Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Johnny, ditt Diskuskar är bara så skönt för ögat att titta på - det bara syns hur dom trivs . Lugna, harmoniska och så hussefrälst, kan inte bli bättre! Dina växter är jag så avundsjuk på. Jag har farit runt och kollat efter jättevallisar, men icke .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Underbar film och underbart fina fiskar
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Dopply
        • December 2012
        • 485

        Önskar jag hade den energi som behövs för Diskus. Det är en fisk som Frugan verkligen tänder på, men jag vill inte binda mig till ett husdjur

        Dock så avgudar jag er som kan driva ett!

        Kommentar

        • KJE
          • August 2013
          • 1066

          Verkligen fina fiskar!
          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

          Kommentar

          • heba
            • September 2013
            • 847

            Ett verkligen rogivande akvarium du har där! Härligt med vallisnerian som lägger sig som ett "tak" och dämpar belysningen och dom är vackra dina "plattfiskshundar" !
            /Helene

            180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

            Kommentar

            • toggaj
              • November 2009
              • 220

              Ursprungligen postat av Inger H
              Johnny, ditt Diskuskar är bara så skönt för ögat att titta på - det bara syns hur dom trivs . Lugna, harmoniska och så hussefrälst, kan inte bli bättre! Dina växter är jag så avundsjuk på. Jag har farit runt och kollat efter jättevallisar, men icke .

              //Inger
              Instämmer helt.

              Kommentar

              • KJE
                • August 2013
                • 1066

                Ursprungligen postat av Inger H
                Johnny, ditt Diskuskar är bara så skönt för ögat att titta på - det bara syns hur dom trivs . Lugna, harmoniska och så hussefrälst, kan inte bli bättre! Dina växter är jag så avundsjuk på. Jag har farit runt och kollat efter jättevallisar, men icke .

                //Inger
                Jag har sett att det finns zoo-butiker som skickar växter på postorder, vet bland annat ett ställe som har just Jättevallisneria om du fortfarande är på jakt efter dom?
                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  Drömmen om ett Discusakvarium

                  Edit: snygg fisk, snyggt kar. Kör hit det när du tröttnar
                  Senast redigerad av Mathias Nilsson; 07 December 2013, 23:32.
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Jesper Broman
                    • November 2012
                    • 3445

                    Sv: Drömmen om ett Discusakvarium

                    Det där är ju det ultimata akvariet. Finns liksom inget som känns fel i burken.
                    Helt otroligt vackert och jag tror inte nån annan här på zoopet slår det akvariet

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Fattar inte riktigt att ni orkar med att kolla på ett och samma kar i film efter film, men riktigt gott med uppskattande ord. Men jag sitter ju själv varje dag och glor på detta akvarium och upplever nya sidor hos akvariet och Diskusarna hela tiden. Så ni får gärna sitta bredvid och kolla förstås.

                      Just detta som flera av er reagerat på, att vallisnerian lägger sig som ett tak verkar vara viktigt för Diskusarna. Ju mer tak-känsla ju mer harmoniska beteenden hos dem. Jag var ju lite övernitisk och rensade för mycket vallisneria så det blev för ljust. Då flyttade gruppen tillbaka i karet till de skumbelysta zonerna. Så jag fattar verkligen att Mats lite skummare belysning i flera av filmerna från honom verkligen skapar mer harmonisk fisk.
                      Eftersom min vallisneria växer hysteriskt fortfarande så fixade den ju detta själv ganska snart.

                      Där blir det ju ett dilemma med mycket växter som kräver mycket belysning. Det kan lätt bli operations-sal i akvariet. Se då istället t.ex. på Pias fantastiska Apisto-burkar som många gånger har en dov lite mörk/dunkel belysning. Så jag märker att jag dras allt mer mot dovare belysning i mina kar. Märker att fiskarna mår bättre då. Men gillar man växter så får det ju bli mer växter som lägger sig vid ytan alternativt flytväxter. Att sätta rötter så att själva rotklumpen eller de grövre delarna ligger riktigt högt i karet skapar ju också dova , dunkla zoner. I det här med dunkelt så funkar det ju kanon med de ledpuckar på täckglas som flera av er använder. Så mörkt och dunkelt är fina fisken så att säga.

