och sen springa fram & tillbaka till den vid matning etc. Får inte ens plats med tillräckligt med mat till mig själv i den dära frysen. Men inom snar framtid hoppas jag. Om jag får tag på ett hus. :-)
                      Senast redigerad av Einarsson; 01 February 2014, 13:42.
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • TommySt

                        • January 2014
                        • 208

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Om jag hinner ta en bild ikväll innan jag avnjuter en IPA så kan du få se hur det ser ut. Jag kan då också kolla tjockleken om jag nu kan få undan alla nyfikna Diskusar förstås

                        Eftersom jag själv på ett obegripligt sätt börjar bli gubbe så har jag minnen från de olika knep och tricks man använde sig av förr såsom lådor bakom karet, speglar etc. Det jag är tveksam till är vad det kommer att innebära för Diskus om det är det du vill hålla? Min undran är mera om det stressar fisken med en upplevelse av rörelse. De (diskusarna) vill ibland backa undan i sitt revir och dras då till ostörda platser i karet. Men detta är bara en magkänsla.
                        Du behöver inte göra det, ta foton nu. Min undran var om du hade fångat någon gavel på BTN-modul (alltså innan du sågat) på bild under tiden du byggde.

                        Kanske kan det vara så som du skriver, att just Diskus blir obekväm av spegeleffekten.

                        Min andra poäng, förut den enorma Djupeffekten en spegel skulle ge, var att "komma undan" det faktum att Slimline "bara" finns i 3 utföranden - d v s att kunna ha helt unika sektioner/utseende, ingen upprepning.

                        När karet väl har kommit igång, växtligheten, så är det väl å andra sidan inte sådant jättefokus på bakgrunden som man sitter och funderar på när man i förberedelsefas önskar optimera det mesta...
                        Using Tapatalk

                        Kommentar

                        • lofstrog
                          • November 2009
                          • 989

                          Ursprungligen postat av Einarsson
                          Nej. Och du ska inte känna dig "dålig" för du jämför dig med Roger som är ärkediskushållaren. Jämför man sig med Roger så är det imponerande att man ens har fiskarna i vatten.
                          Nä, min mening är verkligen inte att någon ska känna sig misslyckad eller att racka ner på någons diskushållning. Precis som jag skriver i mitt förslag på mix, det finns nästan lika många uppfattningar om hur man ska hålla och mata diskus som det finns diskusägare.

                          Tycker nog att Einarsson så smått överdriver min förmåga och kunskap kring diskus. Jag gör inget konstigt som inte vem som helst skulle kunna göra. Det enda jag har är ett akvarierum med 7 akvarium i. Inget hokus pokus alls Inga konstigheter, inte mycket teknik, inga automatiska vattenbyten eller dylikt, bara ett stort intresse och engagemang.

                          Enligt mig kan alla vara en 'ärkediskushållare' om man bara tar hänsyn till diskusens faktiskt rätt blygsamma miljökrav. Tillräcklig plats, bra vatten, varierad kost och eventuellt lämpliga fiskar som sällskap.
                          Glömde en sak som nästan är viktigast för att allt ska fungera. Köp diskus av högsta kvalitet från början. Välgödda, friska och med bra kroppsform.



                          Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
                          Discus for life

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Tror inte Einarsson menar det heller utan att han som jag tycker att du visar ett gott handlag på så sätt att det märks att du hittat din stil att hålla Diskus och att du idag konsekvent har fina välmående Diskus. Sånt imponerar även om du som sådan är väldigt vänlig och stödjande gentemot andra som vill lära sig hur man har Diskus.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • lofstrog
                              • November 2009
                              • 989

                              Låter bra det


                              Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
                              Discus for life

                              Kommentar

                              • woodlund
                                • December 2011
                                • 666

                                Ursprungligen postat av lofstrog
                                Nä, min mening är verkligen inte att någon ska känna sig misslyckad eller att racka ner på någons diskushållning. Precis som jag skriver i mitt förslag på mix, det finns nästan lika många uppfattningar om hur man ska hålla och mata diskus som det finns diskusägare.

                                Tycker nog att Einarsson så smått överdriver min förmåga och kunskap kring diskus. Jag gör inget konstigt som inte vem som helst skulle kunna göra. Det enda jag har är ett akvarierum med 7 akvarium i. Inget hokus pokus alls Inga konstigheter, inte mycket teknik, inga automatiska vattenbyten eller dylikt, bara ett stort intresse och engagemang.

                                Enligt mig kan alla vara en 'ärkediskushållare' om man bara tar hänsyn till diskusens faktiskt rätt blygsamma miljökrav. Tillräcklig plats, bra vatten, varierad kost och eventuellt lämpliga fiskar som sällskap.
                                Glömde en sak som nästan är viktigast för att allt ska fungera. Köp diskus av högsta kvalitet från början. Välgödda, friska och med bra kroppsform.



                                Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2


                                Du har rätt som vanligt Roger , att köpa bra kvalitet från början är ett måste om man ska lyckas med dessa fiskar och när det sedan kommer till vad man matar med tror inte att det spelar så stor roll bara man använder bra foder och ser till att ha en varierad kost , om man sedan väljer att använda granulat,frystorkat eller frysfoder är nog mer upp till vad man själv föredrar och vad som funkar för en själv .
                                Själv matar jag med tetrabits, frystorkade tubiflex ,frystorkad artemia & frystorkad bloodworm som godis någon gång då och då , det frystorkade fodret doppar jag som många andra i aquakraut , jag har även flakefoder som köpts från en diskus butik i England som dom kan få någon gång också , det är ett flakefoder som kallas earthworms vilket är flake gjorda på vanliga maskar, detta är också något som uppskattas av diskusarna då rörelsen av fodret verkar trigga deras jaktlust.
                                Detta verkar funka bra för mig men självklart blir man sugen på att testa egentillverkad mat också emellanåt för att få en ännu mer varierad kost.

                                Däremot tycker jag inte att du ska inte förringa din kunskap om dessa fiskar Roger , du har en grym känsla och kunskap om dessa individer och det är det som gör att du av Einarsson kallas "ärkediskushållare"
                                1900Liter Diskusvatten


                                Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...