Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Jag tackar för den påstådda och ack så sanna beskrivningen ninja
    Men nu är det ändå överspelat tyvärr. Rommen fanns i morse och när det ska bli sprattlisar så var det borta. Så hemma igen efter jobbet så simmar mina hysteriskt hungriga älsklingar och skriker mat! i tysthet. Nåja nu kan jag ju byta vatten på det lite mer hårdföra sättet. Men jag vill också någon gång få se sprattlisar i mitt kar. Är sanningsenligt ganska avundsjuk på er som fått till det med detta. Nåja, inte mycket man kan göra. De har ju inte mycket annat att göra ibland än att hångla och det högra paret känns så där tight nyförälskade som bara ett par Diskusar kan bli. Det är ju rart som det är egentligen.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • HWH
      • March 2013
      • 2310

      Jadå bättre lycka nästa gång.
      /Helena,
      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

      Kommentar

      • HWH
        • March 2013
        • 2310

        Apropå Ansjos ( förövrigt namnet på ansjovis på norska) diskusar som verkar så fina så såg jag gröna vf i Nol. Vansinnigt vackra. Så jag måste fråga hur planerna på 400-nano med vilsegånget går.
        /Helena,
        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          Jaså hade Nol gröna hemma nu? Undrar var de kommer ifrån.
          350L Diskus

          Kommentar

          • TommySt

            • January 2014
            • 208

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Tror hålen i botten är för att få ett minimalt insug underifrån så att det inte blir ett stillastående område under filtret med förruttnelse som följd. Men vet inte.
            Det förstod jag inte... Att hålen i botten då skulle ge ett minimalt insug underifrån. Finns det hål där nere så borde det väl snarare vara tvärtom, att de leder till insug även genom dem.

            Men egentligen så borde de vara helt utan funktion - för de flesta lär ju trycka in bottenmaterial under hela filterpaketet och på så sätt täppa till dessa hål.

            I mitt fall (och kanske även i ditt) så kommer det inte att komma in ngn sand där. Jag har byggt för hela ytan (både framåt och den utmed sidan) inkl silikonrand mot bottenglaset - och gjort ett antal hål i bakgrunden för insuget som sitter på vänstra sidan. (Likadant för insuget på framsidan btw.)

            Så som vi satt och limmat BTN hos mig innebär det att det inte heller lär bli tal om något egentligt insug, tillflöde av vatten, från insuget på högersidan (mot gavelglaset). Å det kan som vi ser det inte heller ha ngn betydelse. Om jag förstår schematiska bilder från Juwel rätt så finns det insuget (som ju har minimalt "utrymme" med tanke på hur när gavelglaset det sitter) till för att ge doppvärmaren än bättre chanser till att värma upp vattnet. Låter då som viss overkill. Nåväl, vatten hittar ju mer eller mindre alltid fram - så ngt inflöde blir det nog där ändå.
            Using Tapatalk

            Kommentar

            • HWH
              • March 2013
              • 2310

              Ursprungligen postat av Einarsson
              Jaså hade Nol gröna hemma nu? Undrar var de kommer ifrån.
              Kan det ha varit Colombia? Chile? Har för mig att det var nåt på c
              /Helena,
              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

              Kommentar

              • lofstrog
                • November 2009
                • 989

                Ursprungligen postat av HWH
                Kan det ha varit Colombia? Chile? Har för mig att det var nåt på c
                Troligen Colombia.


                Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
                Discus for life

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Ursprungligen postat av lofstrog
                  Troligen Colombia.


                  Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
                  Om det var C så stämmer nog detta.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • HWH
                    • March 2013
                    • 2310

                    Ursprungligen postat av Einarsson
                    Om det var C så stämmer nog detta.
                    När jag tänker en gång till kan det ha varit Venezuela också. Det stod å en orange lapp, det kommer jag ihåg. Men det har ju ingen glädje av att veta
                    /Helena,
                    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Ursprungligen postat av hwh
                      när jag tänker en gång till kan det ha varit venezuela också. Det stod å en orange lapp, det kommer jag ihåg. Men det har ju ingen glädje av att veta
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Filmat hur det blev efter en rejäl rensning på jättevallisneria. Har tagit bort minst 14 plantor i olika storlek för att se växtligheten bättre och att skapa mer simutrymme åt Diskusarna m.fl. Nu är tyvärr bara bakre rampen tänd i filmen just nu men trivs med luftigheten i det grönas nu.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Jesper Broman
                          • November 2012
                          • 3445

                          Jag lyckas aldrig att få vallisneria så grön och fin som din är, trots co2 och pmdd.
                          Kan det va så att min växer för snabbt?
                          Jag har ett par plantor nu av jättevallis i mitt stora, och en 20-40cm av topparna är bruna med en liten röd ton i. Endast ner mot roten är bladen gröna.

                          Detta problemet hade jag också med vanlig vallis sist för något år sen.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Tycker att vallisneria växer uselt med co2. Testade vallis i mitt 180 med samma upplägg Co2 och PMDD. Det hände absolut ingenting. De stod still och gick snarare ner sig. Allt annat växte men inte vallisnerian. I detta kar så tillsätts ingen Co2 och bara PMDD vid behov. Vallisen och Anubiasen växer extremt bra.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Det röda kommer när det blir mycket näring och ljus på den. Endel av de värstingarna jag har i karet har blad som är över 3 cm breda och de är vackert rödbruna där det är som ljusast. Det började när jag tillsatte PMDD.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Jesper Broman
                                • November 2012
                                • 3445

                                Ok, tack. Då vet jag varför.
                                Men ansar jag bort allt rödbrunt så blir det inget kvar av bladen. Men jag får väl låta dom bli ett par meter så kanske det blir lite grönt på dom

                                Kommentar

                                Arbetssätt...