BX GÄVLE Akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cargis
    • April 2005
    • 72

    Har en bjudlunch vid 12-tiden. Sätter mig på cykeln och trampar upp till dig efter den.
    "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat."
    Nalle Puh

    Kommentar

    • HazelCR

      Jag och Robban tog en tur till Uppsala akvariehobby igår e.m.
      Tyvärr blev bara en knapp halvtimme i butiken, så en snabb titt på fiskar sedan köp av ett Juwel till Robban, var vad vi han med . Inget fiskköp. Det var ganska utplockat på Malawi och Tanganyikaciklider tyckte jag. Det brukar finnas ett bättre utbud. Synd för oss två. Jag hade kameran med mig. Den blev outnyttjad.
      Cargis: Vanliga stora plecon, vanligtvis Pterygoplichthys pardalis, fanns det flera av. Storlek ca 15-20 cm. Pris 100 spänn.
      Å så till dina Synodontis. Jag är ganska säker på att det inte är Synodontis njassae. Jag tror att du sa att det var Synodontis njassae, men jag kanske mins fel. Det är troligare att det är Synodontis multipunctatus eller Synodontis petricola. Förmodligen Synodontis multipunctatus.
      Senast redigerad av Gäst; 04 February 2006, 04:57.

      Kommentar

      • rent vatten
        • April 2005
        • 1061

        Nej nu får det vara nog med fiskar idag .Jag och frugan ska ut på stan och spela lite biljard ,kanske ett par öl också ha en trevlig kväll alla akvarie vänner.

        Kommentar

        • rent vatten
          • April 2005
          • 1061

          Har nyss bytt 50% vatten i mina 3 kar, nu kan det få bli ny vecka äntligen.

          Kommentar

          • Rob
            • January 2003
            • 147

            Ok, Ska komma med en förklaring till mitt agerande. Jag har länge tyckt att det har känts surt att det inte har funnits några akvarister i Sandviken. (Ok med vissa undantag) Nu när det äntligen dök upp en Sandvikare blev en del tills sig och bestämt hävdade att de hade med Sandviken att göra. Precis som att jag skulle kalla mig för gävlebo när jag pluggade på högskolan i Gävle. Störtlöjligt och det var det som fick mig att ilskna till. Många kanske tycker att jag överreagerade MEN alla har rätt att reagera som de vill.

            //Rob
            "Bättre sent än aldrig"
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=110522

            Kommentar

            • ZoOlOgiC
              • October 2004
              • 259

              mjo... rob, jag tycker nog att du överreagerade : ) .

              Well well... någon som är intresserad av min marmorerade katt mal?

              Don iallaafall blir knuttekåken den 25/3:e.
              Grupp för akvarieintresserade i gävle på FaceBook! http://www.facebook.com/group.php?gid=54989352014
              [__] 240l Saltvatten: Räka, Sjöborre, Koraller, lågtstående kreatur å en helvettesmassa sniglar (dom e bra i salt burkar )

              Kommentar

              • Don
                • October 2004
                • 270

                Härligt jag fyller år den 11 mars så det blir en bra anslutning till min födelsedag. Ser fram emot lite härligt uppträdande och god mat. Men vi tar helgen som kommer nu, först. Kommer nog bli trevlig.

                Kommentar

                • jackson
                  • September 2003
                  • 1242

                  Tycket att Robs reaktion är klart en överreaktion.
                  Men med tanke på detta medias stora begränsningar tänker jag inte gå in i debatt i detta forum. Så om någon vill kommentera mitt inlägg, så görs detta med fördel utanför detta forum.

                  På jobbet har ett par blå ciklider(?) fått yngel. Vet tyvärr inte vilken art, eftersom vi fått dem av en kollega. Men akvariumet är tyvärr för tätbefolkat, så om någon vill ha några sådanna ciklider, så är det bara att höra av sig (inte ynglen då, eftersom de är för små)
                  Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                  Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                  Kommentar

                  • HazelCR

                    Ursprungligen postat av jackson
                    Tycket att Robs reaktion är klart en överreaktion.
                    Men med tanke på detta medias stora begränsningar tänker jag inte gå in i debatt i detta forum. Så om någon vill kommentera mitt inlägg, så görs detta med fördel utanför detta forum.
                    Nänänänäää, det där är inte tillåtet försök inte, Jackson. Du kan inte göra en sak och sedan springa in i en s.k. fri zon.
                    Jag menar att du kan inte tillåta dig själv att ventilera din åsikt, som du gör i din första mening och sedan be om att ingen skall kommentera i just detta forum.
                    Nä, ger du dig in i leken så får du också räkna med att få svar även i detta forum.

