BX GÄVLE Akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jackson
    • September 2003
    • 1242

    Ursprungligen postat av Terato
    Självklart beror färgerna på ljuset på omgivningen! Måste ju finns någonstans att landa. Det förstår jag. Men kom inte och säg att det inte är skillnad på rörens färger Ställ mig framför ett akvarium och jag kan säkert säga exakt vilket lysrör det är. :P
    Håller med dig att olika rör ger olika uttryck i akvariumet. Så rören har inverkan på om vi uppfattar att belysningen blir snyggt eller inte. Men färgen som vi uppfattar beror på vad vi har att jämföra med. Omgivningen har lika stor betydelse för hur man uppfattar ljuset från rören.

    Om vi inte har ett akvarium, eller annan ljuskälla, i närheten, så kan vi inte avgöra vilket rör som är i akvariumet. Om du sätter akvariumet brevid ett söderfönster så blir det akvariumet mörkt och färglöst när solen lyser. Men nattetid så skulle samma akvarium kunna bli ljust och med starka överdrivna färger. Vi behöver referenser för att se färgerna.

    Ljus och färguppfattning är subjektivt. Inte alls objektivt och absolut. Därför är det så svårt att fotografera solnedgång eller färgåtergivningen av ljusrör. Det går, men kräver mycket träning och erfarenhet.
    Senast redigerad av jackson; 03 March 2006, 01:01.
    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

    Kommentar

    • Terato
      • November 2003
      • 560

      Ursprungligen postat av jackson
      Håller med dig att olika rör ger olika uttryck i akvariumet. Så rören har inverkan på om vi uppfattar att belysningen blir snyggt eller inte. Men färgen som vi uppfattar beror på vad vi har att jämföra med. Omgivningen har lika stor betydelse för hur man uppfattar ljuset från rören.

      Om vi inte har ett akvarium, eller annan ljuskälla, i närheten, så kan vi inte avgöra vilket rör som är i akvariumet. Om du sätter akvariumet brevid ett söderfönster så blir det akvariumet mörkt och färglöst när solen lyser. Men nattetid så skulle samma akvarium kunna bli ljust och med starka överdrivna färger. Vi behöver referenser för att se färgerna.

      Ljus och färguppfattning är subjektivt. Inte alls objektivt och absolut. Därför är det så svårt att fotografera solnedgång eller färgåtergivningen av ljusrör. Det går, men kräver mycket träning och erfarenhet.
      Hihi.. Jag vet.
      /Sara Östlund

      Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

      Kommentar

      • HazelCR

        Jag har ägnat mig en hel del åt att ordna till mitt akvarierum i källaren på sista tiden. Pingisrummet har blivit ett akvarierum och lite mer.
        Att ordna betyder än så länge bara att måla väggar och golv m.m. flytta in möbler etc. Ni som har varit hemma hos mig kommer nog att bli överraskade av färgvalet. Det är FÄRG som gäller.
        Men snart så, när orken kommit åter och färgdoften försvunnit från huvudets migrånhålor, så kanske några akvarium skall flyttas dit.
        Någon gång efter Jimmys träff och kanske några till, så bör det iaf finnas ett nytt rum att beskåda, även om fiskinnehållet är ungefär detsamma som förr. Ett Tanganyikakar har de flesta av er inte sett än. Men det är ett av dem som skall flyttas. Puh! Sölve kom och hjälp, du har ju vanan inne.

        Kommentar

        • sockerconny
          • October 2004
          • 2349

          Om jag inte har nåt annat för mig så hjälper jag mer än gärna till om det skulle behövas bärhjälp eller dylikt!!
          Pip bara till!

          Kommentar

          • rent vatten
            • April 2005
            • 1061

            Jag kommer det är bara att hojta till.

            Kommentar

            • HazelCR

              Tack för bärhjälpserbjudanden. Jag tror det blir enklast om Rent vatten och jag ordnar det. Vi är ju två "halvtidare", men på olika sätt.

              Nu till något helt annat, som Pytongänget brukar säga.

              Vår sida, "Gävleakvarister" är det inte dags att stänga ned den helt och hållet, newborn? Eller går inte det? Det där förbaskade turkhacket har jag sett tillräckligt många gånger nu.

              Å den nya är den på g, ZoO..........

              Kommentar

              • ZoOlOgiC
                • October 2004
                • 259

                Ursprungligen postat av HazelCR
                Å den nya är den på g, ZoO..........
                : ) jajustifan! : ) det mins jag ju nu.... ok.. jag skall kastaihop en lite snabbt ... men nu vill jag ha lite namnförslag på sidan... så allihop komigen bara!
                och ha lite överseende med saker ochting. jag måste ju även lära mig hur man fixxar forum å dyligt... men det kommer nog bara man får läsapå lite : )
                Grupp för akvarieintresserade i gävle på FaceBook! http://www.facebook.com/group.php?gid=54989352014
                [__] 240l Saltvatten: Räka, Sjöborre, Koraller, lågtstående kreatur å en helvettesmassa sniglar (dom e bra i salt burkar )

                Kommentar

                • rent vatten
                  • April 2005
                  • 1061

                  Namnförslag "Zoologic i Gävle" kanske.Eller "Gävle Zoologic".

