Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ok. Nu får man betala för att man mixat fiskbestånd från olika bakteriella miljöer. Ett par av Diskusarna har börjat med vitskit idag. När det hände första gången kändes det som om samma åkomma drabbade mig också. Var då sjukt orolig.
    Nu vet jag att det kan vändas. Då hade halva gruppen det. Den som är värsta korvfabrikanten är den Diskus som är störst och starkast. Kungen är helt enkelt magsjuk med vitskit.
    Så nu får husse rulla upp ärmarna och köra tarmrengöringsprogrammet.

    En av de sakerna Tony sa till mig i samband med att jag köpte denna grupp: Tänk dig för när du mixar Diskusarna med andra fiskar. Det kan slå snett på Diskusarnas immunförsvar och då får du problem.

    Efter detta har det i stort sett varit borta tills nu, när jag köpt malar. Intressant egentligen. Så nu blir det medicinering direkt på fodret med antispot under ett par veckor. Sedan får vi se hur det går.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0165.jpg
Visningar: 2
Storlek: 115,4 KB
ID: 2162996
    Killen med tarmproblem
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Skönt att du verkar så cool Johnny, det kommer att fixa sig även denna gång .

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Jo Inger, men du känner ju mig. Försöker mer skriva mig cool utan att vara det. Så det är egentligen en lite skum mix av skuldkänslor för att jag satte i ny fisk och rädsla med diverse fjärilar i magen för en dålig utveckling av det hela.
        Så det är lugnt en stund sedan fjärilsbesök. Så där rullar det på.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ja Johnny, jag vet egentligen hur du känner just nu - du vet redan det där med hur tummar och tassar som hålls hårt

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Jo jag satt faktiskt och läste igenom våran dialog som vi hade för nästan exakt ett år sedan och då hölls det också både tummar och tassar från en viss mycket omtänksam ciklidlady. Sedan vet jag ju att du vet hur det är.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ja, jag har läst både din och min tråd flera gånger om det sista året. Tänk ändå, att efter ett par misslyckanden, så vill man (jag) ändå försöka på nytt.

              Men även om det har varit en hel del som har gått åt pipan, så har jag ändå fått uppleva det här med att (i alla fall under tre mån.) försöka sig på att föda upp Diskusbäbisar .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • stigson
                • February 2009
                • 522

                Hoppas du får ordning på fiskarna! Hur gör du med med fodret och antispot?

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Ursprungligen postat av stigson
                  Hoppas du får ordning på fiskarna! Hur gör du med med fodret och antispot?
                  Tack Stigson. På en fodergiva med Tetrabits granulat häller jag över 3 ml antispot blandat med nästan lika mycket vatten. Det får dra i sig antispotblandningen en liten stund så att det precis sugs upp i granulatet. Fodret ska inte bli blött. Bara svälla lite. Sedan ger jag det till Diskusarna.
                  Eftersom granulatet är mättat så tar det inte åt sig vatten direkt och då får Diskusarna medicinen i mage och tarm.
                  Det som gör att jag (eller rättare sagt Diskusen) fått vitskit är ju att mina Diskusar har fått aktivare flagellater (som alltid finns latent i tarmen) och att denna encelliga parasit irriterar tarmen och skapar som en inflammation som gör att tarmen inte kan ta åt sig näring som den ska. I lindriga fall kan det räcka med att skapa en renare miljö. Men det gör jag ju redan med VB 30% varannan dag.
                  När man gör förändringar i bakteriefloran (typ sätter i fiskar med andra bakteriestammar), eller byter vatten för lite, har en stressad Diskus av en massa skäl etc. etc. så blir det så här ibland.

                  Förra gången gick det över efter några veckor. Hoppas att det blir så även denna gång. Om denna Diskuskille börjar matvägra så han inte äter medicingranulatet får jag köra antispotbehandlingen i vattnet som vid vitaprick. En del medicin får de ju i sig då också.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Drömmen om ett Discusakvarium

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Ja, jag har läst både din och min tråd flera gånger om det sista året. Tänk ändå, att efter ett par misslyckanden, så vill man (jag) ändå försöka på nytt.

                    Men även om det har varit en hel del som har gått åt pipan, så har jag ändå fått uppleva det här med att (i alla fall under tre mån.) försöka sig på att föda upp Diskusbäbisar .

                    //Inger
                    Ja vilken resa vi gjort du och jag Inger Jag kommer verkligen ihåg när du fick lek och yngel. Men rätt så länge gick det ju riktigt bra där uppe.

