Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Har ju skrivit en del i Ingers tråd om mina tankar kring hälsoläget i karet, men vill ha dessa tankar i denna tråd också då tråden fungerar som en dagbok och erfarenhetsbank för mig. Många fantastiska råd står bland de rader som andra kunniga delat med sig av under trådens korta liv. Så jag letar ofta tillbaka för att hitta råd jag glömt men läst tidigare.

    Just nu gör jag så här för att hantera de avmagrande 2 minsta Diskusarna att jag gör VB var 3:e dag under 2 veckor. Ger 1/3 av Aquamins veckodos vid varje tillfälle. Eftersom de äter allt just nu är just matningen inget problem. Ser på de välmående Diskusarna vad matdosen ska ligga. Favoriten just nu är Vita Mygglarver.
    Håller temperaturen mellan 29-30 grader konstant i karet nu.
    Inget bökande i karet från min sida nu som kan stressa dem utan enbart veckoservice med förfilter och sånt.
    Om jag inte märker effekt alls inom två veckor eller om någon av dessa två verkar må sämre så kör jag medicinering med multicura och antispot i en kombo. Detta för att dessa mediciner har effekt på gälar, hud, mage, tarm på flera sätt. Eftersom jag inte vet grundorsaken till avmagringen så kör jag dessa två som kan kombineras. Har gjort detta förut och vet att fiskar, växter, räkor, snäckor verkar må utmärkt.
    Därefter kör jag ett par dygn med ett kolfilter i mitt Juwel innerfilter. Slänger sedan detta kolfilter och återgår till mina ursprungliga rutiner. Så ser planen ut idag.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Den hona som är och har varit det största problemet började idag endast andas med ena gälen och den andra gälen ser "svullen" ut sedd bakifrån. Nu vet jag att de ibland kan andas med en gäle ett tag, men upplevde detta annorlunda. Även den andra lilla honan visar liknande beteenden. Hur som helst har jag därför börjat dosera multicura i 3 dagar samt antispot i en vecka. Sedan får jag se vart det hela tar vägen.

      Alla andra mår toppen i karet som nu ser rejält grönskimrande ut på ett ganska onaturligt sätt genom multicuras färgning på vattnet.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        Ena gälen brukar betyda gälmask, i detta fall kan det vara då att fiskens allmänläge försvagat immunförsvaret tills en infektion får fäste..
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Alla Diskusar vackert ljusblå utom sjuklingen som blev sotsvart när multicura tillsattes.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av ettfettbranamn
            Ena gälen brukar betyda gälmask, i detta fall kan det vara då att fiskens allmänläge försvagat immunförsvaret tills en infektion får fäste..
            Vi får se om du har rätt. Multicura ska ju bl.a. ta just gälmask.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Halloj Johnny!
              Jag har tittat och läst här i din tråd, och i Ingers, angående de discusar som "troppat" av en smula.
              Jag skall försöka att inte bli långrandig nu, och istället gå direkt till pudelns kärna.
              Om vi tittar på det faktum att ditt (och Ingers) kar har de flesta parametrar för god discushållning uppfyllda, så kan det kanske vara läge på att börja kika på anledningar bortom just sjukdomsbild som anledning till att de tynar bort.
              Att de symptom du ser är av sjukdomsnatur är ju inget att tveka på, men vad föranleder symptomen?
              Vad jag ser, i dina och Ingers inlägg angående discusarna, är att bota ett symptom, och inte anledningen till "sjukdomen".
              Vi vet nu, efter många diskussioner fram och tillbaka i diverse trådar, att discusar är komplexa och komplicerade ciklider - de följer cykler och strukturer i sin miljö som vi har ganska stora svårigheter att efterhärma i våra akvarium, och vi koncentrerar oss väldigt mycket på vattenkemi - med all rätt. Men, det finns fler variabler att väva in i den mystiska värld, som är discusens.

              Sidospår; jag vet att du kommer ihåg när vi hade kikat på dina discusar hos Tony, och då jag sade till dig: "räkna med att ett par, tre stycken av den grupp du nu köper med all förmodan kommer att hamna i en underordnad ställning i gruppen, och att viss discuspenalism kommer att uppstå. Resultatet av detta blir att den eller de som hamnar längst ner i i rangordning (på grund av akvariets fysiska konstruktion) inte kan ta sig bort från en situation som inte gagnar dom, och istället tvingas att stanna i en hierarki som inte erbjuder någon chans till avancemang i gruppen, och att detta leder till att stress inombords manifesteras i sjukdom då immunförsvaret blir degraderat, och latenta organismer tar överhanden"
              Detta är exakt jämförbart med människor som har viruset Herpes simplex, eller i folkmun; munsår. När stress uppstår blir immunförsvaret försvagat och en latent "organism" tar över systemet för en tid, och ett symptom manifesterar sig.

