Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Tack Jonas och Helena Tror att ökad cirkulation är bra i hjärnan också
    Skämt åsido så apropå cirkulation är felet inte själva filtreringen som ändå verkar räcka till utan rörelsen på ytan och vattnet i karet överlag. Sedan blev effekten av streamern dubbelt så bra när jag satte den strax under ytan. Den jag har är ju en ministreamer Hydor Koralia som ändå kan göra så stor skillnad. Likaså så har jag noterat hur mycket trögare fiskarna blir med film på ytan. I mitt 180 har jag ju en skimmer som gör ytan kristallklar. Då blev det också ökad fiskaktivitet.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      Ursprungligen postat av Bluewing

      För de som läst att jag har en hund som skulle genomgå en undersökning som skulle avgöra om hon hade en allvarlig sjukdom och skulle då avlivas idag alternativt ha en botbar sjukdom så har jag precis fått reda på att hon, hunden, galningen, skotjuven Cilla, är mycket frisk och bara lite sjuk och att hon inte har sjukdomen med det krångliga namnet utan kommer att bli helt frisk.
      Så trots fettet på magen så har jag nu mentalt gått ned 500 kg och svävar lätt som en fjäder till systembolaget, köper en äkta champagne och tänker att det är bra gott att leva och dessutom ha både hund och Diskusar som också gör det
      Jobbet struntar jag i helt enkelt och går hem. Jag får tjäna pengar nästa vecka istället. Ha en bra fredag, folk!
      Glad för er skull, aldrig kul när en familjemedlem är sjuk.
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Tommy Vestlie
        • August 2014
        • 2097

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Tack Jonas och Helena Tror att ökad cirkulation är bra i hjärnan också
        Skämt åsido så apropå cirkulation är felet inte själva filtreringen som ändå verkar räcka till utan rörelsen på ytan och vattnet i karet överlag. Sedan blev effekten av streamern dubbelt så bra när jag satte den strax under ytan. Den jag har är ju en ministreamer Hydor Koralia som ändå kan göra så stor skillnad. Likaså så har jag noterat hur mycket trögare fiskarna blir med film på ytan. I mitt 180 har jag ju en skimmer som gör ytan kristallklar. Då blev det också ökad fiskaktivitet.
        Vore superintressant att få se en film på ytcirkulationen och rörelsen i dina kar, precis det som jag lägger en del tid på just nu. Kanske svårt att fånga på film men som sagt det vore kul att jmf med det jag gör.
        Proud member of Aquascapers of Sweden

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Nu fattar jag ingenting. Satte mig ned för att svara er som tagit er tid att svara alla i tråden. Längtade efter att se bilderna som Mats hade satt in på Diskuslek på glaset som jag hann se igår när jag i smyg kollade på Zoopet. Bilder kan väl inte bara försvinna så där?
          Nu har jag ju inte koll på vilka som skrev och inte igår, men hoppas ingen av er har upplevt att jag inte är intresserad av era inlägg. För det är jag. Utan hade en dotter på besök igår och efter några starköl och annat för att fira allt som gått bra med hund, fiskar och allt möjligt så blev fingarna lite osynkade så att säga Började skriva med fick sanslösa stavfel så det fick bero.

          När man är borta någon eller några dagar från en tråd så här så blir det lätt så att man tittar från slutet och betar sig framåt i tråden. Då kan det ta någon dag innan jag kan kvittera det du skrivit.
          Är det inte ok med detta så kan jag inte göra mer än vad jag precis gjort: förklara.

          Mats: Så har du tagit bort dem i tron att jag inte är intresserad så please, tänk om och återför dessa vackra bilder.

          Tommy: Det är svårt att filma det du beskriver för det är så mycket vallisneria så strömmarna syns liksom inte på film. Ska göra ett test senare för att se om streamerns ytrörelse syns.

          Pia: Ja det blev banne mig som en födelse på BB hela fredagen faktiskt.

          Anders: Fördelen med att vara egen är väl mera att ingen skäller på en när man inte tjänar pengar
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Nu fattar jag ingenting. Satte mig ned för att svara er som tagit er tid att svara alla i tråden. Längtade efter att se bilderna som Mats hade satt in på Diskuslek på glaset som jag hann se igår när jag i smyg kollade på Zoopet. Bilder kan väl inte bara försvinna så där?
            Mats: Så har du tagit bort dem i tron att jag inte är intresserad så please, tänk om och återför dessa vackra bilder.
            Jag läste om leken på rutan, och trodde det skulle bli lite gagg om detta och satte in några bilder på fönsterlek - och att de ibland "hänger" sprattlarna på rutan. I mina kar är discuslekar på rutorna ovanliga och brukar oftast utföras av mindre vana par.
            Ja... och så såg jag att inläggen inte alls tog den väg jag trodde - då kändes bilderna plötsligt jävligt mossiga, så jag gjorde en Norénare - tog bort.

