BX GÄVLE Akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ZoOlOgiC
    • October 2004
    • 259

    jag har tid men inge skjuts...
    Grupp för akvarieintresserade i gävle på FaceBook! http://www.facebook.com/group.php?gid=54989352014
    [__] 240l Saltvatten: Räka, Sjöborre, Koraller, lågtstående kreatur å en helvettesmassa sniglar (dom e bra i salt burkar )

    Kommentar

    • ZoOlOgiC
      • October 2004
      • 259

      jag har tid men inge skjuts...
      Grupp för akvarieintresserade i gävle på FaceBook! http://www.facebook.com/group.php?gid=54989352014
      [__] 240l Saltvatten: Räka, Sjöborre, Koraller, lågtstående kreatur å en helvettesmassa sniglar (dom e bra i salt burkar )

      Kommentar

      • zorox
        • November 2005
        • 144

        19onde mars låter fin fint de
        Då kanske jag har hunnit få hem mitt 200 liters åh =)
        646 liters kar på G

        Min ZOON : http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=537759

        Kommentar

        • Josefine
          • June 2005
          • 164

          Hej hej .. jag känner mig så off i akvarievärlden, ska det var träff den 19 mars? det skulle vara kul

          Min pappa har bygt en akvarie bänk åt mig, som jag tänkte ställa tre stycken akvarium på. så jag har lite å pyssla med iaf..

          Också har jag blitt akvarie ansvarig till vasaskolans akvarium.
          Så jag vill fråga om lite prylar, men det får man ju inte göra på detta forum (tråkigt nog) Jag har ju redan blivigt tillsagd en gång.. :P hehe.
          Min Zoon! http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=472551

          Kommentar

          • Josefine
            • June 2005
            • 164

            Ja å jackson jag skulle vilja prata med dig om växter.
            Men det får man väll inte göra här, Kan jag mejla eller kanske ringa dig eller nått??
            Min Zoon! http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=472551

            Kommentar

            • HazelCR

              Ursprungligen postat av Josefine
              Också har jag blitt akvarie ansvarig till vasaskolans akvarium.
              Så jag vill fråga om lite prylar, men det får man ju inte göra på detta forum (tråkigt nog) Jag har ju redan blivigt tillsagd en gång.. :P hehe.
              Vad kul, hoppas jag att du tycker.
              Guldbarberna och ancistrusarna har jag skänkt till skolan. Jag tycker att du skall försöka få lite pengar av Herr P.K. och sedan tycker jag att du ska "slänga ut" nästan rubbet från karet och bestämma dig för att köra ett iaf nästan biotopriktigt akvarium.
              Kontrollera om det finns plats för ett ytterfilter, om inte, så komplettera med ett innerfilter till eller en filterkammare. Finns det gott om pengar, så varför inte en BTN backgrund med filtermodul.
              Det är ju ett ganska högt akvarium, så Scalarer och en del växter kompleterat med ......borde väl kunna bli snyggt. Eller ett fartfyllt malawikar. Du kommer säkert på något, men se till att få en liten budget från skolan, så att du kan förändra till det bättre för det behövs verkligen.

              Kommentar

              • Josefine
                • June 2005
                • 164

                tjenare Gunnar! (måste först säga att hela våran klass saknar dig jätte mkt och att jag ska hälsa från dom)
                ja ancistrerna är det ju inget fel på, men guldbarberna... Tycker bara inte om dom.
                ja jag hade faktiskt tänkt att kasta ut det mesta, jag är inne på sydamerikanskt... ja jag tänkte också att det skulle vara fint med scalarer. ja ytterfilter borde ju inte vara något som hellst problem, det är ju stora skåp under som man kan göma det i.

                i skåpet under står det 2 stycken tuber som innehåller nått.. Marcella gick förbi och sa: att om man blandade de två ämnena så bildas det neutraliserat vatten... kanske man kan använda den för att sänka ph elelr nått..??