              OK, vad menar jag nu med detta, kan man undra? Jo, att istället accepera att det kanske inte finns plats för denna/dessa individer i just den grupp du har. Det kan kanske vara så att det optimala "flödet" i din grupp är åtta individer, istället för tio. Kanske är "goldilocksläget" sex individer? Typ tre par? Så som jag fick till det med RT-discusarna i 540-bajan.

              Vad blir åtgärden? Till att börja med hoppas jag innerligt att du kan medicinera tillbaka den/de som har blivit kassa, det vore ju alldeles helhärligt om det blev en god utgång på det scenariot.
              Jag, för egen del, hade gjort på ett annat sätt (jag bara beskriver det och menar inte att du skall göra på samma vis), och låtit saker och ting ha sin gång med de som är "dåliga", och inte medicinerat igång stora åtgärder. Jo, det är förjävla jobbigt att se det långsamma förlopp det innebär när en discus tynar bort... Kanske avliving är en variant?
              De andra discusarna mår ju bra och trivs, och bör få fortsätta göra så! Ett visst bortfall kanske är av godo?

              Sedan kan man ju fundera på en miljö i karet som inte är så intensivt strikt hållen, att låta vissa organismer i karet frodas, vilket ger discusarna en chans att själva etablera ett starkare immunförsvar och resistens mot mot fluktuationer i miljön. Det sista nämnt enbart som en åtgärd jag jälv tycker fungerar fint, och inget som någon behöver beakta med större allvar.
              Senast redigerad av Mats Bryzell; 26 May 2014, 00:18.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Nu skriver du i Johnnys tråd Mats, men jag hänger på ändå.
                I ärlighetens namn, så tror jag inte att medicinering egentligen hjälper på dessa svaga i min grupp på tolv, men jag tänker ändå göra ett sista försök på gott eller ont.

                Man har en slak lina att gå på när det gäller olika vattenvärden för dessa vackra Diskusar, man gör så gott man kan - hjälper inte det så är det bara att inse faktum.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Tack Mats för, som vanligt, kloka och insiktsfulla tankar. Jodå, jag kommer ihåg vad du sa och det har faktiskt varit ett av de bästa råd jag fått. Sedan att jag testar att medicinera en gång, ja det beror inte på rationella orsaker utan på känslor. Jag ville testa med medicinering denna gång och se vad som händer. Dessa Diskusar är ju de jag lär mig på och vill se vad som händer.
                  Men rådet att vara uppmärksam på effekterna av dominans och låg status gör ju att detta inte känns så stressande för mig. Men det är däremot lite jobbigt att se hur de Diskusar som inte "hängt med" bokstavligen smälter bort. Det blir ju ett väldigt utdraget avsked egentligen.
                  Däremot känner jag ingen skuld att det är som det är. Det känns på sätt och vis skönt att veta.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Nu när karet strax släcks så har bägge de två mindre Diskusarna börjat andas med båda gälarna. Känns bra.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Tack Mats för, som vanligt, kloka och insiktsfulla tankar. Jodå, jag kommer ihåg vad du sa och det har faktiskt varit ett av de bästa råd jag fått. Sedan att jag testar att medicinera en gång, ja det beror inte på rationella orsaker utan på känslor. Jag ville testa med medicinering denna gång och se vad som händer. Dessa Diskusar är ju de jag lär mig på och vill se vad som händer.
                      Men rådet att vara uppmärksam på effekterna av dominans och låg status gör ju att detta inte känns så stressande för mig. Men det är däremot lite jobbigt att se hur de Diskusar som inte "hängt med" bokstavligen smälter bort. Det blir ju ett väldigt utdraget avsked egentligen.
                      Däremot känner jag ingen skuld att det är som det är. Det känns på sätt och vis skönt att veta.
                      Jättebra!
                      Vad gör nu en medicineringsåtgärd (om vi tänker i lite vidare cirklar) för de individer, som överhuvudtaget inte behöver denna medicinering på något vis - alltså de andra i gruppen - och som inte uppvisar sjukdomssymptom..?
                      Situationen är alltså den att; du har ett kar som är så välskött som det kan vara - en grupp discusar (som möjligtvis är lite för stor för karets volym) har på helt naturlig väg stött ut en eller flera individer som inte "får plats" i gemenskapen, och dessa utstötta uppvisar (naturligtvis) stressyndrom, blir svagare, får ett sämre imunförsvar och utvecklar en sjukdomsbild...
                      Där har vi, tror jag, svaret. Du kan inte medicinera bort en hierarki, en gruppsammansättning, parbildning - rangordning!

                      Man skall givetvis medicinera om en discusgrupp visar tecken på sjukdom - om alla går med diverse symptom - eller om man upptäcker direkt allmäna sjukdomstillstånd. Men, du har ju inte detta i ditt kar nu - du har en eller två individer som (enligt regelboken) hamnat längst ner i rangordning, och därmed "dukar under".

