Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Nando
    svarade
    Tjoho! Nu har apisarnas rom kläckts och det ligger en vibrerande hög med sprattlare i sanden i grottan. Så kul!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Ja, det är knepigt med fjärilarna. Jag vill ju gärna förstå om jag gör något fel så att jag kan ändra det. Men jag sköter dessa fjärilar, och karet de går i, på samma sätt som jag skötte mina tidigare fjärilar. Hittar inget fel på vattenvärdena heller. Så jag förstår tyvärr inte vad felet är.

    Lämna en kommentar:


  • TurtleTurd
    svarade
    Kul att läsa om alla dina planer
    Låter härligt med alla flyttar av fisk och inredning till dina olika kar.
    Tråkigt dock med dina fjärilar, såg ju så himla fina ut.
    Men det verkar ju i alla fall vara betydligt mycket mer positivt än negativt i görningarna

    Mvh TT

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Apisarnas rom är fortfarande kvar! Så här länge har den aldrig klarat sig tidigare. Jättekul!

    I det gamla mellankaret, som nu är tömt på merparten av växter och inredning, har två bolivianhonor ”lekt” och vaktar nu rom. Bolivianerna ska flyttas till storkaret sedan. Halva stimmet gul fantom går kvar i väntan på att flyttas till nya mellankaret. Hela stimmet kolglödstetra ska till lillkaret men dit vill jag inte flytta dem i nuläget eftersom jag inte vill störa apisarna med rom. Jag har ottosar både i lill- och storkaret så de ottosar som finns kvar i mellankaret får flytta till till något av de karen. Fjärilarna ser inte fräscha nog ut att flyttas till något kar tyvärr.

    I det nya mellankaret har vattnet antagit en svagt tefärgad ton, förmodligen på grund av en bit catappabark och några löv jag lagt i. Det ser väldigt vackert ut i den relativt dämpade belysningen. Fantomtetrorna verkar trivas också. Har ju bara flyttat dit nio stycken än så länge men de har funnit sig väl tillrätta.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Dina kar kommer att bli hur toppen som helst Nando

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Kul att du gillar det! Jo, det är en ramp (Fluval 3.0 Plant led) men jag har inte dragit på ljuset för fullt och så finns det rätt mycket flytväxter som dämpar ljuset ytterligare.

    Lämna en kommentar:


  • TurtleTurd
    svarade
    Me like

    Det är ingen ramp i det nya karet eller? Ser mer ut som en spotlight eller något i den stilen?
    Hur som haver, snyggt.
    Känns lite spännande när man ser ett kar likt detta när man inte riktigt ser vad som finns där. "Vad kan finnas där inne i de mörka partierna" Typ

    Mvh TT

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Gillar för övrigt den nya sanden i mellankaret. Har velat testa väldigt finkornig ljus sand och jag tycker det blev snyggt. Hoppas växterna ska gilla den också.

    När det gäller övriga fiskar i detta kar funderar jag på ca 10-15 nannostomus marginatus och ett par eller en trio apistogramma ortmanni eller steindachneri. Tror inte de apisarna är särskilt lätta att få tag i dock så det gäller att hålla utkik och ha lite tur.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: CB31326C-D7B1-41C8-99FB-7E10834CA66A.jpeg
Visningar: 153
Storlek: 660,8 KB
ID: 2418431 Fattar inte vad jag gjorde för fel vid uppladdningen av bilderna på nya mellankaret. Glömde kanske att trycka på gemet först. Testar på nytt med en helkarsbild. (Nu blev det som vanligt )

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    På bilden högst upp syns det nya mellankaret i skymningsbelysning. Bilden nedanför är på lillkaret. Det är dags för vb och ansning av växter men jag avvaktar lite för att inte störa apisarna som har rom. Hoppas så att den ska kläckas denna gång.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: 66936DC9-6B9C-4794-9BF8-623EF1F2B6B5.jpeg
Visningar: 159
Storlek: 417,1 KB
ID: 2418428Klicka på bilden för större version

Namn: B02A27D8-6626-4BD2-8F34-ED843DFBCCBE.jpeg
Visningar: 160
Storlek: 666,2 KB
ID: 2418427

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Då kommer det några här!

    När jag grejade med syrengrenen tappade den lite bark (den har stått länge i det gamla mellankaret) och därför ser den delvis väldigt ljus ut nu. Men det mörknar väl med tiden.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Jättekul, och jättesnyggt. Väntar på fler foto

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    En annan kul grej är att trifasciatornas rom fortfarande är kvar. Hoppas hoppas!

    Jag ska fota det nya mellankaret ikväll när det inte blir så mycket reflektioner i rutan.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...