Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ja vilken präriebrand med inlägg det blev, trots att det inte var fredagskväll

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • HWH
      • March 2013
      • 2310

      För att spinna vidare på detta med växter... Jag har haft den felaktiga inställningen att när det gäller fisk så kan vi människor inte göra som vi vill, vi måste tillgodose behoven. Lite naivt har jag trott att när det gäller växter så är det mer formbart bara man tillgodoser ljus och näring. Men jag börjar inse att även växter lever sitt eget liv och att det inte alls är de man lägger mest kärlek på och de man ger de bästa förutsättningarna som trivs bäst. Vilket kan vara väldigt frustrerande.
      /Helena,
      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Inger: Man får väl se det som en förfest mera

        Helena: Just detta med vad växterna egentligen behöver är det som Mathias hjälpt mig med. Deras utveckling är minst lika beroende av timing från vår sida som fiskarna egentligen, bara att allt sker i extrem slow motion istället. Så växternas liv skapar ibland en ännu skönare lunk inom oss. Många i forumet som säger att de inte kan växter har bara inte tagit sig tillräckligt med tid med dem.
        Jag har några växter i mitt 180 som vårdas lite som Diskusarna med daglig koll och närvaro. De är de vackraste jag har nu.
        Klicka på bilden för större version

Namn: 2014-05-31 17.38.14.jpg
Visningar: 2
Storlek: 159,9 KB
ID: 2158091
        Det här är den som är den växten som tindrar mest just nu En Lindernia rotundifolia. Vacker som en dag.
        Senast redigerad av Bluewing; 13 June 2014, 06:42.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Ja när det gäller Mathias kar så händer det nog mer i hjärtat än i hjärnan hos mig när jag tittar på dessa vackra undervattensträdgårdar i lite vild stil.
          Så när det gäller känslan för växter så är Mathias definitivt kung. Här i forumet finns det många dörröppnare bland deltagare. Mathias för växter, Pia för Apistogrammor mm, Likan för malar, Herr Fett för storfiskar, Kjell för hela vår gemensamma historia, Mats för djup insikt för fiskars behov etc. etc. Undra på att man hänger här ofta. Men igår kom inläggen som en präriebrand. Så himla skön diskussion det blev
          Så känner jag med och det är bland det bästa med zoopet tycker jag. Även att få följa med under en längre tid och inte bara under uppstarten och efter den är det slut.
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1402673607.615443.jpg
Visningar: 1
Storlek: 524,3 KB
ID: 2158099

            Det här är en redig goding på tillväxt. Kan du luska ut vad det är Johnny?
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              Får jag gissa?

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                Ursprungligen postat av Mr Woods
                Får jag gissa?
                Klart, det finns tre alternativ på samma växt varpå ett av dem tillhör ett helt annat släkte om man googlar runt lite
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Sådär. Nu är jag hemma och glor så gott jag kan på denna bild. Micranthemum umbrosum? Eller någon Limnophila?
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Eller kanske någon Rotala?
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Eller kanske någon Rotala?
                      Den heter Hemianthus micranthemoides, asbra växt, den blir tät som betong
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        Tur att jag inte gissade då, för jag hade också tänkt säga Rotala...

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Vilken tur Woods att bara en av oss klantade sig
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Vilken tur Woods att bara en av oss klantade sig
                            Eller hur! Rotala rotundifola sp. green, hade jag tänkt gissa...
                            Och nu har jag klantat mig ännu mer! Jag möblerade om halva SA-karet så att det blev skitfult! Det tog en timme innan en enda fisk vågade sig dit, och några räkor hittade jag inte heller...
                            Senast redigerad av Mr Woods; 13 June 2014, 23:36.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Har läst vidare om Hemianthus micranthemoides och ville se mer av den och hittade då denna film:
                              120x50x50 cm (300l) Step-by-Step with Seiryu Stone, Elos Terra, Amazonia Soil Powder and two plants: Eleocharis sp. mini. and Hemianthus Micranthemoides.This...

                              Tycker den är riktigt vacker och skulle göra sig utmärkt i ett av mina nanos. Men var hittar man den?
                              Den enda gemensamma nämnaren för övrigt med Diskusdrömmar är väl att drömmar överlag är viktiga, även växtdrömmar
                              Drömmar är gratis och vitaminer för själen/psyket.
                              Skulle nog ibland vilja skapa ett mellanstort riktigt växtkar med extra allt. Funderar även på nåt minisystem med Co2 till mitt nano.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Du tror inte butikerna kan ta hem åt dig? Borde de ju kunna.

                                Annars:
                                Learn how to take care of houseplants and aquarium plants. Go-to source for biophilic design ideas.



                                etc
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...