Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Nu är fas ett klar. Lido uppmonterat. Vision 180 ska tömmas och innehållet flyttas över.
    [ATTACH]74584[/ATTACH]
    Sanden till 450 och Lido 200 ligger i Standby-läge. Kul![ATTACH]74585[/ATTACH]

    Hrm... det där vita Lido karet ser uta att vara i min mans smak.. undrar om jag vågar nämna nåt...
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ursprungligen postat av Mu(sic)
      Snyggt som 17!
      Ursprungligen postat av KJE
      Riktigt fint blev det, och vilken skillnad i höjd det var på karen!
      Skönt med uppskattning på en inredning Eftersom karet är så himla högt, 65 cm så blir det en rejäl yta att titta på.

      Ursprungligen postat av PiaJo
      Hrm... det där vita Lido karet ser uta att vara i min mans smak.. undrar om jag vågar nämna nåt...
      Klart du ska. Lite häftigt är det att inreda på höjden. Klurigt men kul. Sedan gör det vita att mot de vita väggarna i rummet där det står så försvinner liksom karet. Det är bara det som är i karet du ser på nåt sätt. Det finns ju i andra färger också iofs. Men är helnöjd med vitt.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Vad fint det blev Johnny, har du jobbat nattskift? .

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

          Stressa inredning kan inte va lätt. Ändå blev det riktigt snyggt

          Kommentar

          • ElinR
            • September 2014
            • 370

            Tr[kig anledning till Lidot, snyggt som vanligt. F;ljer och h[ller tummarna f;r att allt l;ser sig.

            Mitt tangentbord har f[tt knas_

            Elin

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av Inger H
              Vad fint det blev Johnny, har du jobbat nattskift? .

              //Inger
              Tack! Nja, men till 23 höll jag på i varje fall. Jo jag är nöjd själv.
              Ursprungligen postat av Jesper Broman
              Stressa inredning kan inte va lätt. Ändå blev det riktigt snyggt
              Inredning har ändrats för mig utan det får liksom bara hända. Jag tjoffar ner grejerna med magkänsla mera. Så är det klart.
              Så inredningen var satt på en kvart max. Har slutat tänka helt med andra ord.
              Ursprungligen postat av ElinR
              Tr[kig anledning till Lidot, snyggt som vanligt. F;ljer och h[ller tummarna f;r att allt l;ser sig.

              Mitt tangentbord har f[tt knas_

              Elin
              Trots ditt knasiga tangentbord, så går det ju att förstå. Jodå, det är tråkigt det som händer, men himla lärorikt. Det är flera grejer i detta som jag aldrig någonsin gjort förut. Så det är premiär. Därför också spännande. Men det är så himla mycket bara som ska göras på kort tid. Skulle behöva några dagar ledigt egentligen. Men tror det går bra.
              Roligt att du följer och bryr dig.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • woodlund
                • December 2011
                • 666

                Nu borde snart medicinen finnas att hämta ut om frakten är som den brukar från Tony , håller tummarna.
                1900Liter Diskusvatten


                Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Du har så rätt! 30 minuter före ditt inlägg fick jag SMS att prylarna finns att hämta.
                  Under 90 minuters rast ska jag hem och tömma mitt 180 så jag kan köra någon timme med Klorin i det så att jag kan köra igång med diskusarna senast i morgon. Säga vad man vill. Diskushållning är inte långtråkigt.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Mu(sic)
                    • March 2012
                    • 2305

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Du har så rätt! 30 minuter före ditt inlägg fick jag SMS att prylarna finns att hämta.
                    Under 90 minuters rast ska jag hem och tömma mitt 180 så jag kan köra någon timme med Klorin i det så att jag kan köra igång med diskusarna senast i morgon. Säga vad man vill. Diskushållning är inte långtråkigt.
                    Det har jag alltid sagt till mina ungar att om allt är lätt och roligt hela tiden så blir det långtråkigt till slut det också

