Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av Inger H
    Önskar att några av mina också skulle "äta hysteriskt!

    //Inger
    Det jag inte fattar är varför. Det började vända när jag startade med Aqua-Min. Men tror inte det är hela grejen. Det bara blev så. I samma veva slutade de att leka förresten. Mat istället för sex? Det är ju många matprogram nuförtiden. Det har kanske slagit över i Diskuskaret? TVn står ju bredvid. De är nog smartare än man kan tro.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Det jag inte fattar är varför. Det började vända när jag startade med Aqua-Min. Men tror inte det är hela grejen. Det bara blev så. I samma veva slutade de att leka förresten. Mat istället för sex? Det är ju många matprogram nuförtiden. Det har kanske slagit över i Diskuskaret? TVn står ju bredvid. De är nog smartare än man kan tro.
      Då vet du vad du får sätta på för filmer för att få lek om alla dessa matprogram påverkar dem så
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Ja det är jobbigt och inget man kan göra åt. Fortsätter hon äta som nu så blir det en köttbulle med panna värdig en neanderthalare.
        Nu skulle du haft ett litet källarbås med ett kar redo, så hade den lilla kunnat gå där själv eller med någon "kompis" och svullat på sig. Men, har du lite flyt nu så skaffar hon sig tjurnacke ändå.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Det jag inte fattar är varför. Det började vända när jag startade med Aqua-Min. Men tror inte det är hela grejen. Det bara blev så. I samma veva slutade de att leka förresten. Mat istället för sex? Det är ju många matprogram nuförtiden. Det har kanske slagit över i Diskuskaret? TVn står ju bredvid. De är nog smartare än man kan tro.
          Tänk på att även om discusarna leker, mer eller mindre, konstant, så har de viloperioder då det blir lite längre frekvens mellan lekarna, säsongsbetonat. Vad hittar de på då? Tja, äter upp sig kanske..?

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Tänk på att även om discusarna leker, mer eller mindre, konstant, så har de viloperioder då det blir lite längre frekvens mellan lekarna, säsongsbetonat. Vad hittar de på då? Tja, äter upp sig kanske..?
            Det är väl ett narurligt beteende när de får gå i en grupp och inte parvis i ett tomt lekkar där de inte kan interagera med andra, discus är ju en gruppfisk..
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Då vet du vad du får sätta på för filmer för att få lek om alla dessa matprogram påverkar dem så
              Ok fattar precis

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Nu skulle du haft ett litet källarbås med ett kar redo, så hade den lilla kunnat gå där själv eller med någon "kompis" och svullat på sig. Men, har du lite flyt nu så skaffar hon sig tjurnacke ändå.
              Jag är helt överens med dig att det behövs fler kar här hemma, men har för tillfället 1 st. fru och 3 st. vuxna barn som är emot det hela och kommer med kommentaren "att då ser det ut som en zoobutik hemma". När jag då ser glad ut blänger min fru på mig och säger "...och detta var inte nåt bra utan nåt dåligt, menar vi". Jag funderar på alla möjliga tekniker och är listig som en räv. Men frun är listig som en grävling så det blir liksom underläge ändå

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Tänk på att även om discusarna leker, mer eller mindre, konstant, så har de viloperioder då det blir lite längre frekvens mellan lekarna, säsongsbetonat. Vad hittar de på då? Tja, äter upp sig kanske..?
              Nu är ju detta den första (överlevande) grupp Diskusar jag någonsin ägt. Nu kan man ju tro att jag fattar saker och ting om diskusar bara för att jag skriver så mycket Men egentligen är det mera nytt alltihopa. Så det som du beskriver nu blir ännu ett: Ahaaa!!!! från min sida, så att säga. Ännu en diskusinsikt kan bockas av.

