BX GÄVLE Akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HazelCR

    Ursprungligen postat av jackson
    Är silikonen torr och hård? Om inte, så behöver man inte limma om dem.
    Men om den är torr, hård eller börjat släppa i kanterna mot glaset så limar man om det själv. Notera att silikonet stinker ättika. Något att tänka på när man limmar.

    Skär bort silikonet innuti akvariumet med en skarp och smal kniv. Men INTE mellan glasskivorna i skarven. Den skall man i möjligaste mån lämna kvar. Om det är löst, så kan man försiktigt ta bort dem.
    När det är renskuret så torkar man NOGA ren glaset och silikonytorna med sprit eller annat fettlösning och sedan limma på med nytt silikon. Så har jag reparerat ett 250 liters akvarium.

    (Sedan var jag med bla i början och efter pausen bland SAIK-supportrarna i bandymatchen VSK-SAIK se svt.se och sporten. Man är ju så fotogeniqe )

    Men Jackson, varför ha mitt citat till din utläggning om hur man skall göra? Vad jag kan se, så har ingen ställt frågan, hur?

    Och dessutom har ju redan Leckan sagt att han inte vill silikona om sina kar själv.
    Ibland blir du bara för MYCKET lärare! Sagt från en till en annan.

    Mycket är skrivet, men ingen av oss har lyckats att svara på Leckans första fråga.
    Senast redigerad av Gäst; 20 January 2006, 05:49.

    Kommentar

    • rent vatten
      • April 2005
      • 1061

      Om inget zoo fixar det så blir det som zoobutiker brukar göra skicka karet till en glasmästare. Men jag själv har inga bra erfarenheter av glasmästare i gävle. För det första blir det dyrt och för det andra så brukar de flesta tror jag inte gör något som man inte själv kan göra . Det betyder gör det själv om det ska bli billigt eller kasta karet och köp nytt..

      Kommentar

      • HazelCR

        Don, du måset ju bjuda in till en ny träff snart, så vi kan få se vad nytt som hänt i din lokal !
        Det blev ju lite tråkigt att vi inte kunde komma ner förra gången. Extremt opassande timing från klinkerläggaren.


        Leckan, var bor du? Är du Gävlebo?

        Kommentar

        • Don
          • October 2004
          • 270

          Ja det var lite oturligt med klinker mannen, men en träff ska väl kunna ordnas fram. Jimmy var sugen på att ha en träff hemma hos sig men då han håller på att rusta hallen så kanske det är bättre att vänta med den turen. Vad skulle vara ett bra datum? Är det någon som har ett förslag annat än 30 januari? Då kan vi ses hemma hos mig. Förra gången blev det med lite kort varsel så denna gång vore det roligt om alla kunde komma annars så byter vi datum bara.


          Hur går det med hemsidan som blev hackad av turkarna, är det någon som har tagit tag i den eller gjort en ny. Vore roligt om vi hade en sida för oss akvarister i Gävle som funkar. Kolla på Umeås hemsida den gillar jag http://umea.akvarieforening.se/index.php

          Kommentar

          • Terato
            • November 2003
            • 560

            Vill bara försvara Jackson lite. Tror han tycker väldigt mycket om att hjälpa till.



            Men som sagt, ibland kan det bli björntjänster. Är kanske inte alltid så lätt att veta.
            /Sara Östlund

            Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

            Kommentar

            • HazelCR

              [QUOTE=Don]Ja det var lite oturligt med klinker mannen, men en träff ska väl kunna ordnas fram. Jimmy var sugen på att ha en träff hemma hos sig men då han håller på att rusta hallen så kanske det är bättre att vänta med den turen. Vad skulle vara ett bra datum? Är det någon som har ett förslag annat än 30 januari? Då kan vi ses hemma hos mig. Förra gången blev det med lite kort varsel så denna gång vore det roligt om alla kunde komma annars så byter vi datum bara.
              QUOTE]

              Har du hunnit få dina nya kar till den 30/1 ?

              Kvällen passar mig hyfsat, möjligtvis kan jag bli lite sen, men det gör ju bara att du hinner äta upp maten.

