Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Sitter och blir alldeles varm när jag läser ditt senaste inlägg Johnny! Det kan ju bero på att jag har ett nytt luftvärmesystem i kåken, men, nej - det är vad du skriver. Bra, känsligt och tänkvärt, som alltid!
    Keep up the good work! (och de där discusarna lär sig snart att fästa en liten nylonlina på yngel-larverna så de inte drattar på rôva!)

    Kommentar

    • HWH
      • March 2013
      • 2310

      Ja, självklart är Mats en stor det i det hela. Läromästaren som får oss andra att tänka till och tänka om. Otroligt bra skrivet detta med att det blir personligheter. Det fina i kråksången är ju också att det blir roligare att få nya vänner än att samla på arter som du så klockrent beskriver det som.

      fast för mig har det gått från ett tänk med akvarium som inredningsdetalj, där JAG ska bestämma över allt, till husdjur som jag vill väl. Till och med sniglarna som jag nu odlar som mat till botiorna ska ju ha det bra. Att närma sig akvariehobbyn med fiskens behov i centrum är ju egentligen logiskt, men väldigt långt borta för många.

      Vilket osökt leder mig in på en fråga…äter inte diskusarna körsbärsräkorna?
      /Helena,
      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Visst är det en spännande process detta att se utifrån fiskens synvinkel.

        Och ang Diskusarna så rör de inte Körsbärsräkorna men tittar ibland nyfiket och nästan vindögt nära på dem där de vandrar på ett blad eller gren.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • MrH
          • October 2010
          • 2825

          tjenare bluewing, längesen ja skrev nu.
          himla trevlig akvariet har blivit, kikade precis på flmen på förra sidan. fantastiskt fina discus! och vilken härlig kontrast de blir med pansarmalarna på botten som bökar omkring, verkligen super fint.
          funkar allt bra? har inte följt zoopet speciellt aktivt då ja haft annat för mig.
          själv är ja på gång å starta upp en liten tangaburk med prinsessor, ska bli riktigt kul att prova på den sortens fisk.

          btw, ja fick nå mail där de stod att du bjöd in mig till tapatalk? vad är det för något?

          ha de fint.
          /H
          MrH ---> 175L SA kub

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Jo det fungerar kanon med karet.
            Kul med ett T-kar

            Sorry för det där med Tapatalk. Det ploppade upp ett fönster i mobilen som jag skulle klicka bort. Men råkade klicka på skicka Sorry
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • MrH
              • October 2010
              • 2825

              haha ingen fara, ja undra mest va de va? har inte en aning om va tapatalk är för något :P
              MrH ---> 175L SA kub

              Kommentar

              • Likan
                • April 2012
                • 2611

                Mitt i ingenting blev jag väldigt nyfiken på hur dina stora Crypto balansae/crispatula har tagit sig? Tog de igen sig till fullo efter första massdöden eller hur har det gått?
                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Likan: apropå din fråga om Crispatulan så kan jag säga att de för en tynande tillvaro tyvärr. Tror det beror på att jättevallisnerian tar all näring kring dem i botten.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0765.jpg
Visningar: 1
Storlek: 127,5 KB
ID: 2155254
                  Vattenbyte pågår och Diskusarna står och tittar nyfiket om det inte ska bli någon mat när jag ändå håller på

                  När vattnet väl är påfyllt börjar karets alla innevånare komma fram. Som den här av mina säkert nu 70-100 körsbärsräkor.
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0766.jpg
Visningar: 1
Storlek: 96,5 KB
ID: 2155255

                  Väl påfyllt så brukar jag prata lite med dem och har då uppmärksamma lyssnare. Ge dem lite mat. Bilderna är tagna uppifrån.
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0771.jpg
Visningar: 1
Storlek: 122,5 KB
ID: 2155256Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0772.jpg
Visningar: 1
Storlek: 126,9 KB
ID: 2155257

                  Någon av er tror kanske att karet är algfritt. Det är det inte. Bildbevis. Det prickiga i vattnet är massa bubblor efter vattenbytet.
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0768.jpg
Visningar: 1
Storlek: 155,9 KB
ID: 2155258

                  Anubias börjar nu komma med allt fler friska skott efter PMDD tillskottet. Kör normaldos dvs. 45 ml per vecka.
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0767.jpg
Visningar: 1
Storlek: 128,2 KB
ID: 2155260