                Jag skulle vilja ha Scalarer ett fint stimm med tetror och någon dvärg ciklid.
                Antingen kakaduor eller bolivianska fjärilar eller vanliga fjärilar, vanliga är ju finaste men tycker dom brukar vara känsligare än bolivianerna.


                ja och vist skulle det vara hur kul som helst med en BTN!
                men undrar om man skulle få det? ganske önsketänkande? Annars fins det ju billigare, såg en på djurmagasinet i gävle fast den var ju iof ingen amozonas och den verkade man heller inte kunan bygga ett filter bakom...

                Ja och växter kanske man kan få köpa av jacksson..
                Min Zoon! http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=472551

                Kommentar

                • Terato
                  • November 2003
                  • 560

                  Hej Josefin! Fan vad skoj att någon tar tag i det där jävla akvariet på Vasa. Det har sett förjävligt ut så länge jag kan minnas .

                  Sydamerikanskt blir toppen!
                  /Sara Östlund

                  Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

                  Kommentar

                  • Josefine
                    • June 2005
                    • 164

                    Hehe ja det ser värkligen risigt ut just nu..
                    jag fick nyckel å så där i fredags och då fungerade inte ens filtret, så det var ingen cirkulatoin alls! Men det är fixat nu iaf..

                    Det är några sorgmanteltetror i också, är det biotop riktigt i ett sydamerikanskt? eller åker dom också??

                    Ja Sara, hur går det med växterna?? får du nån fart på dom.?
                    Min Zoon! http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=472551

                    Kommentar

                    • jackson
                      • September 2003
                      • 1242

                      Hej Josefine. Du kan nå mig när jag är inne på MSN, ICQ eller Jabber. Det är bara att välja. Datorpost fungerar det med. Jabber har de ju inte så man kan fylla i i detta fora, så här har du och andra det: anders.jackson (på) gmail.com (byt ut " (på) " mot lämpligt tecken )

                      Hör av dig i morgon (efter 12, har laboration fram tills dess). Annars kan det hända att växterna går till Brynäs zoo. Har en laddning med riktigt fina snabbväxare, som jag behöver flytta ur mitt akvarium.

                      I morgonkväll så blir det bandy. Heja SAIK
                      Senast redigerad av jackson; 21 February 2006, 22:02.
                      Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                      Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                      Kommentar

                      • jackson
                        • September 2003
                        • 1242

                        Ursprungligen postat av Josefine
                        i skåpet under står det 2 stycken tuber som innehåller nått.. Marcella gick förbi och sa: att om man blandade de två ämnena så bildas det neutraliserat vatten... kanske man kan använda den för att sänka ph elelr nått..??
                        Det kan kanske fungera. Men egentligen så behöver du det bara om du vill odla fram mycket yngel. Annars är det bara en massa jobb. Bättre att sköta vattenbytena ordentligt.
                        Jag skulle vilja ha Scalarer ett fint stimm med tetror och någon dvärg ciklid.
                        Antingen kakaduor eller bolivianska fjärilar eller vanliga fjärilar, vanliga är ju finaste men tycker dom brukar vara känsligare än bolivianerna.
                        Scalarer är fina, men de tenderar att äta upp små tetror som exempelvis neontetror. Men större/högre tetror klarar sig.

                        Kakaduor eller bolivianska är tåliga, jag har åxå dålig erfarenhet av de otroligt vackra fjärilarna
                        ja och vist skulle det vara hur kul som helst med en BTN!
                        men undrar om man skulle få det? ganske önsketänkande? Annars fins det ju billigare, såg en på djurmagasinet i gävle fast den var ju iof ingen amozonas och den verkade man heller inte kunan bygga ett filter bakom...
                        Bygg en bakgrund själv. Det lär inte vara så svårt, har de sagt som gör det. Det brukar även ju tas som initiativrikt och kan säkert ge lite bättre betyg
                        Ja och växter kanske man kan få köpa av jacksson..
                        Om du menar mig (stavar efternamnet jackson ), så brukar jag bli glad om jag slipper slänga växterna och kanske får någon fisk eller så istället
                        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                        Kommentar