              Kommentar

              • zorox
                • November 2005
                • 144

                vad är det för dag den 30:e ?
                646 liters kar på G

                Min ZOON : http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=537759

                Kommentar

                • newborn
                  • March 2005
                  • 27

                  måndag, jag kan komma ! .
                  Kalle
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251646

                  Kommentar

                  • newborn
                    • March 2005
                    • 27

                    När det gäller hemsidan så har inte jag brytt mej i å fixa en ny men kan ju prata vidare o de på träffen hoss henrik. Om vi skulle fixa en sån sida som umeå akvaristerna har så kommer det kosta några kronor med adress å så. Men om man i framtiden säger att det blir en "riktig" förening av detta så tycker jag absolut att vi ska ha en hemsida så småningom..

                    Hade gott !
                    Kalle
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251646

                    Kommentar

                    • Terato
                      • November 2003
                      • 560

                      om inget oförutsett händer så kan jag nog med säkerhet säga att jag kommer
                      /Sara Östlund

                      Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

                      Kommentar

                      • jackson
                        • September 2003
                        • 1242

                        Ursprungligen postat av HazelCR
                        Men Jackson, varför ha mitt citat till din utläggning om hur man skall göra? Vad jag kan se, så har ingen ställt frågan, hur?
                        Riktigt, men jag försökte nog få en "tråd" med meddelandena, inte en kommentar direkt ämnad för dig (om jag kommer ihåg vad jag tänkte på när jag skrev inlägget). Men det fungerade ju inte riktigt...

                        Jag borde dock ha skrivit att jag inte tror, utan att ha sett själv, att det nödvändigtvis behöver limmas om. Om silikonfogen behöver förbättras, så kan man enkelt göra det själv (egen erfarenhet av att limma akvarium). Såvida man inte har tid att göra det. Vilket är en helt ok anledning...

                        Fast nog om detta...
                        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                        Kommentar

                        • HazelCR

                          Ursprungligen postat av jackson
                          Riktigt, men jag försökte nog få en "tråd" med meddelandena, inte en kommentar direkt ämnad för dig (om jag kommer ihåg vad jag tänkte på när jag skrev inlägget). Men det fungerade ju inte riktigt...

                          Jag borde dock ha skrivit att jag inte tror, utan att ha sett själv, att det nödvändigtvis behöver limmas om. Om silikonfogen behöver förbättras, så kan man enkelt göra det själv (egen erfarenhet av att limma akvarium). Såvida man inte har tid att göra det. Vilket är en helt ok anledning...

                          Fast nog om detta...
                          Okey, nog om detta.

                          Jag tittade till Leckans profil och såg att han inte hade loggat in igen sedan sist.
                          Är det ingen av oss som läser och skriver i denna tråd som vet om någon butik i vår omnejd som åtar sig omsilikonering, som Leckan frågar om, och till ett ungefärligt pris?
                          Stället som jag nämnde i Hagaström?, som silikonerar om akvarium, är det någon som vet mer om dem? Litet enskilt företag eller?

                          Kommentar

                          • Don
                            • October 2004
                            • 270

                            Hej Gott folk!!

                            Nu är det så att jag har fått förhinder på måndagar (Fick reda på det i går) så jag kan tyvärr inte hålla i träffarna på måndagar men jag har dock mer tid på tisdagar. Vad säger ni om att byta dag, tråkigt men måste göras om vi ska vara hos mig. Det som kommer att passa mig i framtiden så är det tisdagar, ondagar, "fredagar" och "lördagar" inte så lockande de två sist nämda men ändå alternativ.

                            Slutsatsen blir att jag inte kan nu på måndag så jag vill att vi byter dag tills på TISDAG 31/Januari.

                            Mvh Henrik

                            Kommentar

                            • ZoOlOgiC
                              • October 2004
                              • 259

                              men henrik DÅ!
                              nu blir man ju fasligt nyfiken på vad DU skall göra som är SÅ viktigt
                              ^;^
                              '--'

                              hehe...
                              wellwell... jag så gatt bx fortfarande toppar 1-3 i forumfrågorna och det glädjer mig...
                              hursomhelst så har jag nu möjlighet att ha träffs hemma hos mig... har sitt plattser för ca 11 pers xklusive toalettstol och golv.
                              tjofadderittan! ^^
                              Grupp för akvarieintresserade i gävle på FaceBook! http://www.facebook.com/group.php?gid=54989352014
                              [__] 240l Saltvatten: Räka, Sjöborre, Koraller, lågtstående kreatur å en helvettesmassa sniglar (dom e bra i salt burkar )

                              Kommentar

                              • rent vatten
                                • April 2005
                                • 1061

                                Det är samma för mig måndagar och torsdagar kan jag inte ,så tisdag funkar bra för mig också.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...