BX GÄVLE Akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rent vatten
    • April 2005
    • 1061

    Jog kommer i morgon och hjälper till.

    Kommentar

    • Ostergren
      • November 2005
      • 15

      Ursprungligen postat av ZoOlOgiC
      Jonny... hur går det med min glasskärare?... jag skulle behöva den nu... ellen snart iallafall till helgen. kul iallafall att du äntligen hittat hit efter 2 års tjat : )... nu e det bara Z som fattas
      Det går inte alls med glasskäraren då jag inte har haft tid eller ork till att tvätta glaset och skära till det.

      Och som man brukar säga, bättre sent än aldrig! Har ju inte haft så mycket fisk den senaste tiden och eftersom mitt huvudintresse är reptiler och lite udda däggdjur så kommer fiskarna ibland på andra plats i mina prioriteringar. Men nu har jag ju startat bräckvatten och lite sånt, och mer är på G.

      På tisdag får jag förmodligen hem några fler slamkrypare och om jag har tur även en Brachirus panoides! Hade jag haft mer tid och varit piggare hade jag säkert limmat ihop ett 700 liters akvarium och ett 700 liters aquaterrarium också, men det kommer.

      Kommentar

      • zorox
        • November 2005
        • 144

        Ursprungligen postat av rent vatten
        Jog kommer i morgon och hjälper till.

        De uppskattar jag Sölve
        646 liters kar på G

        Min ZOON : http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=537759

        Kommentar

        • jackson
          • September 2003
          • 1242

          Ursprungligen postat av IaMtHeJoKe
          Tack tack allihopa

          Jackson : Om det där klassas som annons så vet jag inte vad en sån är
          Ja, skriva ett företagsnamn sådär. Fy på sig!
          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

          Kommentar

          • IaMtHeJoKe
            • November 2005
            • 416

            Ursprungligen postat av jackson
            Ja, skriva ett företagsnamn sådär. Fy på sig!

            Haha men visst var det bra gömt ? (A)

            Kommentar

            • jackson
              • September 2003
              • 1242

              Dags att ta sin Mats ur skolan och dra vidare med tråden?

              I vart fall.

              Jag funderar mer och mer på att lämna detta fora. Det är synd, för det finns mycken trevligt folk med expertis som de delar med sig.
              Men med en moderator som utövar sin syssla med godtycke och egen fri tolkning av reglerna som dessutom uppenbart inte gäller lika för alla, så ser jag inte att man kan ha någon vettig meningsutbyte här.
              Jag såg att Don föreslog ett forum i Söderhamn. Jag skulle kunna tänka mig akvaieguiden, http://akvarieguiden.nu/. Det är en del av djurportalen, http://djurportalen.nu/. Dessutom är moderatorerna där sympatiska och inte helt oresonliga. Där kan man dessutom skriva inbjudningar till träffar, diskutera vad som sades på träffen dagen innan samt dela med sig av eget överflöd utan att få alla inlägg i den tråden som inläggen ligger i raderade.

              Att sätta upp ett eget fora fungerar ju, men då får man inte fördelen av att ha en stor medlemsbas, med alla de fördelar. Samt att man slipper administrera ett eget forum.

              Så vad har ni andra för åsikter om vart ni kan tänka er att fortsätta, eller stanna kvar. Att denna tråd flyttas behöver ju inte betyda att man överger Zoopet. Forumet, och moderatoragerandena, kan ju fungera utmärkt för enskilda medlemmar i andra avseenden.
              Senast redigerad av jackson; 11 February 2007, 16:56.
              Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
              Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

              Kommentar

              • Don
                • October 2004
                • 270

                Oj oj jag kommer till dig nån dag i veckan Jackson så kan vi snacka lite smått och gott...

                Viktor låt nu höra hur gick det med akvariumet. Har ni fyllt det ännu?

                Själv var jag ner på zoo och köpte mig tre rov malawisar. Det var lite av grisen i säcken köp men jag tror jag är väldigt nöjd. Modellen av fisk var i alla fall Dimidiochromis compressiceps en så kallad ögon ätare.

                /FishFocker

                Kommentar

                • zorox
                  • November 2005
                  • 144

                  Ursprungligen postat av Don
                  Oj oj jag kommer till dig nån dag i veckan Jackson så kan vi snacka lite smått och gott...

                  Viktor låt nu höra hur gick det med akvariumet. Har ni fyllt det ännu?

                  Själv var jag ner på zoo och köpte mig tre rov malawisar. Det var lite av grisen i säcken köp men jag tror jag är väldigt nöjd. Modellen av fisk var i alla fall Dimidiochromis compressiceps en så kallad ögon ätare.