            Bilderna har varit med tusentals gånger i trådarna tidigare - men din enkle tjänare lyder ord.
            Bifogade filer

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Tack Maestro! Återkommer förväntansfullt efter grillning (igen!)
              Senast redigerad av Bluewing; 06 September 2014, 16:20.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Tack Marstro! Återkommer förväntansfullt efter grillning (igen!)
                Gôtt! Här går grillen igång idag också - är, fantastiskt nog, spelledig idag, men har lirat både torsdag- och fredag natt.
                I torsdags lirarde vi sex timmar i sträck, på ett av de flådigare hotellen här i stan, så nu vet man hur dansband som; Ola-Connyhz, Ulla Reed med Borihz Kvintett och Gee-Kås-Morganz, har det på jobbet.

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Här skall det grillas med entrecote med krämig potatissallad och en god grönsallad, skall bli gott!
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Jag läste om leken på rutan, och trodde det skulle bli lite gagg om detta och satte in några bilder på fönsterlek - och att de ibland "hänger" sprattlarna på rutan. I mina kar är discuslekar på rutorna ovanliga och brukar oftast utföras av mindre vana par.
                    Ja... och så såg jag att inläggen inte alls tog den väg jag trodde - då kändes bilderna plötsligt jävligt mossiga, så jag gjorde en Norénare - tog bort.

                    Bilderna har varit med tusentals gånger i trådarna tidigare - men din enkle tjänare lyder ord.
                    Stort tack Mats! Grejen är det att det är egentligen nästan bara du som antingen har bilder på eller har lust att dela med dig av Diskusbilder här i Zoopet. Dels njuter jag av Diskusbilder generellt men också för att det är lättare att föreställa sig vad som sker i karet i olika sammanhang. För de därute som aldrig haft Diskus så är det bilder såsom dina som kan skapa intresse för arten som så. Om du tittar i trådarna så är det nästan bildfritt på Diskus.
                    Hänger ibland på FB på Akvarister 2.0. Det jag märker är att det är nästan likadant där. Ytterst få bilder på Diskus tagna av en person som vill avbilda Diskusens beteende.
                    Så ditt som du tycker smått malätna och för ofta visade bildbibliotek är i stort sett det enda som används för nybörjare och oss som vill lära oss mer om allt. När du inte visar. Ja då blir det ganska fiskfritt. Pia plåtar ju också bilder så man dånar, men hon har ju å andra sidan en komplett Diskusfri zon hemma. Inte i hennes hjärna lyckligtvis, men i praktiken.

                    Så du sitter på något unikt hemma Mats (då menar jag inte baken) utan en guldgruva av guds nåde i form av ett bildbibliotek och filmarkiv som du nästan kan ta betalt för snart. Det är därför jag tjatar, bönar och ber. Snälla visa.
                    Den enda som tröttnar på bilderna förstår jag är du, vilket är begripligt. Men för mig och andra så är de bildbomber du presterar outstanding många gånger.
                    Om någon t.ex. skriver om Schackbrädesciklider så vem sitter på både film och bilder? Jo en viss herr Bryzell.
                    Jag märker att du inte får så mycket svar som du förtjänar, men tror det mer handlar om att folk ser upp till dig osunt mycket trots att du är mitt i gänget mera. Nu blev det här lite mer personligt än vad jag tänkte. Men hoppas folk förstår vilken skatt du är i forumet och ville guldgruva du sitter på i ditt bibliotek.

                    Är du less på att förmedla bilderna? Ta hjälp av någon av oss andra som du tycker verkar vettig så får man hjälpa till med att bildbomba folks medvetande till större medvetenhet om vilka underverk man kan ha i karen.
                    Men din kunskap, Kjells kunskap etc. den behöver vidarebefordras på nåt sätt. Vill inte bara oroa mig för att hobbyn dör i ett negativt EU. Vill drömma om kommande spännande arter även i framtiden