                      Nu blir det hårda bandage här; låt dessa duka under, tyna bort - eller, helt frankt, ta bort dom!
                      Låt de andra trivas och frodas i den miljö du nu skapat i ditt kar - kanske blir det så att du har åtta kvar - kanske blir det så att du har sex kvar... De som blir kvar bildar kärntruppen för ditt fortsatta discuskar, då kanske en viss harmoni infinner sig, en "terrorbalans" utvecklar sig - och du får se par som går med yngel som utvecklas till nästan "vuxen" storlek. Detta har hänt nere vid västusten, i en akvariestuga, har jag hört... Men, jag kan ha fel...

                      Om, och jag säger om, jag hade varit i din situation, så hade jag skaffat en burk till, för att medicinera de individer som uppvisar tecken på behövlig vård - inte "vårdat" ett redan friskt kar in absurdum...

                      Jävlar, Johnny, nu har jag varit hård mot dig - men det här är ju inga "nyheter", bara gammal skåpmat, faktiskt...

                      Hoppas vi är polare ändå.

                      Senast redigerad av Mats Bryzell; 26 May 2014, 07:13.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Inte vet jag om du är så jättehård direkt och jag hoppas vår vänskap passerat "smekmånadsstadiet" då man måste vara snäll och visa sin bästa sida hela tiden Det är nog snarare så att jag behöver höra sånt från dig.
                        Tror att du rent rationellt har helt rätt och att det var idiotiskt att medicinera egentligen. Jag följer ditt resonemang bra och ser det egentligen precis som du beskriver. Beslutet att medicinera togs enbart av hjärtat som gjorde en bypass förbi hjärnan. Blev ledsen helt enkelt när jag såg ena honan och så "plopp" hade jag hällt i medicinen. I huvudet förstår jag att jag snarare ställt till det, men hjärtat var helnöjt. Nu är jag inte så oroligt kring dessa mediciners inverkan på mikroklimatet i karet då jag gjorde så tidigare med vitskiten. Så jag tror karet klarar det hela.
                        Men jag våndas inför en avlivning men om det tippar över fullständigt så får det bli så. Men är en väldigt blödig person med en vuxen hjärna men har utrustats med en femårings hjärta. För tillfället bestämde hjärtdelen.

                        Sedan tror jag att en tråd som hålls hyggligt rent inom ett område, i denna tråd en nybörjares Diskushållning, behöver dessa typer av debatter. Finns nog fler därute på Zoopet med blödande hjärtan som trotsar all förnuft och köper diverse medikamentet och prylar för att de drabbas av hjärte-smärta kring deras fiskar.
                        Jag tar in det du säger och så får jag se hur hjärtat tar det hela. Ska smälta dessa kloka och omtänksamma ord från din sida.
                        Tack, Mats för att du inte fegar ur.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Aaah, skönt att höra!
                          Du skall veta att jag är lika blödig som du när det gäller att avliva fisk.
                          Jag hade precis ditt scenario i 540-karet, med en grupp RT-discus (som i slutänden blev sex stycken - tre par) där två behövde avlivas. Det fick Anders göra... jag pallade inte! Så jag fattar precis din vånda.

                          Nu är det ju inte någon katastrof att du medicinerat i karet, det klarar sig fint ändå - men det kan kanske vara läge med ett litet "sjukhuskar" någonstans i någon vrå?

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Drömmen om ett Discusakvarium

                            Har medicinerat dag 2 igår med Multicura. Det enda som händer i karet är att alla Diskusar är pigga och när de 2 längst ner i hierarkin piggnar till så blir det ordentligt grinigt i burken. Så balansen i karet förändrades kan man säga. Idag blir sista behandlingen med Multicuran därefter större VB imorgon och aktivt kol ett par dygn för att ta bort medicinresterna.
                            Senast redigerad av Bluewing; 27 May 2014, 08:35.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Aaah, skönt att höra!
                              Du skall veta att jag är lika blödig som du när det gäller att avliva fisk.
                              Jag hade precis ditt scenario i 540-karet, med en grupp RT-discus (som i slutänden blev sex stycken - tre par) där två behövde avlivas. Det fick Anders göra... jag pallade inte! Så jag fattar precis din vånda.

                              Nu är det ju inte någon katastrof att du medicinerat i karet, det klarar sig fint ändå - men det kan kanske vara läge med ett litet "sjukhuskar" någonstans i någon vrå?
                              Det där med sjukhuskar är kört här hemma än så länge. Skulle verkligen behöva ett sånt. Sedan några till för diverse arter som saknas här hemma. Men det är kört när det gäller hustrustödet. verkar gå en magisk gräns vid futtiga fyra kar. Underligt men sant här hemma.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Har nu medicinerat dag 2 med Multicura. Det enda som händer i karet är att alla Diskusar är pigga och när de 2 längst ner i hierarkin piggnar till så blir det ordentligt grinigt i burken. Så balansen i karet förändrades kan man säga. Idag blir sista behandlingen med Multicuran därefter större VB imorgon och aktivt kol ett par dygn för att ta bort medicinresterna.
                                Tänker du inte följa tredagarskuren enligt anvisningen?

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...