                    För övrigt håller jag med dig att webforum har klart sina begränsningar i jämförelse med ett möte IRL. Å jag vill mest diskutera hobbyn-akvariehobbyn och inte mycket annat på detta forum.
                    Senast redigerad av Gäst; 08 February 2006, 05:31.

                    Kommentar

                    • Rob
                      • January 2003
                      • 147

                      Ursprungligen postat av jackson
                      Tycket att Robs reaktion är klart en överreaktion.
                      Men med tanke på detta medias stora begränsningar tänker jag inte gå in i debatt i detta forum. Så om någon vill kommentera mitt inlägg, så görs detta med fördel utanför detta forum.
                      Varför yttrar du dig överhuvudtaget?
                      "Bättre sent än aldrig"
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=110522

                      Kommentar

                      • HazelCR

                        Ursprungligen postat av Don
                        Härligt jag fyller år den 11 mars så det blir en bra anslutning till min födelsedag. Ser fram emot lite härligt uppträdande och god mat. Men vi tar helgen som kommer nu, först. Kommer nog bli trevlig.

                        Har du frisknat till då?

                        Har det hänt något nytt på akvariefronten?
                        Senast redigerad av Gäst; 08 February 2006, 17:21.

                        Kommentar

                        • Don
                          • October 2004
                          • 270

                          Snorig och trött men ändå glad

                          Hej hopp!!

                          Näe det händer inte mycket här hemma. Har ju varit lite sjuk som du säger. Umgåtts en hel del med Sabina. Men nu har jag fixat lite och donat, jag har beställt 6-8 st pumpar till "Sölves" akvarium eller hur det nu kommer att bli i och med det krångla lite med nycklarna samt lite mat och fixat lite med fiskarna. Såg också att Mosaikguramisarna har byggt bo men sen är det bara som vanligt. Jobbiga är bara att dom byggde det i mitt yngel akvarium för svärdbärare så man kan säga att det blir bra mat fisk. Men i onödan.

                          Sen tror jag att det finns en hel del guppys som är impotenta i mitt akvarium. Jag köpte på min ett gäng på ca 20 individer och dom var tjocka och fina men jag tror att dom är feta av naturen för dom borde ha fått ungar sen länge, dom bara växer och blir större helt sjukt stora alltså, mage i jämförelse med sumobrottare.

                          Jag vet inte om jag har berättat att jag blev arbetslös ett tag och nu har jag fått jobb igen. Det känns skönt. Så nu springer dagarna iväg, var på Krematoriet och jobbade i dag, inte trevligt, lite utanför fiska ämnet men känndes inte roligt att jobba bland en massa dönickar.

                          Det kanske är dags för ett litet möte igen. Eller vad säger ni? Det har varit lite lungt nu på forumet, får se om Jimmy kommer med lite peppande ord som tidigare, för då blev det en himla fart. Lite roligt.

                          Undrar lite hur det går för Robban nått tok blev det iallafall så det hetta till här på forumet, men sånt kan hända.

                          Vi kanske kan ha en träff i Sandviken?
                          För som jag har fattat det så har det varit svårt för dig "Robban" att ta dig till Gävle på träffarna. Vi kanske ska vända på det och ha en träff i Sandviken i stället då, nu när du har en ny fräsh lya nytt akvarium, vad säger du om det, kan ju va hur trevligt som helst så kan vi alla samåka ut till honom. Klart jag har bjudit ut mig själv nu och alla andra, men så klart bara om det passar sig för dig Rob.

                          Annars så står dörrarna öppna här hemma, men dock vill jag att fler kommer på träffarna känns lite tråkigt när folk meddelar i sista minuten att dom inte kan komma, dels är det synd för dom som kommer och hoppas att det ska komma mycket folk sen tycker inte jag att det är roligt att hålla i träffarna. Vi har nu provat olika dagar, korta, långa varsel men det är samma sak, lite folk.

