Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Kontentan av förra inläggets insikter leder till flera förändringar här hemma.
    Det vision 180 jag har kommer att bli mitt karantänkar där diskusar och fiskar får gå under medicineringen. Jag tömmer detta kar totalt. Steriliserar karet med klorin för att veta att det är som nytt.
    Karet kommer att placeras i diskusrummet där min Apple imac är placerat nu:
    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1425198830.766183.jpg
Visningar: 1
Storlek: 303,4 KB
ID: 2166388
    Det är till höger på bilden. Ursäkta stöket men man kan säga att jag har en del att göra. Sitter ändå mest och kollar fisk mer än dator och använder oftare ipaden än iMacen. Så diskusrummet kommer att ha detta kar permanent för karantän av ny fisk, behandling av sjuka individer och det känns bra.

    Vision 180 är ju litet egentligen men är så pass högt att det under en behandlingsperiod kommer att fungera utmärkt även för diskus. Men karet blir ju helt rent förutom den BTN som sitter som bakgrund.

    I vardagsrummet kommer mitt vision 180 att ersättas av ett vitt Lido 200.
    Det står här idag och Lidot ska stå på samma plats:
    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1425199314.484131.jpg
Visningar: 1
Storlek: 251,2 KB
ID: 2166389

    Lidot kommer att köras med samma sand som jag har i alla kar idag dvs. Biltemas sand. Så jag slutar med grus. All inredning i övrigt flyttas över till Lidot. Filterinnehållet som är samma flyttas över från Vision till Lidot och på så sätt har jag full nitrifieringsprocess från start.

    Jag har beställt rejält med Flagellol idag från Tony och hoppas på snabb leverans.
    Sedan ska alla växter i diskuskaret slängas.
    Fiskarna håvas ur från diskuskaret till 180 karet.
    2 liter klorin hälls i ett maxfyllt diskuskar. Filtrena körs hela tiden. Jag kommer att röra i sanden så att klorinet når varenda sandkorn.
    Sedan kommer jag att få skölja, skölja och skölja och räknar väl med en 8 byten eller så för att vara säker på att allt klorin är borta.
    Kommer sedan få sila sanden efter alla döda snäckor och räkor jag missat tidigare.
    Sedan börjar det nya livet i diskuskaret där jag kommer att få jobba hårt med att få igång nitrifiering och annat. Ungefär så ser väl planen ut.
    Senast redigerad av Bluewing; 01 March 2015, 08:52.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Tack för både tänk och tyck Mats.

      Du sätter fingret på vad som för mig varit några av de mest omtumlande dygnen i mitt akvaristiska liv.
      Mycket därför att den tid jag haft förmånen att ha diskus också format en syn på hur akvariet ska skötas som jag har idag.
      Så den hållning av diskus och det upplägg som jag landat i är så olikt detta tänk med klorin att det nästan känns som att komma över på fel sida på motorvägen och frontalkrocka med en mötande bil.

      Det känns som att göra våld på både karet och min syn på hur karet ska skötas.
      Så inombords har det nu några dagar varit fullt krig mellan olika känslor, intellekt och mina erfarenheter.
      Jag räknade ut att jag tänkt fel förut. Har haft akvarium i 49 år faktiskt om jag räknar mina egna. Men i 55 om jag räknar in mina föräldrars. Som mest haft 13 akvarier samtidigt. Och jag har aldrig någonsin inte ens som tanke funderat på att fylla mina kar med klorin. Aldrig. Jag har vid några tillfällen övervägt att slänga ut karen rätt genom rutan, men det är en helt annan historia och mer kopplad till ett hetsigt temperament, som ligger i släkten kan jag säga.
      (Min farfars farfars farfar, Abraham var ökänd för sitt humör som kunde skrämma skiten ur folk, brände sprit olagligt men klarade sig när polisen kom genom att fälla ner golvet så polismakten dröp i backen våningen under i den kvarn som fungerade som bränneri. Så man kan säga att mitt whiskyintresse ligger i generna. Även humör och annat. Så det är inte mitt fel utan Abrahams kan man säga)

      Nåväl. Så det innebär att jag helt och hållet är på både Mats, Tommys och Pias linje all the way.

