Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ok. Då är det lugnt
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Drömmen om ett Discusakvarium

      Ursprungligen postat av Einarsson
      Jag har trilieatus eller vad de heter. Leopardiga typer. De går i 30 grader konstant, de klarar tom av värmekurer då jag kör 34-35 grader i en vecka.

      Temperaturen är inte problemet, känns som en myt som växt fram, för de dött för folk när temperaturen gått upp. Men det har inte berott på temperaturen i sig utan syrebrist då den höga temperaturen sänker syrenivån nere på botten där Corysarna lever.

      edit: Korta svaret: Ja, de mår prima. Mina har ju lagt ägg och lekt så jag har ju fått tillökning av Corys i diskuskaret tom.
      Varför kör du värmekurer på 34 grader i en vecka? Hur gör du för att inte få för låg syresättning då?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Värmekur kan man köra en vecka på diskus för att behandla emot flagelater. Vid dessa fall har jag skickat i en syresten med en luftpump för säkerhets skull. : )

        Edit: Ska dock påpekas, om någon läser det här, att det är extremt viktigt att vara säker på att fiskarna inte lider av någon bakterieinfektion när man gör en sån här kur då det kan vara direkt förödande och kanske döda fiskarna.
        Senast redigerad av Einarsson; 13 May 2013, 08:49.
        350L Diskus

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Drömmen om ett Discusakvarium

          Har tänkt mycket efter diskussionsracet i helgen. Det känns klart för mig är att jag vill helst ha Discusar av en och samma typ. Även om alla odlingsformer är oerhört vackra så reagerar jag starkast på de Discusar som är lika naturformen. Håller tummarna för att Tony kommer att ha sådana när det blir aktuellt efter sommaren.

          Kommer också att ha några Apistogramma och tipset om kakaduorna känns helt rätt. Har tittat mycket på dem tidigare. Sedan beror det ju på vad som finns att tillgå.

          Sedan kom ju tipset om ancistrus och även det föll i god jord. Vill då ha någon av de mindre L-typerna. Tycker de som är svarta med vita prickar är helläckra och sedan som annars så ska de ju finnas i handeln.

          Sedan då Corydoras då. Det finns ju så många typer och där vill jag se dem live innan jag bestämmer mig.

          Det känns verkligen härligt att få närma sig sina drömfiskar Discus i små steg i taget.

          Annars så slog det mig idag att jag har inget karantänakvarium. Undrar om ni andra har det?
          Om ni har det, vilken storlek är lämplig?
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Karantänkar är jääääääääääkligt bra att ha ifall någon blir sjuk etc. Nästan ett måste. Jag har ett 100liters. Teknikmässigt räcker en värmare och en luftdrivet svampfilter, så blir det inte alls dyrt heller.
            350L Diskus

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Drömmen om ett Discusakvarium

              Hur har du ordnat det? Bara luftpump och doppvärmare? Har du det tomt mellan behandlingarna? Använder du det när du köper in ny fisk? Hur länge har du i så fall dem där?

              Fasiken vad mycket frågor det blev Sorry...
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                Lugnt. Det är bra att ha nya fiskar i karantän innan de släpps i med de gamla invånarna ifall de bär på nya parasiter och sjukdomar. Då kan man köra en kur med vissa preparat innan de får ansluta till övriga skaran.

                http://www.tonysdiskus.se/akvarietil...filter-xy-2822 Typ en sån här som du kopplar luftpump till så syresätter den och filtrerar litegrann. Och en värmare då såklart. Inget mer.

                Övriga tiden när jag inte använder det så står det tomt.

                Det är inte alltid det är ett problem med just karantän med nya fiskar. Tony kör ju även fiskarna i karantän när han får sändningarna. Men risken finns ju alltid. En Cloramin T-kur kan vara vanligt att man kör lite kvickt som karantän i en vecka eller två innan. Man kan även köra kuren i sällskapskaret också så att inte de har något som inte de nya tål så bra.

                Går att läsa mycket om karantän på diverse forum, diskusforum bland annat. Jag är inte så extremt påläst när det gäller sånt, jag kör ganska simpelt ändå, men simpelt tror jag räcker långt.

                Kort sagt handlar det ju egentligen bara om att man vill försäkra sig om att alla fiskar är "clean" när de förs samman. Mår de perfekt och äter som hästar redan från första dagen så är det ju oftast så att de mår prima. Diskus kan dock vara lite kinkiga ett tag när de har flyttat och åkt bil innan de vaknar till liv igen och börjar äta. Då kan de få göra det i lugn och ro i karantänskaret tills de vant sig vid sitt nya hem lite mer.
                Senast redigerad av Einarsson; 13 May 2013, 21:20.
                350L Diskus

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Meeeen det är nästan händigast att ha vid sjukdomar, så slipper man medicinera hela sällskapskaret (vilket också är svindyrt då det är mycket mer vatten).
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Halloj Johnny!
                    Jag råkade få syn på den här filmen när jag åkte runt på YT en stund. Jag tänkte genast på dig, då du har lite av den här växtkänslan i något/några av dina kar. Så, här kan du ju få lite inspiration till kommande Discuskar - inte speciellt svårt att göra den här typen av inredning heller. De flesta beståndsdelar är enkla att sätta ihop, men man får nog knåpa med växtbindning på rötterna ett tag.



                    Hier der 2. Teil des Diskus Aquascapes. Jetzt mit Besatz. http://www.aquascaping-symphony.de Das Video wurde von http://www.diskus-direkt.de gefilmt.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ojojoj, satan i gatan vilket otroligt tjusigt kar - sen får jag hjärtsnörp, när den där blåa diskusen mitt i filmen tittar en rakt i ögonen.
                      Sådär kommer trådskaparen också fixa till det.
                      Tack för den filmen Mats.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Ojojoj, satan i gatan vilket otroligt tjusigt kar - sen får jag hjärtsnörp, när den där blåa diskusen mitt i filmen tittar en rakt i ögonen.
                        Sådär kommer trådskaparen också fixa till det.
                        Tack för den filmen Mats.
                        //Inger
                        Ja, jag tror också att Johnny får till något liknande - han har ju redan inrett på ett liknande sätt, så filmens inredning gör han om lätt!
                        Nu är karet i filmen på styvt 1 200-liter eller något åt det hållet, och då har man ju lte mer spejs att arbeta med...

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Mats.... nu har du gjort så att jag med vill ha ett stort "j-a" kar med dicusar
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Mats.... nu har du gjort så att jag med vill ha ett stort "j-a" kar med dicusar
                            Fast du Pia har ju redan sett Adrie Baumann-akvarier flera gånger för han brukar ju tävla och placera sig riktigt bra i Planted Aquarium-tävlingarna - fast där är det förstås inte några diskus (eller andra fiskar) i hans akvarier.

                            Du minns väl vem som vann i år
                            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 14 May 2013, 09:21.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Mats.... nu har du gjort så att jag med vill ha ett stort "j-a" kar med dicusar
                              Javisst, klart att du skall ha ett redigt stort jävla kar med Discus! Du får komma förbi och kolla mitt när det är på uppstuds senare, så knäcker vi ett par flarror vin och sitter och småflinar lite!

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Javisst, klart att du skall ha ett redigt stort jävla kar med Discus! Du får komma förbi och kolla mitt när det är på uppstuds senare, så knäcker vi ett par flarror vin och sitter och småflinar lite!
                                låter alldeles utmärkt jag tar med mig cyklopet och snorklen så jag kan undersöka karet ordentligt ( så jag vet hur man skall göra sen)
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...