Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Men nu har jag inte lust att tänka på sjukdomar mer utan vill istället tänka på hur underbart det är med Diskus
    Så jag tänkte berätta hur mina drömmar går just nu.
    Jag bor ju i ett radhus när man direkt kommer in i en hyggligt lång hall. Där tänker jag mig en kub på ca 350 liter till höger. Varför kub? Jo då får karet ju 3 framsidor. I det karet skulle jag ha en rejäl rot med ett nedåtgående grenverk eller Bryzellsk grenruska i mitten. Bakgrunden troligen enkelt svart. Detta kar har då bottengenomföring och under det sitter ett rejält filter eller sump.
    I detta karet finns några dimbara ledlampor alternativt kör jag helt fräckt med ett öppet kar och några riktigt snyggt hängande ledspotar. Har sett några (svindyra) som ser ut som en pilspets utdragen till ca 45 cm. Snyggt så man tokdånar.
    Oj då. Börjar snart dregla ner tangentbordet inför denna inre vision av outhärdligt vacker belysning. Är tyvärr lampnörd också. PH5 regerar! Nåja. I detta kar skulle jag vilja ha vanliga odlade robusta Diskusar i röda toner typ red Melon eller förresten Koboltblå som Inger hade. De är bland de vackraste jag sett. Så får det bli. 7 st. Koboltblå.
    Enda växterna är bruna och gröna Cryptocoryne och förstås min favorit Anubias. Men inte så det tar över som i mitt ursprungliga kar utan lite spartanskt stramt.
    Varför så lite inredning och växter? Jo för att hålla kvar Diskusarna i ett lite tåligare grupptillstånd. Det första som ska möta mina gäster är då 7 lyckliga Diskusar som möter deras blick direkt när dörren öppnas.

    Går man sedan rakt fram så kommer man till vardagsrummet som ligger på tvären. Där direkt till vänster hajar man till. För där står å andra sidan ett maffigt 960. I det karet simmar det 18 st. vildfångade Diskusar alert och i små rusher efter lite mygglarver husse nyss lagt i. I det karet ligger är bakgrunden en kokosmatta som är klädd med Anubias och javaormbunke. Framför detta går ett myller av grenar ner så man tror man ser en strandbrink bakom den (får inte denna bild ur skallen Mats) Även i detta kar är det filter under karet med hjälp av bottengenomföring. Min TV som tidigare stod där är monterad i väggen ovanför och är dold bakom en lucka när den inte används, vilket då blir sällan då dessa Diskusar leker kopiöst och 3 par samtidigt har yngel i olika åldrar. På botten är en rejäl grupp av metallpansarmalar med extra guldstänk i. Vi kan säga en 45 st.

    I hallen du kom in i finns en trapp till övervåningen. Där slås du av att det där finns exakt samma kar som i hallen där du kom. Men detta kar lyser stark och är mättat med växter av alla de sorter som finns. Det växer kopiöst och en avancerad Co2 anläggning försörjer växterna. Inte en alg syns vad jag kan se.
    Nu beror ju detta på att en inhyrd konsult, Mathias Nilsson Plantcare AB, fixas och intrimmat det hela in på molekylnivå. Han säljer förresten små exklusiva flaskor som gör små mirakel med växterna för dyra pengar. Men eftersom vi är kompisar sedan länge och karet vunnit många priser så får jag dem gratis som sponsring. Han håller förresten helgkurser på Yasuragi glömde jag nämna.
    Inga bruna blad heller. I detta kar simmar vällustigt 7 handtama Diskusar som också är vildfångade. De är bruna med ytterst vackra små våglinjer av blått och rött. De är trygga och ser nästan självlysande ut i karet.
    Detta kar har också bottengenomföring men har ett rejält standardfilter med en hel maskinpark kopplad till sig. Allt enligt Mathisa rekommendationer.

    Sedan finns mitt gamla kar kvar på ovanvåningen. Alla Diskusar där har återhämtat sig och fungerar som om allt är toppen.
    Typ så där blir det nog.

    Förresten har jag vunnit Diskus Challenge så många gånger att de inte låter mig få tävla mer. Det är då mer Rogers fel som lärt ut alla knep och tricks han kan om den perfekta Diskusen.

