Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Tack Mats. För mig är det ju som att ha filmat snömannen då det är det längsta jag sett mon Panaqolus. Förstår att andra inte gör vågen direkt. Men det kändes som att det borde varit tidningsrubriker nu på morgonen.
    det är ungefär samma känsla och upplevelse som jag har när jag ser mina små otocinclus sp. negros (eller vad de nu hette..)
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Det är ju detta som är en så magisk känsla ibland i akvarierna när en unik fisk syns och det hoppar ett extraslag i hjärtat. Men är sugen på några Pannor till i det karet om jag nu ska vara helt ärlig.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        Det med hög värme till diskus fick jag för mig var en koppling till när de får animaliska fetter från varmblodiga djur i maten eller de behöver varmt ändå?
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Nu vet jag inte om jag har koll på det här. Men de äter egentligen inte animaliskt fett från varmblodiga djur naturligt men av något skäl verkar deras mag/tarmsystem kunna tillgodogöra sig t.ex. proteinerna från detsamma. Däremot är det ju potentiellt förödande för vattenkvalitén med t.ex. oxhjärta. Någon expert deluxe därute som vet mycket om detta?
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Nu spekulerar jag bara men undrar om inte oxhjärta är en ganska överskattad grej som levt kvar sedan måååånga år tillbaka. På den tiden kanske det var överlägset bäst, men jag tror nog att utvecklingen av fiskfoder sedan dess kommit en bra bit på väg och förmodligen är inte foder som tetra bits etc så mycket sämre idag. Så oxhjärta-hajpen kanske i mångt och mycket lever på gamla meriter.

            Jag matar inte med oxhjärta och kommer inte göra det heller förmodligen. Fiskarna mår lika bra med andra foder också tror jag.

            Men någon får rätta mig om jag har fel. Jag bara spekulerar om vad jag eventuellt kanske möjligtvis tror. ;D
            350L Diskus

            Kommentar

            • lofstrog
              • November 2009
              • 989

              Oxhjärta är en billig proteinkälla med låg fetthalt därför är den en populär ingrediens i fiskfoder. Speciellt till diskus.


              Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
              Discus for life

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                Drömmen om ett Discusakvarium

                Ursprungligen postat av lofstrog
                Oxhjärta är en billig proteinkälla med låg fetthalt därför är den en populär ingrediens i fiskfoder. Speciellt till diskus.


                Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
                Jag är nyfiken på en liten sak, som bara kan plockas in som en fotnot..

                Jag pratade med en av mina gamla kollegor (kock till yrket) och vi pratade om hur man kan tillreda saker som typ oxhjärta. Samtalet mynnade ut i att det var en hel del muskelfibrer och fett i denna typen av livsmedel. Om vi hypotetiskt säger att 30-40% av delen blir kvar när allt fett och liknande rensats bort, vart blir då resten av i en värld som drivs av vinstmaximering?

                Det här är en ganska angelägen fråga och du/ni förstår varför antar jag hur vet du att innehållet är fettsnålt? Jag känner i en del akvarier att rutor och liknande känns oljiga/feta i akvarier där det matas med detta foder, vad beror det på?

                Edit: såg att näringsvärdet per 100 g är ca 16,6 gram protein och 8 gram fett. Rätt mycket ändå egentligen..
                Senast redigerad av Mathias Nilsson; 04 February 2014, 23:15.
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Har uppfattat det så här att Diskusens mage och tarm lätt tar upp proteinet i oxhjärta men kan inte ta upp fettet. Så fettet går rätt igenom och hamnar då i akvariet istället. Så i Diskusens kropp tas inte fettet upp, men däremot proteinet.
                  Allt det fettet som går rätt igenom känns ju sedan på rutor och annat som en lite oljig, tvålliknande känsla. Det fettet kan ju inte användas av något i den miljön mer än bakterier som väl på sikt står för nedbrytningen.
                  Så har jag fattat det när jag läser/snokar runt
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • KJE
                    • August 2013
                    • 1066

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Har uppfattat det så här att Diskusens mage och tarm lätt tar upp proteinet i oxhjärta men kan inte ta upp fettet. Så fettet går rätt igenom och hamnar då i akvariet istället. Så i Diskusens kropp tas inte fettet upp, men däremot proteinet.
                    Allt det fettet som går rätt igenom känns ju sedan på rutor och annat som en lite oljig, tvålliknande känsla. Det fettet kan ju inte användas av något i den miljön mer än bakterier som väl på sikt står för nedbrytningen.
                    Så har jag fattat det när jag läser/snokar runt
                    Hos mig får jag dessutom mycket mer alger på rutorna när jag matar mina discus med oxhjärta (stendker-mix), krävs nog 1-2 rengöringar av rutorna per vecka med oxhjärta jämfört med kanske 1 gång i månaden när jag matar med D50 istället Ibland lyxar jag till det för dom med frystorkad tubifex men tycker att det smutsar ner vattnet väldigt mycket.
                    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                    Kommentar

                    • HWH
                      • March 2013
                      • 2310

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Nu ni! Filmat min Panaqolus Albomaculatus och när en av mina Diskusar kollar in honom
                      http://www.youtube.com/watch?v=VHuzhuW8_U4
                      Vilken snygging. Vackra malar är som en drog. Allt för dyrt, men man kan inte få nog.
                      /Helena,
                      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Du har verkligen förstått hur det är Helena. Konstiga, intressanta fiskar blir en drog. Det är så jag hamnade i Diskusträsket också.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • HWH
                          • March 2013
                          • 2310

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Du har verkligen förstått hur det är Helena. Konstiga, intressanta fiskar blir en drog. Det är så jag hamnade i Diskusträsket också.
                          Ha ha ja och de är ju inte heller helt gratis.

                          Jag åkte dit på en fin grupp L46. Jättefina tydligen. Hittills har jag inte sett röken av dem.
                          /Helena,
                          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Du har verkligen förstått hur det är Helena. Konstiga, intressanta fiskar blir en drog. Det är så jag hamnade i Diskusträsket också.
                            Bästa träsket som finns!
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • HWH
                              • March 2013
                              • 2310

                              Ursprungligen postat av Einarsson
                              Bästa träsket som finns!
                              Ansjos firrar har till och med fått mig att tänka att en vacker dag så kanske...
                              /Helena,
                              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Drömmen om ett Discusakvarium

                                Ursprungligen postat av hwh
                                ansjos firrar har till och med fått mig att tänka att en vacker dag så kanske...
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...