                        • Cargis
                          • April 2005
                          • 72

                          Real Madrid - Arsenal 0-1

                          Lite pasivitetsvarning på akvariefronten just nu, passar inte in i vinter-OS.
                          Josefine, bygg en egen bakgrund, du får den nästan som du vill til ett mycket lägre pris. Tror att jag la ut med c:a 600:- för en bakgrund till mitt akvarium (frigolit, silikon, husfix och färg). Att det sedan tog lite tid och "gör-om-gör-rätt" får man försöka att stå ut med (tack Henke...).
                          "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat."
                          Nalle Puh

                          Kommentar

                          • Terato
                            • November 2003
                            • 560

                            Det är faktiskt mycket jobb med att bygga bakgrund. Det är ju meningen att skolan ska pröjsa allt som behövs egentligen. Det finns faktiskt några(inte många) billigare alternativ till BTN också som är okej.


                            Den ahr dom i ett akvarium på Wiklunds som faktiskt är väldigt fint. Där har de lite dov belysning sådär. Då skulle du kunna köra med Javaormbunkar och sånt och sån där galen hornsärv som jag har. Då blir det ganska dunkelt.

                            Asså lätt och lätt att göra en bakgrund.. Det beror väl på hur kräsen man är också. Jag skulle aldrig nöja mig med att måla en bakgrund enligt Fohrmans artikel här på Zoopet.

                            Men i och för sig kanske det kan vara kul att efterlämna sig något man gjort som kommer att stå kvar på skolan.

                            Jo, hornsärven växer sig överlycklig. Resten av växterna verkar må väldigt bra men har ju inte fått igång något riktigt bubbel än. Jag vet nog hur jag ska göra. Har bara inte orkat eftersom jag måste karva bakom bakgrunden o greja och antagligen limma fast ett insug på den sidan så då behöver jag tömma karet. Jag är lite rädd om ynglen så det får ligga på is ett tag. De växer och verkar må prima iaf.
                            /Sara Östlund

                            Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

                            Kommentar

                            • Josefine
                              • June 2005
                              • 164

                              Hej.. ja det där med bakrundsbygge tror jag nog inte skulle gå så bra för mig.
                              Jag är ganska ohändig och ingen känsla för vad som är snyggt heller....

                              Ja det var dig (Jackson) jag menade, kass på att svava jag..
                              ja jag kan inte fixa med växter idag... men skulle du inte kunna spara dom tills imorn?? hehe byta mot fisk? ja du jag har ingen aning vad det skulle kunna vara.. finns ju 6 st prakt exemplar av guldbarber i skolan som jag skulle vilja bli av med. (Dom kommer ifrån Gunnar) dessutom finns det ett par marmorgurami, som också måste bort om det skall bli sydamerikanskt.

                              Vad kul Sara att det börjar växa lite iaf.. vad är det för yngel du har fått då??
                              Min Zoon! http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=472551

                              Kommentar

                              • HazelCR

                                Ursprungligen postat av Cargis
                                Lite pasivitetsvarning på akvariefronten just nu, passar inte in i vinter-OS.
                                Nädu, ingen passitivitet här inte. Sölve och jag besökte både Djurmagasinet i Valbo och Brynäs Zoo igår.
                                Det är roligt att se så mycket udda malar och andra udda fiskar i Djurmagasinet i Valbo. Jag tycker ofta att de har lite spännade ovanliga saker i sina kar, om man bara kikar efter botten eller in i håligheter m.m.
                                Behållningen från Brynäs Zoo blev deras Tanganyikakar. Bra stil att iaf hålla ett litet utbud av Tanganyikaciklider. Deras N. Lelupi är fina. Kommer de månne från någom lokalodlare, som vi inte känner till? Priset var lågt i jämförelse med t.ex. Uppsalapriser.

                                Näe, nu får jag ge dig rätt, Cargis. Åter till OS, Anja m.fl. och hockyn närmast.

                                Tre små svarta burkar blev kvar hemma hos mig. Vems?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...