BX GÄVLE Akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Don
    • October 2004
    • 270

    Otur man har ena hona gick och tuggade och spottade i håven, så vi får se hur det slutar, men nu är dom i det nya hemmet i allafall. Inte skit roligt att jaga fiskar i ett 1200 liters akvarium med en massa sten i. Och två små håvar. Fick plocka ur alla stenar för att komma åt dom. Men det var inte lätt ändå som ni säkert vet.

    Kommentar

    • Terato
      • November 2003
      • 560

      Vi fixar det där med zoonen imorgon, Don. Fixare vettu
      Ser fram emot akvarieträffen också!
      Skönt att det ordnade sig med allt. Visste väl att det skulle vara lugnt med betongen.
      /Sara Östlund

      Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

      Kommentar

      • Terato
        • November 2003
        • 560

        Hej grabbar..
        Nu är det ju lite tråkigt.. För Kjell ringde till Henrik.. Och gänget från Söderhamn
        kommer inte! Verkligen trist att det kom så sent. Allt hänger väl inte på dom heller.
        Vi hoppas att det kommer så många som möjligt ändå.
        /Sara Östlund

        Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

        Kommentar

        • Don
          • October 2004
          • 270

          Jo men då var man hemma efter en hård dag på jobbet. Blev lite sent i går för att hinna skriva om träffen.

          Det blev en lyckad träff i går trots att dom från Söderhamn inte kom. Sammanlagt var vi 6 stycken närvarande och det drog ut på tiden betydligt, vi hade en hel del att prata om. Lite roligt var att Jackson hade med sig lite växter som man fick ta del av det tackar vi för. Tack Jackson!!

          Det som hände var att vi fikade och snacka akvarium så klart, kollade på mitt ny startade 450 liters. Och sen gick vi ner och kollade på den kanske blivande akvarie lokalen som finns nere i min källare. Jimmy ringde på några akvarie annonser, så nu i veckan ska vi åka och kolla på dem och hoppas att det blir ett köp. Sen gick vi upp fortsatte att fika och prata vidare. Det var en hel del växt snack, väldigt intressant.

          Undrar dock lite vad övriga tycker om träffen?

          Vad kan man göra bättre tills nästa gång?

          Kanske ha någon speciell inriktning (pyssel kväll, Växter, Fiskar)

          Newborn erbjöd sig att göra en hemsida, med ett forum. Kan bli skit bra.

          Ser lovande ut inför framtiden det var några som inte hade tid att komma denna dag men som är intresserade. Ännu mer lovande.

          Jag har pratat med Kjell om ytterligare en träff senare. Som dom förhoppnings vis kan komma på. Så vi får se när det blir

          Kommentar

          • Terato
            • November 2003
            • 560

            Det var en jättetrevlig kväll! det är roligt att vi kan få ut så mycket av varandra. alla har ju olika kunskaper.

            Jag tycker inte man behöver göra något när vi träffas. Det kommer av sig själv. Det var ju inte tyst en minut :P. Men har nån förslag på något särskilt är det klart att det är roligt!
            Vi kanske blir sugna på att resa nånstans.. då kan vi snacka om det och styra upp något..Jag engagerar mig gärna.

            En sak vi kan göra iof, är att fundera lite på ev. hemsida. Vi behöver ju inte kalla oss förening. Utan att vi är ett gäng som träffas och gärna vill träffa fler akvarieintresserade.
            Kanske man kan hjälpas åt med hur hemidan kan se ut? Newborn visste ju hur man gjorde. Sen har vi ju jackson som är lärare inom data på högskolan så han borde ju kunna en hel del också.
            /Sara Östlund

            Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

            Kommentar

            • jackson
              • September 2003
              • 1242

              Varför inte starta en förening för gästrikland? Ger möjlighet att få pengar från olika håll, och är man medlem i SARF så får man väl en tidning därifrån. Även att föreningen kan BG eller PG-konton i bank. Går även att få pengar till lokalhyra får en akvarielokal. Även för att hålla cirklar.
              Minst en orförande, sekreterare och kassör. Sedan är det bra med någon till i styrelsen.