      Men när jag mött några otroligt trevliga rovfiskhållare och deras vänner som lätt kan tjonga i en burk medicin och är vana med parasiter och annan skit i XXXL-format så märker jag att deras, t.ex. Jontes "nu djäklar ska fisken bli frisk" attityd räddat fisk som egentligen inte skulle gå att rädda. Men där är det inte ett tassande utan storsläggan som gäller om jag nu överdriver en hel del.

      Så Tony liknar lite Jonte kan man säga. Hans attityd är att parasiter ska man inte mesa med utan de ska bort. Då får du långlivad Diskus. Och "bort" är då sagt i meningen totalt och komplett utrotad.

      Den mjukare hållning som är min egen är ju inte bort med all skit utan låt de goda krafterna ta över.

      Men då är då frågan denna att kan nergången diskus återhämta sig efter ett långvarigt aggressivt flagellat -angrepp? Att det är och har blivit långvarigt kan bero på att jag missat genom okunskap att inse att nu måste jag faktiskt "ta i" mer än vanligt och medicinera ordentligt.

      När det gäller flagellaterna så gissar jag att det är en eller flera arter. Att det är Hexamita är nu helt klart tycker jag. Det kanske också är en kombo med både Spironucleus och Hexamita. Men nu finns det ju en del att välja på: Hexamita, Spironucleus,Trichomonas, Bodomonas, Cryptobia, Protoopalina. En del av typerna hakar ju i sig i tarmväggen och kapslar in sig och då biter inte vissa mjukare preparat som antispot.
      Om det är en sådan typ som terroriserar mina diskusar så blir klorinbombningen mer begriplig. För att få bort dem behöver jag ju låta fiskarna (hela bunten) gå i Flaggelol i en vecka. Att jag börjar svänga mig med flagellat-namn är ju att jag just nu läser det mesta och tycker ämnet är spännande och obehagligt i en skum mix. Men nu djäklar vill jag fatta mer än vad jag känner kring ämnet.

      Så här skriver SERA själva om preparatet:
      Produktinformation Flaggelol:
      Preparat för akvariefiskar mot tarmflagellater (Spironucleus/Hexa- mita) och hålsjukan i sötvattensakvarier.
      Bruksanvisning: Omskakas före användning! Dosera 1 ml Flagellol per 40 liter akvarievatten. Fördela preparatet från doseraren över vattenytan medan du blandar med akvarievattnet genom att röra om med ett lämpligt föremål. Biologiska filter får vara i drift men bör rengöras före behandlingen vid stark nedsmutsning. Se till att vattencirkulationen är bra i akvariet under behand- lingen, stäng av UV-lampor, filtrera ej via aktivt kol, ta bort jonbytare. Behand- lingstid: 3 till 7 (vid starkt angrepp) dagar. Gör sedan ett vattenbyte på minst 80 %. Om vattnet blir grumligt p g a tillväxten av nyttiga bakterier under behandlingen, byt genast 80 % av vattnet och efterdosera vid behov.

      Vad blir då kontentan av denna textmatta (undrar om någon egentligen orkar läsa så här långt?). Jo jag måste medicinera. Jag måste skaffa ett karantänkar. Kanske måste jag behandla karet med klorin. Det är det sista jag funderar mest över. Ska jag klorinbehandla eller inte.
      Får jag bort flagellaterna hos diskusen i karantänkaret och återinsätter diskusarna i ett kar där det finns visst inslag av dessa flagellater kvar kommer de definitivt att duka under då deras kroppar kommer att vara som ett dukat bord för en ny infektion. Och om jag då måste avliva samtliga kommer ju ny diskus förr eller senare få samma förlopp. Då är det kört med diskus för min del.
      Då inser jag att jag måste köra med klorin. Det är så bara. Jag kan inte tänka mig att inte ha diskus.

      Det är också detta jag betalar för när jag köper diskus av Tony. De diskusarna är så rena diskusar kan vara. Tony kollar ju deras avföring i mikroskop t o m. Så infektionen har kommit i mitt kar. Det är så säkert som det kan vara. Och den infektionen ska ut nu.

      Jag kände tidigare att jag var emot att klorinbehandla karet, men efter detta inlägget så har jag ändrat mig.
      Mest var jag emot för att det är en sådan drastisk åtgärd. Men du har ju helt rätt i att du inte har något val, det är lika bra att göra det ordentligt denna gång.
      Jag lider med dig och förstår vilket svårt beslut det måste va, men du har ju provat alla andra alternativ gångerna innan som det har uppstått problem.
      Så kärnbomba bort skiten en gång för alla. Jobbig procedur att genomföra detta men du kommer va nöjd när det är gjort. Det är jag säker på.