                  /FishFocker

                  hahaha. henrik, karet står i hallen, de är ju så jävla tungt ja måste vänta på att ngn mer kan hjälpa mej Sen så skulle ja ju få lite sand av dej?
                  646 liters kar på G

                  Min ZOON : http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=537759

                  Kommentar

                  • rent vatten
                    • April 2005
                    • 1061

                    Ursprungligen postat av jackson
                    I vart fall.
                    Ursprungligen postat av jackson

                    Jag funderar mer och mer på att lämna detta fora. Det är synd, för det finns mycken trevligt folk med expertis som de delar med sig.
                    Men med en moderator som utövar sin syssla med godtycke och egen fri tolkning av reglerna som dessutom uppenbart inte gäller lika för alla, så ser jag inte att man kan ha någon vettig meningsutbyte här.
                    Jag såg att Don föreslog ett forum i Söderhamn. Jag skulle kunna tänka mig akvaieguiden, http://akvarieguiden.nu/. Det är en del av djurportalen, http://djurportalen.nu/. Dessutom är moderatorerna där sympatiska och inte helt oresonliga. Där kan man dessutom skriva inbjudningar till träffar, diskutera vad som sades på träffen dagen innan samt dela med sig av eget överflöd utan att få alla inlägg i den tråden som inläggen ligger i raderade.

                    Att sätta upp ett eget fora fungerar ju, men då får man inte fördelen av att ha en stor medlemsbas, med alla de fördelar. Samt att man slipper administrera ett eget forum.

                    Så vad har ni andra för åsikter om vart ni kan tänka er att fortsätta, eller stanna kvar. Att denna tråd flyttas behöver ju inte betyda att man överger Zoopet. Forumet, och moderatoragerandena, kan ju fungera utmärkt för enskilda medlemmar i andra avseenden.
                    Det är synd att lämna detta forum enbart på grund av Kjell.Men jag håller med dig Jacksson, jag har själv funderat på att lämna detta forum.Men jag anser att fördelarna med detta forum överväger nackdelarna. En liten rolig sak som jag läste i dag i min bok Pedagogisk ledarskap."Att vara pedagogisk ledare betyder att du har något att lära ut, att du kan något som andra inte kan eller att du ska organisera en verksamhet som ska ge andra möjlighet att utveckla sina färdigheter. Det innebär inte att du måste vara bäst på planen. Det är självklart att fotbollsspelarna i landslaget spelar fotboll bättre än tränaren. Ändå lär de sig mera om tränaren kan ge varje spelare stöd, råd och uppmuntran så att denna tränar just det han behöver för att bli bättre"


                    Kommentar

                    • sockerconny
                      • October 2004
                      • 2349

                      Har hållit mig utanför diskussionerna om modereringar och dylikt under en tid, dels för att detta "problem" rann av mig relativt fort. Nu var jag ju iofs inte med på samkvämet, kanske därför jag inte hängde med i svängarna från början, vad vet jag? Nämnas bör väl att jag har jag slutat följa händelsutvecklingarna i HazelCR:s "Modereringstråd", tycker helt enkelt inte den är intressant längre. Jag vet och förstår vad som utlöste problemet, men personligen tycker jag att hela saken känns överspelad/utagerad. Sen att jag tycker att det finns viktigare saker i livet att bekymra sig om än detta, det är ju bara min högst personliga åsikt!
                      Hursomhelst så tycker jag att det skulle vara synd om forat "överges" av någon, men å andra sidan så betyder väl inte det att vi inte kan träffas i framtiden?

                      Personligen ser jag ingen anledning att på nåt sätt överge Zoopet, rent informationsmässigt tycker jag att den fyller mina behov bättre än nån annan sajt. Sen att det finns ett forum på Zoopet, det är ju lixom bara som grädde på moset.

                      Nåja, med förhoppning om snar försoning i leden, och ett fortsatt gott liv!
                      /Thomas
                      Senast redigerad av sockerconny; 12 February 2007, 08:42.

                      Kommentar

                      • zorox
                        • November 2005
                        • 144

                        jag orkar inte heller följa tråden.
                        De verkar inte vara lönt att tjata på kjell mera. Han har bestämmt sina regler och dom verkar han inte vilja disskutera,utan häldre låter folk lämna forumet.
                        Så ja ger upp om den disskusionen, men med detta betyder de inte att ja gillar hans regler.
                        646 liters kar på G

                        Min ZOON : http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=537759

                        Kommentar

                        • IaMtHeJoKe
                          • November 2005
                          • 416

                          Jag kan föstå hans regler, men han följer dom inte... å vrider å vänder på dom för olika känns det som.. men jag tycker att han överdriver med sina regler, skulle vara bra att få skriva om man tog med sig kaffe till träffen om nån ville he

                          Kommentar

                          • jackson
                            • September 2003
                            • 1242

                            Ursprungligen postat av IaMtHeJoKe
                            Jag kan föstå hans regler, men han följer dom inte... å vrider å vänder på dom för olika känns det som.. men jag tycker att han överdriver med sina regler, skulle vara bra att få skriva om man tog med sig kaffe till träffen om nån ville he
                            Det där är som jag har skrivit det själv