                  Efter Camallanusattacken har jag separata grejer i egna färger av allt. Detta är numera diskuskarets prylar: knallorange slang, röd hink. Detta för att jag även i ren feberyra aldrig ska göra fel. Det räcker med sjukdom i ett kar i taget. Vill inte få över en enda bakterie.
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0774.jpg
Visningar: 1
Storlek: 124,0 KB
ID: 2155259
                  Senast redigerad av Bluewing; 14 December 2013, 13:25.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Lite tankar kring detta att medicinera. Jag är inte i sig mot mediciner men för att gå den naturliga vägen. Ändå märker jag att när jag testat att lösa ett specifikt problem med medicin så tar jag lätt till samma lösning igen när jag tycker mig känna igen symtomen. Det jag försöker göra nu är att bromsa medicinanvändningen så länge det är möjligt. Ta exemplet med att de matvägrade förut och fick vitskit dvs. flagellater. Då löste jag ju detta enligt Tonys inrådan med Antispot det funkade utmärkt. Fick köra om en kur till ett par veckor senare och sedan har det varit lugnt på den fronten.
                    Men sedan för en vecka sedan så slutade en av de största hanarna äta och glodde på maten eller spottade ut allt. då började tankarna gå åt flagellater - antispot - frisk fisk. Men beslöt mig för att vänta ut det hela i en tid. Så nu två veckor senare så äter han vanligt och extra hungrigt igen utan någon medicinering alls. Känner mig himla nöjd med mitt eget agerande i frågan och kommer successivt att försöka bromsa medicineringslusten med mera tålamod. Ungefär så går tankarna.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Vilken härlig bildkavalkad! Ett vattenbyte blir genast intressant och skönt att följa. Jag tycker du har en så fin, ordnad bra struktur på det du gör - Toppen!
                      Jag tror du går helt rätt väg i dina tankar kring medicinering och allt annat du skriver om i ditt senaste inlägg!

                      Keep up the good work, Johnny!

                      Kommentar

                      • heba
                        • September 2013
                        • 847

                        Härligt när du skriver att du "brukar prata lite med dom" - inte bara jag som är galen och pratar med fiskarna
                        Smart att "färgkoda" utrustningen till resp kar - det tar jag till mig!
                        Riktigt fina bilder (som vanligt)!
                        /Helene

                        180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                        Kommentar

                        • woodlund
                          • December 2011
                          • 666

                          Haha Heba du är definitivt inte den enda som pratar med sina fiskar , här är ytterligare en som är skyldig till samma beteende

                          Johnny det du beskriver ang medicinering tar jag som att du hittat något som heter tålamod det är ju det som är så härligt med dessa fiskar , man lär sig hur dom normalt beter sig samt om något inte är normalt med någon individ men oftast är det faktiskt så att om man bara sköter akvariet med allt det innebär brukar många symptom försvinna av sig själv och fisken piggnar till igen precis som du beskriver .

                          Måste bara säga ännu en gång att du har verkligen fått till något att vara stolt över med ditt akvarium , layout och dina fiskar !!!!
                          1900Liter Diskusvatten


                          Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            Roligt nu också nrä de mer och mer börjar visa sina "riktiga" färger. Då ser man lite mer individ i dem också. Olika mönster etc.
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Drömmen om ett Discusakvarium

                              Lite skönt att höra att även andra av er pratar lite med era fiskar ibland

                              Mats, Woodlund: Jag tycker också det börjar hitta sin lunk med vettiga rutiner och en stor portion tålamod. Tack för vänliga ord.

                              Heba: Kul att det kan väcka idéer.

                              I Einarssons tråd skrev Monkans:
                              "Som du skriver... så klart att man måste prata med sina fiskar ibland..
                              Dina räkar har precis som mina förökat sig bra av vad du skriver. Jag går i funderingar på om jag ska börja plocka bort de som är mest bara grå så att endast de riktigt röda blir kvar.
                              Den där algtussen som du visar på bild 4 som sitter på ett anubiasblad. Den ser misstänkt lik ur sån där förhatlig claddo.."

                              Ja dj-ar! Tror du har rätt Monika. Har sett detta som Green Beard Algea tills nu. Där ser man. Suck. Ja ja. Då är det så. Gjort är gjort och hänt är hänt. Där ser man ännu ett skäl att inte använda gemensamma slangar, håvar och annat. Det räcker ju med en spor så har du Cladophora där i nästa kar. Ja här blir det inte naturvägen faktiskt. Jag kommer senare i eftermiddag att ha en dos EC på denna tofs. Tar bilder senare så får ni se effekten av EC på den. Om jag river i den lossnar det bitar och då sprider den sig mer.
                              Senast redigerad av Bluewing; 15 December 2013, 15:19.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • KJE
                                • August 2013
                                • 1066

                                Hur ofta gör du vattenbyte i ditt Discus-akvarium Bluewing? Försöker få en bild av hur mycket skötsel det blir med Discus, jag har kommit fram till att vattenbyte en gång i veckan är ungefär så ofta jag vill byta och undrar om det räcker enligt din erfarenhet?
                                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                                Kommentar

                                Arbetssätt...