      Lycka till

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        Det märks att du funderat och har bestämt dig. Jag säger lycka till och hoppas att det går vägen!
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • Helene&Andreas
          • January 2009
          • 1336

          Mycket väl skrivet Johnny! Ofta är det så att ta fram "storsläggan" vid sånt här skit är det bästa i långa loppet.
          Sen förstår jag din tveksamhet till Klorin i burken... Kände likadant som du första gången jag skulle köra Klorin... Klorin i akvariet??? Hell no! Men det visar sig gång efter annan att just den operationen att köra Klorin funkar klockrent på att ta död på eventuell skit som finns i burken och därmed helt ofarligt. Men man ska ju inte underskatta detta medel heller...

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            Dock undrar jag varför du inte ska slänga ut sanden också?? Den är ju både billigast och enklast att byta. Ut med skiten och i med ny.
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • Helene&Andreas
              • January 2009
              • 1336

              Ursprungligen postat av Likan
              Dock undrar jag varför du inte ska slänga ut sanden också?? Den är ju både billigast och enklast att byta. Ut med skiten och i med ny.
              Faktiskt min tanke också...

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Tack Jesper för support. Jag känner mig inte rädd för att slita. Det som är jobbigt är att famla i blindo.

                Andreas: Hur många gånger måste man skölja för att vara säker på att klorinet är väck?

                Andreas och Likan: Ni är ju så smarta så att man blir bländad! Fasiken vad korkat av mig. Självklar ska jag slänga all sand!!!!
                Då blir det ju fasiken så mycket enklare att få rent karet. Kommer också att låta diskushåvar och annat få leka i poolen med klorinet.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Helene&Andreas
                  • January 2009
                  • 1336

                  Jadu Johnny... Enklast är att gå på vad som känns bäst... Vattnet får ju absolut inte lukta något klorin... Och tror att du kommer att märka att lukten av klor försvinner efter ett par vattenbyten, då är det ju klokt att göra som du säger och göra ett antal vattenbyten till. Har tex låtit sten ligga i klorinbad för att få bort alger och skit till uthyrningsakvarium ett dygn och sen bara låtit dom torka och därefter sköljt av dom ordentligt.
                  Gör man som du skrivit så är jag ganska övertygad om att det kommer att gå vägen. Var beredd på att få en ren burk efteråt bara...

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Låter bra, Andreas. Tack! Hur länge skulle du kört? Tony trodde en timme.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Helene&Andreas
                      • January 2009
                      • 1336

                      Ja efter en timme har det verkat. Däremot spelar det ingen roll om du skulle köra ännu lite längre... Har låtit burkar stå med vatten och klorin över natten för att få ren BTN bakgrunder med mycket alger och skit...

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Undrar lite bara över rötterna. Hur de reagerar. Menar om de "suger upp" klorinet så att det sedan är svårare att få ur det jämfört med "dött" material som glas och plast?
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Helene&Andreas
                          • January 2009
                          • 1336

                          Njaeee klart att de suger upp lite också... Själv hade jag nog tagit upp rötterna efter klorinbehandling och låtit dom torka till, för att efter ett par dagar skölja bort saltet som blir av klorinet...

                          Kommentar

                          • Mu(sic)
                            • March 2012
                            • 2305

                            Jag sällar mej till kören och önskar dej väldigt mycket lycka till! Vilket jobb [emoji15]

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Tack du. Ja det blir en del jobb. Men det blir bra till slut. Det tror jag faktiskt. Jag får ett himla driv när jag kör igång så det brukar gå fort. Det känns lite som dag ett i Biggest Loser
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                I morgon direkt vid öppningen så kommer jag att ta kontakt med min handlare och räknar kallt med att det Lido200 som fanns i butiken finns kvar. Om det gör det så kör jag igång och skiftar över mitt Vision 180 innehåll till Lidot i morgon kväll.
                                Sedan shoppas det Klorin i storpack.
                                Om det såldes innan stängning i lördags så är det däremot halvpanik och då skriker jag kanske: Andreas! och hoppas att bönen hörs.....
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...