                  Kommentar

                  • Cargis
                    • April 2005
                    • 72

                    Arsenal!!!

                    Struntade i akvariet för en 2x45 minuter plus halvtidsvila...
                    Svårt att hitta akvariet i segerglädjen, hittar nog det imorgon.
                    "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat."
                    Nalle Puh

                    Kommentar

                    • rent vatten
                      • April 2005
                      • 1061

                      Tycker du vi ska hetta Arsenal Cargis.Ha Ha

                      Kommentar

                      • jackson
                        • September 2003
                        • 1242

                        Bandy?

                        Ursprungligen postat av Cargis
                        Struntade i akvariet för en 2x45 minuter plus halvtidsvila...
                        Svårt att hitta akvariet i segerglädjen, hittar nog det imorgon.
                        Va, hejar du på Edsbyn???
                        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                        Kommentar

                        • ZoOlOgiC
                          • October 2004
                          • 259

                          Ursprungligen postat av rent vatten
                          Namnförslag "Zoologic i Gävle" kanske.Eller "Gävle Zoologic".
                          Jag had inte riktigt tänkt mig ett så inriktat namn som att det skulle heta som jag... men just "gävle zoologic" klingade faktiskt...
                          keep up the work... kom med smidiga förslag...
                          bra eller dåliga, alla e välkomna..

                          tänk bara på att det skall vara ett seriöst och enkelt att minnas namn. tack skall vi ha : )
                          Grupp för akvarieintresserade i gävle på FaceBook! http://www.facebook.com/group.php?gid=54989352014
                          [__] 240l Saltvatten: Räka, Sjöborre, Koraller, lågtstående kreatur å en helvettesmassa sniglar (dom e bra i salt burkar )

                          Kommentar

                          • ZoOlOgiC
                            • October 2004
                            • 259

                            Inlägg nummer 1000!!!!! Mantackar!!!!!!!!!!!!!!

                            1000:an vad roligt!!!!!!!!!!
                            Ja vad skall man säga... *harkel harkel (knacka med skeden i glaset)*

                            När jag startade denna tråd (Oct 2004) för cirka 17 månader sen så hade jag inga speciella förväntningar.

                            Tänkte mig bara att det borde finnas någon mer i denna stad som är intreserad av likadana fiskar som jag, men det fans det ju inte : )
                            (Förutom Don som är liiiiiite intreserad av dem *hihi* ).

                            Men som det har blivit nu med alla som har kommit till detta forum så är jag väldigt glad för de trogna medlemmarna vi har, inga namn nämda för ni som inte känner er träffade vet vilka ni är *hir hir*.
                            vi har ju hunnit med ett 10:o tal träffar och man kan väl säga att Don har stått för de flesta. Jag har tyvär inte haft speciellt många och det skäms jag lite för men det kommer ett snart... inom kort hoppas jag.

                            Särskilt 2 träffar är jag riktigt nöjd med, den första och den senaste hos Gunnar : ) sedan tycker jag att det är väldigt roligt att vi har lite kvinnor i vårt lilla sällskap. men dessa (då menar jag att alla skall komma alltid) bör infinna sig ofta på våra möten, jag känner att det livar-upp lite grand.

                            Men nu är ju inte jag den som brukar sitta och skriva sådana långa meddelanden det hör ju mest till Jaksson det : ) så jag skall väl ta och runda av. men som sagt. Kände bara jag var tvungen att skriva ett lite högtidligt,

                            TACK: Till er alla, för visat intresse.

                            P.s Och tack för att vi nästan alltid är överst i forum tråden!!!!! hehe!

                            Kramar till er alla // Jimmy.
                            Senast redigerad av ZoOlOgiC; 09 March 2006, 04:03.
                            Grupp för akvarieintresserade i gävle på FaceBook! http://www.facebook.com/group.php?gid=54989352014
                            [__] 240l Saltvatten: Räka, Sjöborre, Koraller, lågtstående kreatur å en helvettesmassa sniglar (dom e bra i salt burkar )

                            Kommentar

                            • riki
                              • March 2005
                              • 39

                              Bemötande

                              Hej HazelCR

                              Jag får tacka för ett trevligt bemötande och en intressant visning
                              av dina akvarium.

                              Det lutar mer och mer att mitt 450 liters blir ett Malawi kar, har en bytes
                              affär pågång, en som är intresserad av att byta Malawi ciklider mot
                              mina "vanliga sällskapsfiskar".

                              Det låter intressant med era träffar.



                              Hälsningar
                              S.Bomhus
                              Senast redigerad av riki; 09 March 2006, 18:41.

                              Kommentar

                              • rent vatten
                                • April 2005
                                • 1061

                                Hej riki kanske vi är grannar, jag bor också i S.Bomhus.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...