                    När de är sjuka får man ju inte de tankarna direkt att starta om, men så fort de visar sina bästa sidor då är det ett himmelrike i karet man har. Så jag förstår vad du menar.
                    Senast redigerad av Bluewing; 28 August 2014, 05:51.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Nu är det ju fler som har startat nya Diskuskkar här, så jag kommer att få njuta av många fina bilder från dina och andras Diskusar, det känns gött .

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Nu kör jag igång med Flagellatbehandlingen ordentligt. Eftersom jag har en del ny fisk i karet så har jag tänkt om och kör direkt i vattnet i 14 dagar. Medicinerar varannan dag och gör innan det ett vattenbyte på 30%. Velar lite runt temperaturen då malar och övriga fiskar verkar piggare i 29 än 30. Ligger just nu på 29. Någon som har en åsikt?
                        Har skaffat Antispot i en enlitersflaska Så jag kommer inte att ha slut på ett tag.
                        Sedan kan man ju fundera kring varför det blir flagellater nu.

                        Det är 2 saker som är ändrade i karet: 1. Ny fisk. Det kan innebära att de nya fiskarna bär på något de klarar av men som Diskusarna reagerar på. 2. Lägre temperatur. Jag ligger ju lägre i temperatur än tidigare då hela karet mår bättre. Men lägre temperatur innebär lättare parasiter men färre bakterier . Högre temperatur är det omvända.

                        Så hur man än vänder sig har man rumpan bak, som min farmor ofta sa och hon hade i och för sig den bredaste bakdelen i Västergötland med omnejd, så hon måste ju veta kan man tycka.

                        Idag är en bra dag med mycket låga diskusångestattacker hos husse. Kan bero på att jag har en liter gift i handen. Moahahaa som jag skulle uttryckt mig om jag vore en omogen pojkspoling. Nu är jag inte det utan säger istället att det känns tryggt, för tillfället
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Bäva månde alla flagellater!
                          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1409243542.355305.jpg
Visningar: 1
Storlek: 210,6 KB
ID: 2163012
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Nu kör jag igång med Flagellatbehandlingen ordentligt. Eftersom jag har en del ny fisk i karet så har jag tänkt om och kör direkt i vattnet i 14 dagar. Medicinerar varannan dag och gör innan det ett vattenbyte på 30%. Velar lite runt temperaturen då malar och övriga fiskar verkar piggare i 29 än 30. Ligger just nu på 29. Någon som har en åsikt?
                            Har skaffat Antispot i en enlitersflaska Så jag kommer inte att ha slut på ett tag.
                            Sedan kan man ju fundera kring varför det blir flagellater nu.

                            Det är 2 saker som är ändrade i karet: 1. Ny fisk. Det kan innebära att de nya fiskarna bär på något de klarar av men som Diskusarna reagerar på. 2. Lägre temperatur. Jag ligger ju lägre i temperatur än tidigare då hela karet mår bättre. Men lägre temperatur innebär lättare parasiter men färre bakterier . Högre temperatur är det omvända.

                            Så hur man än vänder sig har man rumpan bak, som min farmor ofta sa och hon hade i och för sig den bredaste bakdelen i Västergötland med omnejd, så hon måste ju veta kan man tycka.

                            Idag är en bra dag med mycket låga diskusångestattacker hos husse. Kan bero på att jag har en liter gift i handen. Moahahaa som jag skulle uttryckt mig om jag vore en omogen pojkspoling. Nu är jag inte det utan säger istället att det känns tryggt, för tillfället
                            En fråga som har direkt med din nuvarande utmaning att göra men som jag blir nyfiken på när jag läser din text. Hur stor, om någon, variation har du på temperaturen över ett dygn?
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Drömmen om ett Discusakvarium