              Jag ser en styrelse formas i inläggen tidigare (men jag vill inte vara del av den, det är för mycket redan).
              Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
              Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

              Kommentar

              • rent vatten
                • April 2005
                • 1061

                Läste tidigare om eventuelt någon resa.Tänkte på Akvariumets dag i Uppsala, är ju närma och bra den 15-16 oktober.Jag funderar på att åka ditt kanske man träffar andra Gävle bor där då.

                Kommentar

                • Terato
                  • November 2003
                  • 560

                  Hej!
                  Jadu.. jag tror iof inte att jag riktigt fattar vad som är skillnaden mellan att ha en förening och att träffas som vi gör nu.. Ni kanske kan förklara det lite för mig?
                  Det känns som att skillnaden är att en förening är mer..strukturerad...
                  -Behövs det? Alltså jag vet inte, jag bara frågar nu..
                  Det är inte det att jag inte har tid. Kan sitta i styrelsen också.. Men liksom.. Vad vill ni få ut av dom här träffarna?


                  Iof kanske det är svårt att värva folk genom att sätta upp lappar på zoo där det står: "Hej! Vi är ett gäng akvarieintresserade som brukar träffas och prata akvarium och alla är välkomna hem till min lägenhet på söndag kl. 18.00. Ta med fika."
                  Det låter ju väldigt.. Intimt..
                  Förening låter ju bättre. Men.. ah.. jag vet inte, jag :/. Det är bara tankar som rör sig..


                  Förresten, rent_vatten, har du någon mer information om den där akvariumets dag? Jag tycker det låter skoj. Vore kul om fler ville åka dit.
                  /Sara Östlund

                  Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

                  Kommentar

                  • Rob
                    • January 2003
                    • 147

                    Problemet med en förening är att det ställs mer krav än i en "klubb". I en "klubb" är ingen förpliktigad att närvara på samma sätt som i en förening. Men en förening kan vara en bra idé men jag personligen tycker att man ska mjukstarta med en "klubb" och se vad det finns för ett intresse. Är det många som regelbundet dyker upp på träffarna så kanske man ska fundera på att ta steget till en förening. Men innan dess är det nog klubb som gäller. Det är min personliga synpunkt på det hela med en förening.
                    "Bättre sent än aldrig"
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=110522

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      Ursprungligen postat av rent vatten
                      Läste tidigare om eventuelt någon resa.Tänkte på Akvariumets dag i Uppsala, är ju närma och bra den 15-16 oktober.Jag funderar på att åka ditt kanske man träffar andra Gävle bor där då.
                      Och inte bara Gävle-bor utan också Zoopetare från andra delar av landet - se denna tråd
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • newborn
                        • March 2005
                        • 27

                        Hej, alla!

                        Jag har börjat jobba på en hemsida, det blir väl först och främst som ett forum där vi kan snacka om hobbyn, men längre fram kan man ju utväckla den med en startsida å lite mer information. Men jag tänkte på det här med förening, jag hade tänkt skriva "Gävle Akvarieförening" men kanske är bättre om jag skriver typ "Gävle akvarieklubb".. eller "Gävle Akvarister!" , Vad säger ni??

                        Ungefär så här kommer det se ut: http://www.lundaciklid.se/ Detta är lunds
                        ciklidsällskap.