                    Tack Kjell, Mats, Pia, Likan och andra som gödslar oss andra lite otacksamma forum-medlemmar med underbara bilder och filmer.
                    Vill inte att forumet hamnar i bildkoma. Då är det bra trist.
                    Nu tycker jag själv att jag fick till det om jag får säga.
                    Inlägget hade å andra sidan i många delar kunnat gälla Kjell också men nu blev det mer åt dig just nu.
                    Skål!
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Bara så du vet Johnny så har jag fotat många discus... På mässan i Malmö
                      så helt bildfritt är det inte men i skallen är det.. Jag får magsår så fort jag ens tänker tanken att nån gång ha discus
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ok skippa diskus i tanken då Pia. Jag kommer aldrig att nämna arten igen
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Ok skippa diskus i tanken då Pia. Jag kommer aldrig att nämna arten igen
                          Jaha.. Det tror jag inte ett skvatt på vill du se lite bilder sen på de jag tog, så blir det inte så tomt.. Men jag visar dem här för i min tråd så de bannlysta
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Stort tack Mats! Grejen är det att det är egentligen nästan bara du som antingen har bilder på eller har lust att dela med dig av Diskusbilder här i Zoopet. Dels njuter jag av Diskusbilder generellt men också för att det är lättare att föreställa sig vad som sker i karet i olika sammanhang. För de därute som aldrig haft Diskus så är det bilder såsom dina som kan skapa intresse för arten som så. Om du tittar i trådarna så är det nästan bildfritt på Diskus.
                            Hänger ibland på FB på Akvarister 2.0. Det jag märker är att det är nästan likadant där. Ytterst få bilder på Diskus tagna av en person som vill avbilda Diskusens beteende.
                            Så ditt som du tycker smått malätna och för ofta visade bildbibliotek är i stort sett det enda som används för nybörjare och oss som vill lära oss mer om allt. När du inte visar. Ja då blir det ganska fiskfritt. Pia plåtar ju också bilder så man dånar, men hon har ju å andra sidan en komplett Diskusfri zon hemma. Inte i hennes hjärna lyckligtvis, men i praktiken.

                            Så du sitter på något unikt hemma Mats (då menar jag inte baken) utan en guldgruva av guds nåde i form av ett bildbibliotek och filmarkiv som du nästan kan ta betalt för snart. Det är därför jag tjatar, bönar och ber. Snälla visa.
                            Den enda som tröttnar på bilderna förstår jag är du, vilket är begripligt. Men för mig och andra så är de bildbomber du presterar outstanding många gånger.
                            Om någon t.ex. skriver om Schackbrädesciklider så vem sitter på både film och bilder? Jo en viss herr Bryzell.
                            Jag märker att du inte får så mycket svar som du förtjänar, men tror det mer handlar om att folk ser upp till dig osunt mycket trots att du är mitt i gänget mera. Nu blev det här lite mer personligt än vad jag tänkte. Men hoppas folk förstår vilken skatt du är i forumet och ville guldgruva du sitter på i ditt bibliotek.

                            Är du less på att förmedla bilderna? Ta hjälp av någon av oss andra som du tycker verkar vettig så får man hjälpa till med att bildbomba folks medvetande till större medvetenhet om vilka underverk man kan ha i karen.
                            Men din kunskap, Kjells kunskap etc. den behöver vidarebefordras på nåt sätt. Vill inte bara oroa mig för att hobbyn dör i ett negativt EU. Vill drömma om kommande spännande arter även i framtiden

                            Tack Kjell, Mats, Pia, Likan och andra som gödslar oss andra lite otacksamma forum-medlemmar med underbara bilder och filmer.
                            Vill inte att forumet hamnar i bildkoma. Då är det bra trist.
                            Nu tycker jag själv att jag fick till det om jag får säga.
                            Inlägget hade å andra sidan i många delar kunnat gälla Kjell också men nu blev det mer åt dig just nu.
                            Skål!
                            Oj, är ju ett klent ord, men kommer inte på något bättre.
                            Härligt att höra att du gillar när jag brer ut mig i ord och bild (jag vet ju det redan i och för sig), och kommer givetvis att fortsätta bildbombandet. Det lär väl bli en och annan bild och filmsnutt i min tråd när träkartongen (som ettfett så fiffigt kallde nya karet) blir startklar. Jag kom också på att jag glömt att skicka bilder på arter som inte finns i registret, till Kjell. Han bad mig om det på kräftskivan.
                            Nädu, Johnny, jag är inte det minsta less på att förmedla bilder (såg nu att det närmar sig 14 000 stycken), men känner kanske att folk tröttnat lite på att se bilder på mina grejer, så fort det snackas om beteende, inredning och annat.
                            Men, som sagt, det lär bli en jädra hög med nya bilder när inredningen drar igång - jag tänkte dokumentera det hyfsat noga... Så får vi se om folk orkar kolla på dom grejerna.
                            Jag har snuskigt mycket discusbilder och filmer, inte bara på mina egna, utan även från mässor och annat, speciellt från våra resor till Tyskland. Kan nog finnas några guldkorn att läska med!

