BX GÄVLE Akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Terato
    • November 2003
    • 560

    hahah, ja, hoppsan! :P

    Jag tyckte inte det var ¨så mkt pengar faktiskt. en struntsumma. Å enkelt var det att betala och så. har inte ahft tid att kolla vilka fördelar jag har som societetszoppetmedlem än
    Senast redigerad av Terato; 24 March 2006, 06:22.
    /Sara Östlund

    Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

    Kommentar

    • riki
      • March 2005
      • 39

      Hej Jackson

      Du verkar ha lite koll på lysrör, funkar Aquastar bra till Sötvatten&växter?

      Eller rekomenderar du något annat?

      Kommentar

      • nelum
        • March 2006
        • 12

        Hejsan hej
        Jag bor i söderhamn och vår lokala akvarie förening har inte haft så regelbundna träffar......så får jag vara med.

        Kommentar

        • rent vatten
          • April 2005
          • 1061

          Det är väll klart välkommen i gänget nelum.

          Kommentar

          • nelum
            • March 2006
            • 12

            Tack....så vad brukar ni göra.....?

            Kommentar

            • jackson
              • September 2003
              • 1242

              Ursprungligen postat av riki
              Hej Jackson

              Du verkar ha lite koll på lysrör, funkar Aquastar bra till Sötvatten&växter?

              Eller rekomenderar du något annat?
              Jag använder SERA Daylight och SERA Blue-sky eftersom jag tycker de ger vackert sken samt att de är rellativt effektiva åt växterna. Men det är vad jag tycker. Det finns andra lysrör som är ganska effektiva. Generellt kan man säga att man bör undvika sk. "växtlysrör", eftersom de inte är effektiva. Man slösar bara på ström i onödan, i vart fall från växternas synpunkt.

              Men viktigast är att ha bra reflektor i lysrampen. Skillnad mellan en bra reflektor ovan lysrören och ingen eller en dålig är 2 ggr. Enkelt att inse, om man tänker på att halva lysröret är riktat uppåt, så halva ljuset går upp. Så om man kan få det att gå i akvariumet så tjänar man mycket. Bra att veta är att metallfolie av aluminium inte är bra, eftersom det får en beläggning som inte reflekterar ljuset rätt snart. Bättre då att måla med blank vit färg.

              Artikeln "Växtljus" av Daniel Larsson på http://djurportalen.nu/ är riktigt bra om vilka färger (spektrum) som akvariumväxterna tar upp och vilka ljuskällor som är effektiva eller ej (dvs så mycket ljusenerge per watt). I slutet av artikeln står en tabell över olika ljuskällor.

              Bla ser man att halogenlampor är RIKTIGT oeffektiva och slösar på ström. Det blir mer värme än ljus av dessa lampor. Detta ser man på att PUR-värdet är lågt: 0,14 uE/sec/Watt
              Medans vissa (inte alla) metallhalogen är riktigt effektiva: 1.42 uE/s/W
              Dvs metallhalogen ger 10 ggr mer ljus per ström (watt) än hallogenspottar. De är dock dyra och starka. Metallhalogen är ca dubbelt så effektiva som vanliga lysrör.

              Enheten uE/s/W är inte nödvändigt att kunna, det räcker att veta att det är energi per watt som ljuskällan ger växterna. Ju mer energi desto bättre (inte riktigt sant, men ändå).
              Bra ljusrör har PUR-värde på runt 0,75-.0,85 uE/s/W
              Man brukar rekomendera ca 0,3-0,5 W/liter lysrör i ett akvarium.

              Senast redigerad av jackson; 25 March 2006, 00:50.
              Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
              Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

              Kommentar

              • Terato
                • November 2003
                • 560

                Jag är så JÄVLA nöjd med mina sera bluesky och daylight. Kommer aldrig att byta till nån annan sort. Man märker att växterna gillar dem och dessutom ger de jättesnyggt ljus.
                /Sara Östlund

                Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

                Kommentar

                • Don
                  • October 2004
                  • 270

                  Hej hopp Nelum!!

                  Har du läst tidigare inlägg så ser du att det är träff hos mig på måndag. Är det nått som skulle locka så är det bara att dyka för bi men jag vet att det är en bra bit att resa så...