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Det är väl ett narurligt beteende när de får gå i en grupp och inte parvis i ett tomt lekkar där de inte kan interagera med andra, discus är ju en gruppfisk..
              Tro katten det att du fattar sånt, Pia. Jag gillar att umgås med smarta kunniga människor. Hoppas liksom att lite ska stänka över lite på mig också
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Nu är det ju svårt att jämföra naturligt levande discusar med de vi har i våra akvarium. Men tänker man på de säsonger som discusarna följer, då de samlas i grupp och bara käkar eller simmar omkring - inte i utpräglade stim, men i större hyfsat sammanhållna grupper, och när de parar ut och drar sig undan och leker, så kan man se vissa av dessa beteenden i kar med discusgrupper.
                Jag märkte det på de tre RT- paren jag hade, att lekfrekvensen ökade och sjönk med vissa intervaller. När de inte hade så intensiva lekperioder gick de gärna och bökade i mulmlagren, letade efter mat och var allmänt lugna. Det var dock ganska korta perioder av "frid", snart var lekandet igång igen och en ny intensiv lekcykel drog igång.
                Det är samma grej med lekpar i lek-kar, där man märker av vissa mönster - kanske inte så "naturliga" dock. Nu har jag ingen större erfarenhet av att hålla discuspar i lek-kar, förutom det blå Stendkerparet, men kan tänka mig att proffsen låter dessa djur vila upp sig titt som tätt.

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Tack Mats för detta förklarande inlägget, mitt inlägg var mest ställd som en fråga och här levererade du svaret perfekt
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Det jag inte fattar är varför. Det började vända när jag startade med Aqua-Min. Men tror inte det är hela grejen. Det bara blev så. I samma veva slutade de att leka förresten. Mat istället för sex? Det är ju många matprogram nuförtiden. Det har kanske slagit över i Diskuskaret? TVn står ju bredvid. De är nog smartare än man kan tro.
                    Så vill du att dom skall leka så får du kanske då ställa om tiduret lite på akvariet så att de är uppe och kan kolla på TV efter 24.00 för då dyker det ju upp lite andra program än matprogram i rutan
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Pia var inne på samma strikt vetenskapliga reflektion
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Pia var inne på samma strikt vetenskapliga reflektion
                        Ja jäklar och om 2 säger det så kan vi ju dessutom använda varandra som referenser för att vetenskapligt kunna bevisa att det är sant. Kanske man skulle satsa på en doktorsavhandling
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Ja jäklar och om 2 säger det så kan vi ju dessutom använda varandra som referenser för att vetenskapligt kunna bevisa att det är sant. Kanske man skulle satsa på en doktorsavhandling
                          Nu tror jag du är inne på något framgångsrikt. Gissar att den avhandlingen skulle väcka ett stort intresse. Så kör på du Såg att du i en annan tråd reflekterade över folks intresse för hamsterbakar. Du tror inte de två ämnena ryms i samma avhandling?
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Detta lutar åt en intressant fredag. Mindblowing fredagsdiskussioner innan kl. 10:00 på förmiddagen. Undrar var detta ska landa ikväll?
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Tack Mats för detta förklarande inlägget, mitt inlägg var mest ställd som en fråga och här levererade du svaret perfekt
                              Ja, jag tänkte Johnny kanske ville ha ytterligare en discusaspekt att förgylla tankegångarna med!

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Ja, jag tänkte Johnny kanske ville ha ytterligare en discusaspekt att förgylla tankegångarna med!
                                Ja det vill han Idén med tråden är ju att den ska kunna tillföra en nyfiken nybörjare på Diskus information och inspiration. Så det är mitt i prick. Sedan så behöver vissa saker repeteras många gånger så att det sätter sig inombords som en kunskap. Vet att det varit på tapeten tidigare i tråden om Diskusars lekperioder men ändå så blir det en ögonöppnare när detta noteras. Jag försöker ju underhålla Diskustemat som så i tråden och tror all Diskusologi är viktigt från kunnigt folk. Så all kunskap om Diskus som är hyggligt lättbegriplig är alltid både önskvärd och välkommen

                                Hade en egen dialog med Roger gällande t.ex. vattenrutiner och teorier runt detta med Diskus. Jag insåg då vilken fjunig nybörjare jag är. Så min Diskushantering är ju egentligen bara som en noggrannare form av vanlig fiskhantering. Ett upplägg med osmosvatten och järnkoll på PH etc. etc. känns spännande men nästan som att planera en resa till månen.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...