BX GÄVLE Akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HazelCR

    Ursprungligen postat av Leckan
    Tänkte kolla om det är någon i denna tråd som vet någon butik som silikonar om akvarium. Har 2 akvarium som har stått torra några år och funderar på att plocka fram dem igen.
    Varför gör du det inte själv?

    Nyfiken Gu......nnar

    Jag tror att det blir väl kostsamt. Bättre är nog att försöka fixa det själv.
    Kanske behöver du inte silikona om alls.
    Vad är det för kar, är det helglas eller sådana med aluminiumram?
    Senast redigerad av Gäst; 19 January 2006, 17:17.

    Kommentar

    • Leckan
      • January 2006
      • 7

      Ursprungligen postat av HazelCR
      Varför gör du det inte själv?

      Nyfiken Gu......nnar
      Främsta anledningen är att om det skulle uppstå läckage med vattenskador som följd så är inte försäkringsbolagen särskilt positiva till "hembyggen". Har haft läckage en gång tidigare och även om jag klarade mig från vattenskador den gången så var det ändå lite trist.

      Kommentar

      • HazelCR

        Med "rätt" försäkringsbolag ska det inte vara något problem.

        Titta lite på sammanställningen som finns på zoopet.



        Men om du känner dig osäker, så får du väl betala .....men vill du vara riktigt säker ska du nog köpa nytt t.ex. från Åleds som lämnar 10 års garanti, tror jag. Andra ställen att köpa ifrån med garanti finns nog också, om man sätter igång och letar.
        Senast redigerad av Gäst; 19 January 2006, 17:26.

        Kommentar

        • Leckan
          • January 2006
          • 7

          Tackar för länken HazelCr men jag skulle ändå vilja ha in några tips på butiker som silikonar om akvarium, åtminstone så jag får en hun om vad det kostar så jag vet om det är värt det eller ej.

          Kommentar

          • HazelCR

            Svav på din första fråga är: att jag faktiskt inte vet om någon Gävlebutik silikonar om akvarium. Jag skulle tro nej. De vill nog helst kränga nya kar.

            Det jag bara har en aning om är, att det skall finnas ett ställe, privat firma?, i Hagaström, där man fixar till gamla akvarium. Men om de är bra och kan lämna garanti, vet jag ej.
            Senast redigerad av Gäst; 19 January 2006, 17:46.

            Kommentar

            • HazelCR

              Jag har letat lite efter firman mha hitta.se
              men jag får ingen träff.

              Jag såg för någon månad sedan att de annonserade ut ett eller fler akvarium på blocket. Jag har även tittat lite på blocket också, men inte hittat annonsen igen.

              Kanske någon annan som tittar in i denna länk kan ge oss ett svar på din fråga samt har vetskap om firman i Hagaström?

              Kommentar

              • zorox
                • November 2005
                • 144

                hehe, har bytt till mej ett palett par av henrik nu.
                Så vi får väl se hur det går.
                Någon som är intresserade av ett par praktbotior? alltså byte.
                646 liters kar på G

                Min ZOON : http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=537759

                Kommentar

                • Don
                  • October 2004
                  • 270

                  En fråga Leckan; Hur stora är akvarierna?

                  Kommentar

                  • Leckan
                    • January 2006
                    • 7

                    I första hand ett 160 liters, det andra är på 60 liter. Bägge har ram om nu det gör nån skillnad, aluminium resp plast.

                    Kommentar

                    • Don
                      • October 2004
                      • 270

                      Om dom har varit mina akvarium har jag limmat dom själv. Men frågan är om du behöver limma om dom över huvud taget, troligen inte. Beror på hur gamla dom är.

                      Kommentar

                      • Leckan
                        • January 2006
                        • 7

                        Dom har stått torra en 8-10 år och det större har en 12-14 år på nacken medans det mindre är en 30 år eller så.

                        Kommentar

                        • HazelCR

                          Ursprungligen postat av Leckan
                          I första hand ett 160 liters, det andra är på 60 liter. Bägge har ram om nu det gör nån skillnad, aluminium resp plast.
                          Skillnaden är väl den att det är besvärligare att skära loss glasrutorna i ett ramakvarium, som du har, i jämförelse med ett helglas.

                          Om akvarierna håller tätt som de är, skulle jag använda dem eller sälja dem iannat fall...
                          .....Släng skiten och köp nytt!

                          Kommentar

                          • rent vatten
                            • April 2005
                            • 1061

                            Det går att använda karen till terarium kanske.

                            Kommentar

                            • sockerconny
                              • October 2004
                              • 2349

                              Ursprungligen postat av ZoOlOgiC
                              problems....
                              skriv mer....
                              vi ligger fan på 11 plats....
                              ....och Gävleborna tog Jimmy på hans ord, och herre min skapare vad det skrevs!!!!!

                              Kommentar

                              • jackson
                                • September 2003
                                • 1242

                                Ursprungligen postat av HazelCR
                                Skillnaden är väl den att det är besvärligare att skära loss glasrutorna i ett ramakvarium, som du har, i jämförelse med ett helglas.
                                Är silikonen torr och hård? Om inte, så behöver man inte limma om dem.
                                Men om den är torr, hård eller börjat släppa i kanterna mot glaset så limar man om det själv. Notera att silikonet stinker ättika. Något att tänka på när man limmar.

                                Skär bort silikonet innuti akvariumet med en skarp och smal kniv. Men INTE mellan glasskivorna i skarven. Den skall man i möjligaste mån lämna kvar. Om det är löst, så kan man försiktigt ta bort dem.
                                När det är renskuret så torkar man NOGA ren glaset och silikonytorna med sprit eller annat fettlösning och sedan limma på med nytt silikon. Så har jag reparerat ett 250 liters akvarium.

                                (Sedan var jag med bla i början och efter pausen bland SAIK-supportrarna i bandymatchen VSK-SAIK se svt.se och sporten. Man är ju så fotogeniqe )
                                Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                                Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...