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ja, jag har inte långtråkigt direkt
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Det är trist när husse bara tänker på sina diskusar.
                        Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1425390835.738730.jpg
Visningar: 1
Storlek: 226,0 KB
ID: 2166488
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Då har det snackats med Tony igen. Ville vara säker på att allt blev rätt.
                          Så här blir det nu:

                          - 450 töms på alla växter som kommer att slängas. Skälet till detta är att när man gör en sådan här sak skall ALLA parasiter vara utrotade. För att utrota äggläggande parasiter trävs ett par dagar med klorin och det fixar ju inte växterna.
                          - spar gruset men rör om någon gång vid behandlingen och vid sköljningen
                          - Fiskarna håvas ur.
                          - Fiskarna medicineras i 7 dagar i separat kar med Flagellol. I mitten av den perioden byts vatten och nytt flagellol tillsätts.
                          - 450 töm ur allt vatten, lägg ner rötterna i vattnet. Fyll på ca 2 liter Klorin. Starta filtren. Ta ett litermått och häll på plastdetaljer och annat som är i närheten av vattenytan så att allt blir klorerat. Låt gå i två dygn.
                          - Töm ur akvariet flera gånger och spola de plastdelar som varit i närheten av ytan. Släng i 2 st c-vitamin brustabletter i sista sköljvattnet så bryts allt klorin ner. Tony sa att det är lätt att få bort klorinet och att det bryts ner lätt.
                          - Klart. Starta sedan upp 450 som ett helt nytt kar med nitrifieringsprocesser, nitritpeakar och annat roligt som hör en uppstart till.
                          - Njut av friska och feta diskusar.

                          Typ så där gick snacket och ikväll och imorgon körs det hela igång ordentligt. Förstår att ni är himla avundsjuka hela bunten.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            Du blir ju inte sysslolös iaf. Good luck!

                            EDIT: Hur många gånger har du av misstag satt dig på hunden?
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Juwel350

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Då har det snackats med Tony igen. Ville vara säker på att allt blev rätt.
                              Så här blir det nu:

                              - 450 töms på alla växter som kommer att slängas. Skälet till detta är att när man gör en sådan här sak skall ALLA parasiter vara utrotade. För att utrota äggläggande parasiter trävs ett par dagar med klorin och det fixar ju inte växterna.
                              - spar gruset men rör om någon gång vid behandlingen och vid sköljningen
                              - Fiskarna håvas ur.
                              - Fiskarna medicineras i 7 dagar i separat kar med Flagellol. I mitten av den perioden byts vatten och nytt flagellol tillsätts.
                              - 450 töm ur allt vatten, lägg ner rötterna i vattnet. Fyll på ca 2 liter Klorin. Starta filtren. Ta ett litermått och häll på plastdetaljer och annat som är i närheten av vattenytan så att allt blir klorerat. Låt gå i två dygn.
                              - Töm ur akvariet flera gånger och spola de plastdelar som varit i närheten av ytan. Släng i 2 st c-vitamin brustabletter i sista sköljvattnet så bryts allt klorin ner. Tony sa att det är lätt att få bort klorinet och att det bryts ner lätt.
                              - Klart. Starta sedan upp 450 som ett helt nytt kar med nitrifieringsprocesser, nitritpeakar och annat roligt som hör en uppstart till.
                              - Njut av friska och feta diskusar.

                              Typ så där gick snacket och ikväll och imorgon körs det hela igång ordentligt. Förstår att ni är himla avundsjuka hela bunten.

                              Du bildar nog en ny skola med din metod,hoppas verkligen att allt går bra för går inte detta vägen så kan man fråga sig

                              Kommentar

                              • KristianE
                                • April 2012
                                • 1443

                                En tanke bara. Borde inte växterna kunna gå i ett kar med samma typ av medicin som fiskarna? Det tar ju uppenbarligen död på parasiterna i fiskarna och borde väl göra det även på växterna?
                                Vad garanterar att andra växter du köper inte är drabbade? Ska du köra växtlöst?
                                //Kristian
                                Följ mitt 1440l SA projekt på
                                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                                Kommentar

                                Arbetssätt...