    Nu vet ni hur framtiden kommer att se ut.
    Men berätta inget för min fru. Det kommer att bli en ren överraskning.
    Sådär. Nu glömde jag flagellanterna för evigt

    Som ett bevis från livet att det verkligen blir så syntes denna regnbåge utanför fönstret
    [ATTACH]70610[/ATTACH]

    Låter helt fantastisk! Blir helt salig genom att bara läsa, hur skall det gå då jag kommer på besök...

    Vi får ha detta som zoopets egna lilla hemlighet, frugan får inget veta förrän det är för sent
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Hahaha Johnny, du är helt oslagbar i dina "drömmar", men jag hänger med . Har din kvinna läst detta helt underbara inlägg - vill veta vad hon tycker om det

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Satan i gatan, läste för sent att frugan får inget veta

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Låter helt fantastisk! Blir helt salig genom att bara läsa, hur skall det gå då jag kommer på besök...

          Vi får ha detta som zoopets egna lilla hemlighet, frugan får inget veta förrän det är för sent
          Ja precis. Överraskningar ska ju vara hemliga.

          Ursprungligen postat av Inger H
          Hahaha Johnny, du är helt oslagbar i dina "drömmar", men jag hänger med . Har din kvinna läst detta helt underbara inlägg - vill veta vad hon tycker om det

          //Inger
          Jag är väl inte dum heller. Det blir som en frontalkollision på Autobahn.

          Ursprungligen postat av Inger H
          Satan i gatan, läste för sent att frugan får inget veta

          //Inger
          Gör inget. Jag har kommit fram till att oavsett hur det går är jag hopplöst förälskad i Diskusen som art och försöker hantera frustrationen över att vi tycker så olika hon och jag. Nu älskar jag faktiskt min fru mer än Diskusarna. Men någonstans måste dessa tankar få blomma fritt. Då får den här tråden bli som ett reservat för dessa utrotningshotade drömmar Jag mår toppen efter att ha låtit denna drömbomb brisera.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Juni
            • February 2014
            • 613

            Underbart med målande drömmar... Som när jag tog med mina favvisjeans från sommaren 94 till BB och var helt övertygad om att när bebisen "ploppat" ut, drar jag på mina jeans och åker hem
            Din discusdröm är ju dock realistisk, det skulle ju kunna funka!!
            Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Mycket är realistiskt i betydelsen att jag kommer att göra vad jag kan för att få det så här. Sedan finns det ju en del delar som kan bli aningen svårare Men en dröm kan ju få skena iväg.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Härliga drömmar, Johnny! Det är sådan läsning som får ett gammalt inredningsfreak att andas lite snabbare. Helt klart kommer din vision att bli verklighet!

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Jesper Broman
                    • November 2012
                    • 3445

                    Härliga visioner man fick härinne ikväll!
                    Nu sover jag gott inatt

                    Kommentar

                    • ettfettbranamn
                      • December 2010
                      • 3424

                      Hahaha.. Vilken lirare! Jag sitter och flinar på tuben till jobbet så folk tittar konstigt på mig.. Ingen kan drömma som du gode blåvinge.. Säg till om jag kan underlätta.. Finns säkert trådar att dra i
                      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                      Normaliseringsprocessen..
                      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Flina är en bra start på dagen. Helt rätt! Är du duktig på hypnos eller har HA en avdelning med Diskusfantaster att hyra ut? Eller har du en del kuber som bara ligger och skräpar bland dina hinkar?
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Likan
                          • April 2012
                          • 2611

                          Underbart Johnny! [emoji1] låter som en utmärkt vision!
                          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                          Kommentar

                          • ettfettbranamn
                            • December 2010
                            • 3424

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Flina är en bra start på dagen. Helt rätt! Är du duktig på hypnos eller har HA en avdelning med Diskusfantaster att hyra ut? Eller har du en del kuber som bara ligger och skräpar bland dina hinkar?
                            Du skulle bli förvånad

                            jag har tillgång till glas, kan limma och har viss insyn i filter..
                            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                            Normaliseringsprocessen..
                            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ett fett... Jag noterar detta inför framtiden
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Glad husse. Kungen börjar vakna till. Han börjar återta reviret. Här är en film på lite Diskusfight:
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...