                        MvH// Karl Bywall
                        Kalle
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251646

                        Kommentar

                        • HazelCR

                          En fundering från mig som kanske inte är så positiv, behövs verkligen en hemsida med ett forum mm till?
                          Det går ju att skriva i tråden som finns här på zoopet. Visserligen inte köp och sälj.
                          Söders Zoo startade ett forum för ett tag sedan. Det blev ingen vidare fart på det av oss Gävlebor mm. Numera går den inte att nå iaf inte av mig.
                          Jag tänker också på att många redan nu lägger in samma frågetråd på Zoopet, NCS samt goc och hoppas på svar.
                          Jag vet inte hur mycket jobb det är för Karl B att fixa en sådan sida, men om det är en hel mängd jobb, så kanske ni skall ta en funderare på om det är värt jobbet. Karl du skrev att du hade fullt upp, i en mening om styrelseuppdarg.
                          Är det ekonomiska aspekter med i bilden, så är det bra att synas och kunna hänvisa till en hemsida förståss. Är det så ni tänkt?
                          En fundering av mig, som ännu inte lyckats dyka upp någon söndag. Så det är självklart att ni gör som ni vill. Tolka mina rader ungefär som Sara skriver, hur, vad är mötesdeltagarna på väg......förening/klubb/fikastund...skillnad?

                          Fan, vet om inte bästa sättet och få med mig är;
                          att vi tar en träff hos mig någon Söndag framöver.
                          Senast redigerad av Gäst; 01 September 2005, 15:30.

                          Kommentar

                          • jackson
                            • September 2003
                            • 1242

                            Träff hos HazelCR helt klart! Nästa söndag

                            En förening ger just struktur och styrsel. Dessutom enklare att hantera pengar. Samt att det är lättare att synas utåt och ha en ingång som är lättare att hitta och gå genom (så att säga).

                            En förening ger inget tvång att delta i några saker över huvud taget, om man inte vill. Men varför vara med i en förening då? Så antingen har man ett kafferep, klubb, diskusionsmöten etc (inget fel med det, men det är inte lika lätt att hitta till och gå med i) som träffas med jämna mellanrum. Eller så en förening (inget fel i detta heller, men kanske inte heller bättre) som är synligare utåt och som kan kanske få mer medlemmar och resurser.

                            Så, en förening, klubb, sällskap är stabilare än en löst sammansatt grupp.

                            Man kan ju se "Vi är ett gäng akvarieintresserade som brukar träffas och prata akvarium" som just en förening. Fast med mera muskler än en löst sammansatt grupp "Vi är ett gäng akvarieintresserade som brukar träffas och prata akvarium" som ju inte har några formell organisation som kan hantera saker som en gemensam kassa etc.
                            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                            Kommentar

                            • Terato
                              • November 2003
                              • 560

                              Det är många funderingar förstås..

                              Tycker gävle akvarieklubb låter bra . Akvarister låter så proffsigt. Visst finns det risk att det kanske inte är så mkt fart på sidan som sagt. Men om det inte är allt för mycket jobb för Karls, (kan jag skriva Kalles?) del så kanske det inte gör så mkt..Det är ju kul med en hemsida också!

                              Det som kan vara bra är om det står lite om oss som är med. Kanske lite bilder på oss, akvariumen. E-mail om man vill, eller länk till sin zoon så att folk kan höra av sig. Om man t.ex ska ha träff och skriver lappar på zoo, kan man skriva addressen till hemsidan under. De som är lite osäkra på om de vågar komma går säkert in på hemsidan först.

                              Vet du, HazelCR, det skulle vara jätterevligt att träffa dig. Du får bjuda hem oss!
                              /Sara Östlund

                              Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

                              Kommentar

                              • newborn
                                • March 2005
                                • 27

                                http://www.decem.se/tropheus/phpBB2/ Här är hemsidan, ska ändra lite med adressen senare. Om ni har några mer förslag på ämnen i forumet så säg till!

                                Om man vill ha det lite mer som en "riktig" hemsida kan man ju ha en "freewebs", i alla fall tillfälligt där folk kan läsa lite mera och kolla på bilder.
                                Jag gjorde en liten test hemsida: http://www.freewebs.com/ciklider/ är rätt bra de också, inte så proffsigt kanske men ändå. Om man skulle köra på en sådan variant går det inte att samtala på sidan men man kan ju å andra sidan länka till forumet på första sidan. Man lägger självklart upp mer information om "klubben".
                                Kalle
                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251646

                                Kommentar

                                Arbetssätt...