BX GÄVLE Akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rent vatten
    • April 2005
    • 1061

    Tre små svarta burkar blev kvar hemma hos mig.
    Drick upp dom Gunnar, innan dom blir gamal.

    Kommentar

    • HazelCR

      [QUOTE=Josefine]

      Jag skulle vilja ha Scalarer ett fint stimm med tetror och någon dvärg ciklid.
      Antingen kakaduor eller bolivianska fjärilar eller vanliga fjärilar, vanliga är ju finaste men tycker dom brukar vara känsligare än bolivianerna.

      QUOTE]

      6 stycken unga skalarer är väl en bra start. Själv så föredrar jag de vanliga ljusa med svarta band. Ancistrusarna, 4 stycken, kan väl vara kvar? Sedan bort med de återstående fiskarna. Tetror finns det att välja som är lite större, gärna med högre kroppsfom, så att de inte hamnar i munnen på scalarer.

      Jag har inte kunskap om vad de där två tuberna innehåller eller hur utrymmena kring akvariet ser ut. Men det finns gott om kemister på skolan, så hjälp om tuberna lär ju gå att få. Men jag håller med Jackson att du inte skall krångla till det hela för mycket med vattnet, inte heller med fiskvalet. Med det menar jag att det blir delvis ett akvarium som kommer att få sköta sig självt t.ex. på helger och ibland ännu längre som vid lov. Detta gör också att jag tycker att du skall undvika t.ex. känsliga fjärilsciklder. Gå in för lite tåligare fiskarter. Kanske ett vackert palettpar ? De är fina och sevärda speciellt då de vallar runt sin yngelskara, tycker jag.
      (Om det blir svårt att sköta fiskarna under sommarlovet, kan fiskarna få bo hemma hos mig.)

      Å till sist, hälsa tillbaks till din klass.

      Kommentar

      • Cargis
        • April 2005
        • 72

        Tack för paSSniningen...
        Lysrörsbyte, nu sitter det ett power och marine Glo i rampen. ersatte life glo 2 mot marin, mycket bättre ljus i akvariet. Det där tråkiga blekgul-orangea färgen är borta.
        "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat."
        Nalle Puh

        Kommentar

        • Terato
          • November 2003
          • 560

          Jag gillar life-glo
          :P
          /Sara Östlund

          Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

          Kommentar

          • Terato
            • November 2003
            • 560

            Det är regnbågsfiskar jag fått yngel på! Melanotaenia Boesmani.
            /Sara Östlund

            Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

            Kommentar

            • jackson
              • September 2003
              • 1242

              Seras lysrör är annars rätt bra. Effektiva för växterna är de åxå.
              Lustig detalj är att de mörkblåa röret för saltakvarium(?) är effektivare för växter än Seras sk växtljusrör. Varför? Därför att de bygger in ljusfilter så att fördelningen (spektrumet) av förger i lysröret skall blir bra för växter. Men då filtrerar man ju bort ljus, som ger energi åt växterna. Dessutom är den gröna färgen i ljus inte så effektiv, för den studsar ju av växtena (det är därför växterna är gröna).
              Men detta problem med sk växtljusrören har alla ljusrörstillverkare. Läs artikel på djurportalen som Defdac skrivit för djupare teoretisk diskussion runt varför det är så.
              Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
              Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

              Kommentar

              • Terato
                • November 2003
                • 560

                Men sera daylight ska väl vara bra? har för mig att du sa det, jackson.

                Jag gillar lifeglo för att det är så vitt.. Lite gulgrönt visserligen. Antar att sera daylight ser ut ungefär som Life glo. Har sylvania aquastar också men de har jag plockat ur. Tål inte att se akvariet i det ljuset :P

                Min dröm är att hitta det perfekta lysröret som ger ett ljus som e så likt solens som möjligt. Men de är de ju filtrerade. Men hur stor skillnad gör det egentligen? tror det är bättre att investera i såna där lösa lysrör eller reflektorer så att man får lite extra ljus än att ha ett effektivt, typ som aquarelle- eller aquastarlysrör, om man tycker det ljuset är fult. Grejen med växtakvarium är ju att de ska vara vackra. Så jag letar efter rörens utseende.