                      Men det ni tycker är fint i karet är ju något som det som finns i karet skapar själv egentligen. Nu lever det här karet sitt eget liv på något sätt och sköter sig ganska mycket själv och går sina egna vägar. Ansar inte bort fula blad eller så utan det får ruttna eller vissna som det vill. Flera blad på Anubias är täckta i alla möjliga konstiga alger som prickalger, brunt skinn eller alldeles svarta fläckar. Men det är fint på nåt sätt. Satt och glodde på en av de Windelöw som överlever trots allt i karet och den är full med Körsbärsräkor och Amanos De putsar och donar något makalöst med just den plantan och det verkar vara den enda som kommer att överleva i karet. Tittar du på filmen så är det den windelöw som sitter upptill på roten till höger.

                      Sedan Dopply så kan jag säga att dessa fiskar ger energi. De tar inte. Att sitta en stund och meditera vid karet är som att utsättas för lovebombing en stund. Märker det när gäster går upp och sätter sig ner på golvet att de sitter med ett uttryck av frid i ansiktet och ett litet leende. Jag får övertala dem att släppa karet för att äta mat etc.
                      Senast redigerad av Bluewing; 08 December 2013, 05:57.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • woodlund
                        • December 2011
                        • 666

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Tänkte filma växterna och Diskusarna, men så fick de syn på mig och då är det liksom kört. Ännu en film på mina kära Diskus. De blir bara mer och mer intresserade av vad som sker utanför karet. Tycker det är så himla kul faktiskt. Men här är de igen:


                        Min gödning med normaldos PMDD börjar ge lite resultat. Så nu börjar det komma nya Anubias som inte är vita och Näckrosorna får större blad som faktiskt släpper lite bubblor. Men den största skillnaden är att det blir mindre skräp i karet. Vilket jag inte fattar egentligen. Kan karet utan och innan och det var ungefär halva mängden skräp i karet vid vattenbytet. Undrar varför.
                        Riktigt kul att se dina fiskar glada och pigga , man kan verkligen se att dom känner igen husse och förknippar dig med mat , det är likadant här när man närmar sig akvariet det känns ibland som att dom skulle hoppa ur akvariet för att få i sig maten om dom kunde

                        Det är en otrolig resa du har gjort från det att drömmen började , det är kul att ha följt det från början med alla tankar,frågor och idéer och att nu få se det slutliga resultatet , kan bara säga FÖRBASKAT SNYGGT det blev !!!!!
                        1900Liter Diskusvatten


                        Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ja det har blivit en riktigt resa, det kan jag hålla med om, inte bara i att lära sig en specifik art utan att landa i ett alldeles eget tänk kring detta karet. De andra jag har är vanliga akvarier, med vanliga fiskar. Inget speciellt men kul. I varje fall har det varit så tidigare.
                          Detta kar är lite som en egen värld som jag närmar mig med en helt annan respekt och ödmjukhet än de andra karen. Det är lite som en egen värld med egna spelregler. Jag kan varje planta, fisk och inredning utan och innan. Lite som att jag försöker tänka som karet eller kanske vara som karet. Ursäkta detta sista flum, men egentligen är det så jag tänker.

                          De andra karen börjar så småningom ses lite med samma ögon, mera inifrån karet än utifrån. Så successivt börjar de också bli egna världar att lära känna.
                          Sedan blir jag ju himla stolt när någon som du Woodlund och andra säger att karet är snyggt. Lite som om någon skulle säga att man har vackra barn
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • woodlund
                            • December 2011
                            • 666

                            Jag kan inget annat än att hålla med dig i det du säger om att man närmar sig akvariumen med en sådan respekt , det är nästan som att man vill be om ursäkt när man är tvungen att störa fiskarna när man ska göra vattenbyten ect
                            1900Liter Diskusvatten


                            Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Mitt i prick, Woodlund. Så är det!
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Drömmen om ett Discusakvarium

                                Nu börjar det komma Anubias-skott överallt i karet efter 2 veckor med PMDD. Trodde jag skulle göra en Mats och helt utan tillsatser för växterna. Men det är bara att inse att jag måste göda för att matcha växtmassan.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...