                              Men nu har jag inte lust att tänka på sjukdomar mer utan vill istället tänka på hur underbart det är med Diskus
                              Så jag tänkte berätta hur mina drömmar går just nu.
                              Jag bor ju i ett radhus när man direkt kommer in i en hyggligt lång hall. Där tänker jag mig en kub på ca 350 liter till höger. Varför kub? Jo då får karet ju 3 framsidor. I det karet skulle jag ha en rejäl rot med ett nedåtgående grenverk eller Bryzellsk grenruska i mitten. Bakgrunden troligen enkelt svart. Detta kar har då bottengenomföring och under det sitter ett rejält filter eller sump.
                              I detta karet finns några dimbara ledlampor alternativt kör jag helt fräckt med ett öppet kar och några riktigt snyggt hängande ledspotar. Har sett några (svindyra) som ser ut som en pilspets utdragen till ca 45 cm. Snyggt så man tokdånar.
                              Oj då. Börjar snart dregla ner tangentbordet inför denna inre vision av outhärdligt vacker belysning. Är tyvärr lampnörd också. PH5 regerar! Nåja. I detta kar skulle jag vilja ha vanliga odlade robusta Diskusar i röda toner typ red Melon eller förresten Koboltblå som Inger hade. De är bland de vackraste jag sett. Så får det bli. 7 st. Koboltblå.
                              Enda växterna är bruna och gröna Cryptocoryne och förstås min favorit Anubias. Men inte så det tar över som i mitt ursprungliga kar utan lite spartanskt stramt.
                              Varför så lite inredning och växter? Jo för att hålla kvar Diskusarna i ett lite tåligare grupptillstånd. Det första som ska möta mina gäster är då 7 lyckliga Diskusar som möter deras blick direkt när dörren öppnas.

                              Går man sedan rakt fram så kommer man till vardagsrummet som ligger på tvären. Där direkt till vänster hajar man till. För där står å andra sidan ett maffigt 960. I det karet simmar det 18 st. vildfångade Diskusar alert och i små rusher efter lite mygglarver husse nyss lagt i. I det karet ligger är bakgrunden en kokosmatta som är klädd med Anubias och javaormbunke. Framför detta går ett myller av grenar ner så man tror man ser en strandbrink bakom den (får inte denna bild ur skallen Mats) Även i detta kar är det filter under karet med hjälp av bottengenomföring. Min TV som tidigare stod där är monterad i väggen ovanför och är dold bakom en lucka när den inte används, vilket då blir sällan då dessa Diskusar leker kopiöst och 3 par samtidigt har yngel i olika åldrar. På botten är en rejäl grupp av metallpansarmalar med extra guldstänk i. Vi kan säga en 45 st.

                              I hallen du kom in i finns en trapp till övervåningen. Där slås du av att det där finns exakt samma kar som i hallen där du kom. Men detta kar lyser stark och är mättat med växter av alla de sorter som finns. Det växer kopiöst och en avancerad Co2 anläggning försörjer växterna. Inte en alg syns vad jag kan se.
                              Nu beror ju detta på att en inhyrd konsult, Mathias Nilsson Plantcare AB, fixas och intrimmat det hela in på molekylnivå. Han säljer förresten små exklusiva flaskor som gör små mirakel med växterna för dyra pengar. Men eftersom vi är kompisar sedan länge och karet vunnit många priser så får jag dem gratis som sponsring. Han håller förresten helgkurser på Yasuragi glömde jag nämna.
                              Inga bruna blad heller. I detta kar simmar vällustigt 7 handtama Diskusar som också är vildfångade. De är bruna med ytterst vackra små våglinjer av blått och rött. De är trygga och ser nästan självlysande ut i karet.
                              Detta kar har också bottengenomföring men har ett rejält standardfilter med en hel maskinpark kopplad till sig. Allt enligt Mathisa rekommendationer.

                              Sedan finns mitt gamla kar kvar på ovanvåningen. Alla Diskusar där har återhämtat sig och fungerar som om allt är toppen.
                              Typ så där blir det nog.

                              Förresten har jag vunnit Diskus Challenge så många gånger att de inte låter mig få tävla mer. Det är då mer Rogers fel som lärt ut alla knep och tricks han kan om den perfekta Diskusen.

                              Nu vet ni hur framtiden kommer att se ut.
                              Men berätta inget för min fru. Det kommer att bli en ren överraskning.
                              Sådär. Nu glömde jag flagellaterna för evigt

                              Som ett bevis från livet att det verkligen blir så syntes denna regnbåge utanför fönstret
                              Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1409247024.835784.jpg
Visningar: 1
Storlek: 209,3 KB
ID: 2163013
                              Senast redigerad av Bluewing; 28 August 2014, 19:15.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                                En fråga som har direkt med din nuvarande utmaning att göra men som jag blir nyfiken på när jag läser din text. Hur stor, om någon, variation har du på temperaturen över ett dygn?
                                Max en grad tror jag utom under heta sommardagar då det kan pendla 2-3 grader.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...