                Har tänkt prova ett som heter osram biolux. Ska tydligen ha ett jättehögt Ra. Det är beteckningen på hur riktigt röret återger färger.(alltså likt solens)
                Men något perfekt lysrör verkar faktiskt inte finnas.

                Favorit i repris: http://saurama.aqua-web.org/

                Har ni inte sett länken förut så är det en sida med ett akvarium under ett antal olika lysrör och i olika kombinationer.

                Visst ser 965 fin ut? Den finns dock inte i 30 w.
                /Sara Östlund

                Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

                Kommentar

                • rent vatten
                  • April 2005
                  • 1061

                  Sen beror det lite grann på vad man har i karet också.Förrut när jag hade växter så körde jag med power-glo och flora-glo, men nu när jag inga växter har använder jag power-glo och marine-glo, tycker jag är jätte snyggt.Men marine-glo passar inte alls till ett kar med växter.Men till ett malawikar går det jätte bra.Men det är min åsikt.

                  Kommentar

                  • Terato
                    • November 2003
                    • 560

                    Håller helt med om Marine-glo.
                    Den kan vara skitsnygg till ett annat lite vitare rör, typ power-glo i ett kalt akvarium. Då blir det riktig havskänsla. Och då är det assnyggt med finkornig havssand!
                    /Sara Östlund

                    Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

                    Kommentar

                    • ZoOlOgiC
                      • October 2004
                      • 259

                      Gud vad roligt det är att vara akvarist ibland...
                      nu har min Orm-ål hoppat ur akvariet (den "vita" pisodonophis cancrivorus)
                      ochså har min muräna (förmodligen) ätit upp båda mina halvnäbbar och min gäddciklid... hmm...

                      Don. har du lust att tahand om "katten" åt mig?
                      Övriga, någon som har en relativt stor håv att låna ut?
                      och Zoroks jag har varit i sthlm i veckan så jag har inte varit anträffbar. men nu skall jag ta itu med akvariet ditt.
                      Grupp för akvarieintresserade i gävle på FaceBook! http://www.facebook.com/group.php?gid=54989352014
                      [__] 240l Saltvatten: Räka, Sjöborre, Koraller, lågtstående kreatur å en helvettesmassa sniglar (dom e bra i salt burkar )

                      Kommentar

                      • Don
                        • October 2004
                        • 270

                        Ja jag har ju mycket plats över så det är lungt. Det är bara att dyka för bi med. Hojta till lite innan så kan jag starta upp ett akvarium.

                        Kommentar

                        • ZoOlOgiC
                          • October 2004
                          • 259

                          Ursprungligen postat av Don
                          Ja jag har ju mycket plats över så det är lungt. Det är bara att dyka för bi med. Hojta till lite innan så kan jag starta upp ett akvarium.
                          HOJTA!
                          Grupp för akvarieintresserade i gävle på FaceBook! http://www.facebook.com/group.php?gid=54989352014
                          [__] 240l Saltvatten: Räka, Sjöborre, Koraller, lågtstående kreatur å en helvettesmassa sniglar (dom e bra i salt burkar )

                          Kommentar

                          • Terato
                            • November 2003
                            • 560

                            Henrik ska va kattvakt
                            /Sara Östlund

                            Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

                            Kommentar

                            • jackson
                              • September 2003
                              • 1242

                              Om man har flera lysrör, så kan man med fördel blanda rör för att få den blandning man vill ha. Som man kan se på den sida som Terato gav adressern till.

                              Sedan så är vi människor väldigt bra på att anpassa vår uppfattning av ljus. Så att ljus skiljer i färg ser man inte så bra, såvida man inte har något att jämföra med. Exempelvis ett akvarium som står brevid.