                  Ha det så bra så länga allesammans nu ska jag i väg och sälja korv i Sandviken (kanske man dyker på Robban). Men om inte annat så ses vi hos mig på måndag.

                  Jag har sett några som visat intresse Zorox Josefine och Riki. Sen är det Terato och Rent vatten som inte har tid att komma. Hur är det med er andra ?

                  Vilka är det som kommer egentligen?

                  /Don

                  Kommentar

                  • Cargis
                    • April 2005
                    • 72

                    Spelar innebandy 18-19, kommer efter det till träffen.
                    "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat."
                    Nalle Puh

                    Kommentar

                    • ZoOlOgiC
                      • October 2004
                      • 259

                      tjena. jag kommer såklart!
                      jag har en liten förklaring till s Ockerconny Bygg (akvarier t.ex : ) ) Xlän hihi...
                      det var ju såklart bara för att visa all hur mycket det kan stå för. Men den ursprungna ideen var att det skulle stå för "Bara Xotiska Gävle" men det e ju lite långsökt då det bara är jag som har det intresset.

                      Jag och en kamrat har skaffat båt (stor) så om intressefinnes så kan vi ta en liten % resa i sommar å fiska en mört eller en bökling.

                      Mvh jimmy....
                      Och du Jacksson.... för att undvika fler "hårklyverier" från dig så berjag om ursäkt för alla framtida Fälsegningar och Sörskrivningar....
                      Upp och hoppa! : )
                      Grupp för akvarieintresserade i gävle på FaceBook! http://www.facebook.com/group.php?gid=54989352014
                      [__] 240l Saltvatten: Räka, Sjöborre, Koraller, lågtstående kreatur å en helvettesmassa sniglar (dom e bra i salt burkar )

                      Kommentar

                      • sockerconny
                        • October 2004
                        • 2349

                        Ursprungligen postat av ZoOlOgiC
                        Jag och en kamrat har skaffat båt (stor) så om intressefinnes så kan vi ta en liten % resa i sommar å fiska en mört eller en bökling.)
                        Hörröruru Jimmy, skulle inte du skaffa husbåt med kallvattensakvarium???
                        Vad hände med dom planerna?? Eller är det den båten du har skaffat nu??
                        Berätta, berätta!!!!!! *lyssnar storögt*

                        Kommentar

                        • Terato
                          • November 2003
                          • 560

                          ååå båååååååååt!!!!!!

                          Vill ha.
                          /Sara Östlund

                          Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

                          Kommentar

                          • zorox
                            • November 2005
                            • 144

                            jag kan tyvär inte komma
                            Kom på att jag har träning mellan 19.00-20.00

                            Men ni får ha det så bra allihopa. =)
                            646 liters kar på G

                            Min ZOON : http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=537759

                            Kommentar

                            • nelum
                              • March 2006
                              • 12

                              Ursprungligen postat av Don
                              Hej hopp Nelum!!

                              Har du läst tidigare inlägg så ser du att det är träff hos mig på måndag. Är det nått som skulle locka så är det bara att dyka för bi men jag vet att det är en bra bit att resa så...

                              Ha det så bra så länga allesammans nu ska jag i väg och sälja korv i Sandviken (kanske man dyker på Robban). Men om inte annat så ses vi hos mig på måndag.

                              Jag har sett några som visat intresse Zorox Josefine och Riki. Sen är det Terato och Rent vatten som inte har tid att komma. Hur är det med er andra ?

                              Vilka är det som kommer egentligen?

                              /Don
                              Jag takar så mycket....skulle vara roligt att komma ....men jag jobbar så det får bli någon anangång.

                              Så vad gör ni på era träffar?

                              Kommentar

                              • newborn
                                • March 2005
                                • 27

                                hallå alla ! ., Jag praoar på djurmagazinet denna vecka, bara komma å hälsa påe , hehe.. Iaf så slutar jag kl 6 så kan nog komma på träffen(Y), var länge sen det var någe fisk snack, ska bli kul !

                                Hade!//kalleballe
                                Kalle
                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251646

                                Kommentar

                                Arbetssätt...