                          Hur tycker ni att jag ska göra för att få tiden och dagen att passa dom flesta?
                          Vi hade ett tag då nästan alla skrev att dom skulle komma eller inte komma och att det passade med tiden, och så tycker jag att det ska vara. Då vet man vilka som kommer. Annars känns det för mig som att jag kan sitta hemma och bara vänta på om det kommer nån eller inte och det känns fel det finns roligare saker att göra. Hur ska jag få folk att svara på dessa frågor ja jag vet inte men jag hoppas att ni kan göra det. Känns som vi bara står och stampar på samma ställe och inte kommer nån vart med akvarie klubb eller förening, egentligen har vi allt vi behöver för att starta en förening men frågan är om "folket" (vi på forumet ni som läser detta) också vill vara med och starta en? Svårt att snacka i hop sig när dom flesta är borta från mötena.


                          Ha det så gött så ses vi i framtiden!!

                          /Don

                          Kommentar

                          • Don
                            • October 2004
                            • 270

                            Haha tendensen upprepas det kommer en fråga, men inget svar på frågan haha. Jag har inte frisknat till men jag är betydligt bättre jag har dock inte varit hemma från jobbet nått, så det var en lindrig sjukdom med ont i halen och snorig. Hoppas jag blir frisk till helgen för den är full späckad.
                            Nu så var det avklarat.

                            Kommentar

                            • jackson
                              • September 2003
                              • 1242

                              Ursprungligen postat av HazelCR
                              Nänänänäää, det där är inte tillåtet försök inte, Jackson. Du kan inte göra en sak och sedan springa in i en s.k. fri zon.
                              Jag menar att du kan inte tillåta dig själv att ventilera din åsikt, som du gör i din första mening och sedan be om att ingen skall kommentera i just detta forum.
                              Nä, ger du dig in i leken så får du också räkna med att få svar även i detta forum.
                              1) Det fanns inte någon smile i den första delen av min text som du kommenterade. Smilen i min text hör till andra stycket.
                              2) Därför att jag kände att jag måste markera detta på något vis men att detta fora av flera anledningar är fel ställe att ta en debatten. Men gärna någon annan stans där inte en dator sitter emellan.

                              För övrigt håller jag med dig att webforum har klart sina begränsningar i jämförelse med ett möte IRL. Å jag vill mest diskutera hobbyn-akvariehobbyn och inte mycket annat på detta forum.
                              Just så, därför se 2) ovan, dvs del fora för debatten.
                              Senast redigerad av jackson; 09 February 2006, 02:33.
                              Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                              Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                              Kommentar

                              • HazelCR

                                Ursprungligen postat av Don
                                Hej hopp!!
                                Vi kanske kan ha en träff i Sandviken?
                                För som jag har fattat det så har det varit svårt för dig "Robban" att ta dig till Gävle på träffarna. Vi kanske ska vända på det och ha en träff i Sandviken i stället då, nu när du har en ny fräsh lya nytt akvarium, vad säger du om det, kan ju va hur trevligt som helst så kan vi alla samåka ut till honom. Klart jag har bjudit ut mig själv nu och alla andra, men så klart bara om det passar sig för dig Rob.

                                Annars så står dörrarna öppna här hemma, men dock vill jag att fler kommer på träffarna känns lite tråkigt när folk meddelar i sista minuten att dom inte kan komma, dels är det synd för dom som kommer och hoppas att det ska komma mycket folk sen tycker inte jag att det är roligt att hålla i träffarna. Vi har nu provat olika dagar, korta, långa varsel men det är samma sak, lite folk.

                                Hur tycker ni att jag ska göra för att få tiden och dagen att passa dom flesta?
                                /Don
                                Jag kan hålla med dig om att det bara blir ett fåtal på träffarna ibland, allt från 4 till 9? Så har det varit då jag varit med, men jag tror det blev ännu färre en gång hemma vid dig.

                                Hemma hos Robban är ett alternativ, men även hemma hos mig. Men vi får väl se vad Robban svarar.
                                Inom några veckor ska jag väl ha målat om akvarierummet och lyft tillbaks 3 eller 4 kar. Lite nytt ska det väl finnas att titta på även hemma hos mig.

                                Vi kanske ska se hur landet ligger till? Jag menar, hur mågna av oss som kan tänka sig att bjuda hem till en akvarieträff och sedan försöka få till en liten lista med framtida plats och datum. Fyll på listan .......

                                Listan: Henrik, Gunnar,

                                Kommentar

                                Arbetssätt...