                              Lux (och Ra?) är anpassade för hur ljust vi uppfattar ett ljus. Detta är beroende på vilka färger som ingår i ljuset, eftersom våra ögon är olka känsliga för olika färger. Så det ger inte hur mycket ljus som färgerna kan ta upp. Däremot så kan man räkna om lux till ett tal som anger hur effektivt ett ljus är för en växt. Detta kalls då PUR.

                              Men minst lika viktigt är att det är bra reflektorer i rampen. Vad är bra reflektorer? Är blank aluminiumfolie bra? Nej, det "rostar" och dämpar ljuset, fast det ser blankt ut. Bättre är att använda matt vit färg. Det sprider ljuset bättre än blank vit färg. Bäst är dock speciella reflektorer, men matt vit färg är att rekomendera efter färdiga reflektorer. Annars försvinner ju hälften av ljuset som kommer från lysrören (det ljus som lyser upp i svart matt ramp reflekteras ju inte ned i akariet). Detta är en faktor på två.


                              Summering (?)

                              Färgerna från ljusrör beror på omgivningen, inte ljusets absoluta färg. Dvs förgsättning som vilket annan möbel som helst. Utan andra ljusreferenser så är valet av färg i rören är inte så viktigt för fiskarna eller växterna.

                              Dessa två "punkter" är bara viktiga för att få så mycket ljus man kan per inmatad watt (energi) i lysrampen. Dvs så effektivt utnyttjande som möjligt.

                              Reflektorer är viktiga, så det ljus som alstras av rören inte förloras i ljusrampen (som värme). Bra reflektorer är vanlig blank vit färg (som tål vatten och värmen). Bäst är anpassade metallreflektorer. Sämre än dessa är metallfolie, eftersom den "rostar" och inte reflekterar bra (även om det inte syns).

                              Effektiva lysrör rör även de om en faktor två i effektivitet per inmatas watt. Dessa skall ha så hög lux som möjligt, samt inte specialanpassade för att se bra ut i akvarium. Om de är det, så har de mycket grön färg i ljuset, som växterna bara speglar bort. Dessutom kan man genom att välja olika lysrör påverka hur växterna växer (vilket beroende kommer jag inte ihåg). Några ljusrör (eller deras spektrum) avgör om växtern kryper eller blir så hög som möjligt.

                              Ops, det blev långt...
                              Senast redigerad av jackson; 28 February 2006, 23:07.
                              Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                              Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                              Kommentar

                              • Terato
                                • November 2003
                                • 560

                                Haha, ibland blir det så.. :P

                                De som tex har rådasand kommer få ett tokrosa akvarium under aquastar eftersom det går mot det rosa hållet. Alla rötter lyser skarpt röda, osv.. Det är INTE fint. Enligt mig iaf :P. Växtakvarium kan se lite absurt gröna ut under allt för vita (gröna) rör också. De vita rören har ta mig fan alltid för högt gröna stick.

                                Men efter allt tycker jag fortfarande att utseendet är viktigast. Det går alltid att sätta in ett extra rör om man behöver det och reflektorer eller någon fattigmetod med färg. Synd bara att jag inte gillar aquarellen på ett sätt. Det ska tydligen hålla växterna mer krypande medan rör som jag tycks gilla får dem att växa mkt på längden. Det blir rangligare och fulare på det sättet. :/ Synd att det inte riktigt går att fota rörens utseende. Annars kunde jag visa hur fult mitt kar blir under aquarelle/aquastar.

                                Självklart beror färgerna på ljuset på omgivningen! Måste ju finns någonstans att landa. Det förstår jag. Men kom inte och säg att det inte är skillnad på rörens färger Ställ mig framför ett akvarium och jag kan säkert säga exakt vilket lysrör det är. :P
                                /Sara Östlund

                                Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

                                Kommentar

                                Arbetssätt...