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Låter gott. Grejen är väl att forumet som så (Zoopet) inte är ett sk. expertforum utan många gånger en inkörsport för folk till nya arter och nya nivåer inom akvaristiken. Sedan när folk blir experter då drar de till andra forum där de snackar vidare med likar.
                              Men det är egentligen bara i detta forum man kan få bredden mellan nybörjare till expert. För egen del upplever jag kanske mig många gånger mera som en tolk eller översättare i zonen mellan det lätta till det svåra. För att det svåra i hobbyn ska kunna göras begripligt behöver ju någon kunna just det svåra eller det mera komplexa. Det kan inte jag. Utan ligger på mellanzonen mera och är hungrig på att veta mer. Men sliter mera med att göra mellannivån begriplig för folk som är nybörjare.

                              Usch jag hör nästan hur jobbigt allt jag skriver kanske låter för er andra. Massa ord, ord, ord en lördag kväll när folk börjar fyllna till lite lätt . Men jag gillar att vi hjälps åt att förmedla kunskap men behöver kunskap för att inte få pyspunka. Några sitter på allt det där spännande, lockande. Sånt är häftigt tycker jag.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Webo
                                • August 2014
                                • 1968

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Stort tack Mats! Grejen är det att det är egentligen nästan bara du som antingen har bilder på eller har lust att dela med dig av Diskusbilder här i Zoopet. Dels njuter jag av Diskusbilder generellt men också för att det är lättare att föreställa sig vad som sker i karet i olika sammanhang. För de därute som aldrig haft Diskus så är det bilder såsom dina som kan skapa intresse för arten som så. Om du tittar i trådarna så är det nästan bildfritt på Diskus.
                                Hänger ibland på FB på Akvarister 2.0. Det jag märker är att det är nästan likadant där. Ytterst få bilder på Diskus tagna av en person som vill avbilda Diskusens beteende.
                                Så ditt som du tycker smått malätna och för ofta visade bildbibliotek är i stort sett det enda som används för nybörjare och oss som vill lära oss mer om allt. När du inte visar. Ja då blir det ganska fiskfritt. Pia plåtar ju också bilder så man dånar, men hon har ju å andra sidan en komplett Diskusfri zon hemma. Inte i hennes hjärna lyckligtvis, men i praktiken.

                                Så du sitter på något unikt hemma Mats (då menar jag inte baken) utan en guldgruva av guds nåde i form av ett bildbibliotek och filmarkiv som du nästan kan ta betalt för snart. Det är därför jag tjatar, bönar och ber. Snälla visa.
                                Den enda som tröttnar på bilderna förstår jag är du, vilket är begripligt. Men för mig och andra så är de bildbomber du presterar outstanding många gånger.
                                Om någon t.ex. skriver om Schackbrädesciklider så vem sitter på både film och bilder? Jo en viss herr Bryzell.
                                Jag märker att du inte får så mycket svar som du förtjänar, men tror det mer handlar om att folk ser upp till dig osunt mycket trots att du är mitt i gänget mera. Nu blev det här lite mer personligt än vad jag tänkte. Men hoppas folk förstår vilken skatt du är i forumet och ville guldgruva du sitter på i ditt bibliotek.

                                Är du less på att förmedla bilderna? Ta hjälp av någon av oss andra som du tycker verkar vettig så får man hjälpa till med att bildbomba folks medvetande till större medvetenhet om vilka underverk man kan ha i karen.
                                Men din kunskap, Kjells kunskap etc. den behöver vidarebefordras på nåt sätt. Vill inte bara oroa mig för att hobbyn dör i ett negativt EU. Vill drömma om kommande spännande arter även i framtiden

                                Tack Kjell, Mats, Pia, Likan och andra som gödslar oss andra lite otacksamma forum-medlemmar med underbara bilder och filmer.
                                Vill inte att forumet hamnar i bildkoma. Då är det bra trist.
                                Nu tycker jag själv att jag fick till det om jag får säga.
                                Inlägget hade å andra sidan i många delar kunnat gälla Kjell också men nu blev det mer åt dig just nu.
                                Skål!
                                Jag är ju ny här och jag kan bara hålla med Bluewing om att bilder är trevligt att se på och man får inspiration pch lär sig något då och då. Jag har inte diskusar men man blir ju sugen när man ser dessa vackra varelser men jag får först lära mig lite mera och få ordning på mina kar innan jag vågar satsa på dislus.

                                Skickat med Tapatalk från min mobil.
                                Senast redigerad av Webo; 06 September 2014, 17:44.
                                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...