                            Det är detta som jag tycket är problemet. Och det är ett stort problem.
                            Forumet är bra, det finns mycket kunnigt, trevligt folk här. Om Kjell bara var en i mängden, så kunde man ju undvika att stöta på honom. Ignorera honom helt enkelt. Men nu är det ju så att man inte riktigt kan veta om inläggen ligger kvar imorgon, eller om han raderar en helt tråd med 5-10 inlägg, bara för att någon i tråden skrivit något som han för just den här dagen tycker är en något som han kallar annons. Dvs skrivet av någon som inte är kompis och som han inte har det minsta intresse av.
                            Det är varför jag har stora dubier med att ha den här tråden i detta fora.
                            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                            Kommentar

                            • HazelCR

                              Ursprungligen postat av Don
                              Grattis till dig Jocke och även till dig Tege. Alltid roligt med lite på ök i burken. Jag var uppe i söderhamn i måndags på deras akvarieträff. Fick med mig några Säsångs fiskar Killis. Som jag ska prova med nu för första gången.

                              Jag berättade om på mötet om vår lilla "konflikt" på forumet och frågade om vi kunde nyttja deras forum på Söderhamns sida och det skulle gå bra, så finns intresse så kan nån starta upp en ny tråd där (nu har jag själv inte varit inne där på länge så det kanske redan finns en tråd startad för oss i gävle)

                              Sen så har jag ett fin fint evenemang hemma hos mig fram över. Det är så att jag ska byta min lokal. I den nya ska det in en våtrums matta med ett skapligt uppvik. Mattläggaren beräknas komma om ca 2 veckor. När den är på plats så ska alla akvarium flyttas.

                              Jag tänkte om intresse finns kan vi ha en träff hemma hos mig den tredje mars. Snacka fisk och framtids planer. Kanske med en liten mat bit. Givetvis en och en annan svalkande vätske paus mellan raderna.


                              /FishFocker

                              Du vill ha bärhjälp alltså! Det går väl bra, jag kan bära, obalansfri som jag är. 3:e går bra för mig, bara det inte krockar med en STHLMs-resa, som skall ske under vecka 9.

                              HilleBilly, moderatortråden handlar inte bara om några raderade inlägg, utan om moderatorfunktionen överhuvudtaget. Den intresserar massor av läsare, iaf om man tittar till statistiken.
                              Själv har jag tröttnat i.o.m. att det inte blir någon riktig diskussion om moderatorrollen samt att moderatorn själv inte verkar ta intryck alls av det jag skriver. Det kommer inte mycket i hans svar iaf, annat än en obehaglig maktfullkomlighet. Jag har egentligen mycket mer ideer om modererandet, men det känns inte meningsfullt att skriva mer i moderatortråden.
                              Näe, låt oss strunta i den diskussionen och gå vidare med vår hobby istället!

                              Rent Vatten, inte ska du lämna Zoopet bara därför att det hettar till i en tråd. Jag delar din besvikelse. Men betänk att du förmodligen har stor glädje av att delta i detta forum. Över 16000 reggade användare att diskutera med.

                              Angående att nyttja andra forum, så kanske det kan vara en ide, men det blir fortfarande modererat på något sätt. Bäst vore med något eget förståss.
                              Senast redigerad av Gäst; 13 February 2007, 09:59.

                              Kommentar

                              • HazelCR

                                Ursprungligen postat av Tege
                                Gomorron,
                                igårkväll började jag räkna dagar från nyårsdan. En av fronfosahonorna blev avlekt då. Insåg att skulle det bli några överlevare var det dax att göra något. Ur med vatten och sten Och ur med honan till en hink modell 3liters. Från hinken tog hon sen ett språng över huvudet på mig och landade i filtermodulen där det var torrt. Fick lirka upp pumphuvudet för att komma åt att få upp henne, sen tillbaks till hinken. Efter en stund spottade hon ut 5 stycken yngel, inte många men helt klart dom största småttingar jag har sett.
                                Nu simmar dom i köttbalja av plast med lite grus från akvariet och nån sten, tyvärr är dom lite skygga när dom är så få, får kanske lyfta bort stenen.
                                Det är alltid extra kul första gången man får yngel av någon sort.
                                Nu blir jag nyfiken, vilken storlek var det på de 5 stora ynglen?
                                Frontosa är ju en mycket ståtlig fisk. Dina var fina. Jag har ju sett dem. Att jag inte haft sådana kommer sig av att jag inte haft tillräckligt stora kar för firren.
                                Jag vet att ZooLoGic hade yngel av Frontosa för ngt år sedan. Jag hade mina planer på Frontosa då, men det fick bli Blå Delfiner istället.

                                Själv så fick jag se lite N. leleupiyngel igår. Och de är mkt små, som pluttiga Guppyyngel ungefär.
                                Senast redigerad av Gäst; 13 February 2007, 13:29.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...