Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Bambikill
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    ...Jag tror inte du skulle uppnå den effekt du verkar vilja uppnå genom att bara måla tunnare, typ en gång (jag kör tre strykningar) för det brukar bli som ränder efter penseldragen då, dvs det blir som tunna ränder där färgen inte tar, ser inte så snygg ut...
    Ah... jo jag misstänkte det. När man målar glas i allmänhet brukar det ju synas rätt rejält om man inte smetar på flera lager men funderade på om det kanske syntes mindre när det är i bakgrunden och man ser det genom ett lager vatten... Men njäe, det hade ju inte varit så skoj om man ser ränder. Med sopsäckar kommer man ju undan med eventuella svaga veck eller luftbubblor och ljus som faller på dem, bara det är tätt planterat - men om hela tanken är att det något ljusare området ska kunna anas - så är ju risken stor att det inte ser klokt ut. Funderade på om det hade kunnat fungera med solfilm som jag råkar ha hemma, att måla den helsvart förutom allra längst upp, och sedan typ... svampa fram gradvis uttonande svärta - eftersom den ju är transparent svart. Jag får kanske klippa en bit och testa och funkar inte det får jag nog skippa den tanken om jag inte skulle få någon snilleblixt.

    Hela ljussättningen jag skulle vilja ha, känns som ett väldigt främmande kapitel, jag har alltid bara skuggat med växter men nu fick jag för mig att jag ville åt en väldigt specifik ljussättning - med ett väldigt skumt belyst kar förutom antingen i ett hörn eller i mitten - och jag kan i stort sett ingenting om belysning. När jag velat åt sådant spotljus har jag helt enkelt använt just spots Men det var öppna kar det... (Och det har jag aldrig igen, även om jag tycker att det är superfint... för sedan dess har det fötts en spattig ADHD-katt som är väldigt duktig på att sticka näsan i blöt. Bokstavligt talat. Hon är på väg ner i fiskarnas temp-kar så fort jag har det öppet).


    Jag får läsa på lite mer. Funderade på om man kunde måla lysrör men jag har ingen aning, även om jag målat glödlampor till andra syften. (Alltså för att dämpa ljuset extra mycket, utom i utvalt område). Jag kan haka upp mig på de dummaste detaljer ibland...
    Jaja, allt sådant löser sig säkert om jag googlar och provar mig fram




    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Hej! Baksidan är målad med svart akrylfärg. Jag tror inte du skulle uppnå den effekt du verkar vilja uppnå genom att bara måla tunnare, typ en gång (jag kör tre strykningar) för det brukar bli som ränder efter penseldragen då, dvs det blir som tunna ränder där färgen inte tar, ser inte så snygg ut. Kanske om du målar med en ljusare färg upptill istället så att det svarta mer och mer övergår i grått/vitt.

    Kul att du hittat en bra rot och att projektet går lite bättre nu! Din Blocket-upplevelse var ju inte rolig...

    Lämna en kommentar:


  • Bambikill
    svarade
    Åh, det ser riktigt trevligt ut Lite snarlikt vad jag vill åstadkomma, vad gäller feel.

    Jag är något mer motiverad med hela akvarieskiten nu eftersom jag fått tag i en något större rot jag gillar och saker går aningen bättre nu. (Förutom det dimmiga vattnet som jag inte vet om det beror på den lite väl frikostiga portionen vattenberedningsmedel jag råkade tillsätta - eller om det är damm från sanden, som verkligen var den dammigaste jag någonsin råkat på... Tio sköljningar fick den inte ens i närheten dammfri och jag tröttnade när knogarna var helt skinnflådda...)

    Sitter och klurar på hur jag ska få till en layout så försöker kika på så många kar som möjligt här och där. Snappa upp någon idé här och någon idé där.
    Jag har en hög med rötter och annat men har ingen klar plan än. Delvis pga att jag inte riktigt vet hur jag ska få till ljuset jag vill ha. Har alltid haft stark belysning och dämpat den endast med ytväxter men jag tror inte att det räcker den här gången för att få till riktigt skumt ljus i hörn och kanter.

    Är din baksida målad eller är det uppspänd plast? Jag satt och funderade på hur jag skulle göra. Jag brukar spänna upp sopsäckar - mindre kladdande då :P Men jag hade möjligen velat ha till en aning genomskinlighet längre upp då jag skulle vilja förstärka en illusion av gradvis ljus mot ytan, och funderade på om det skulle kunna göras på ett bra sätt om jag målar, och använder tunnare lager upptill.

    Om du brukar måla - kanske du noterat om det ser väldigt flammigt ut om man bara stryker ut ett tunnare lager, eller om det skulle kunna fungera att ha en graderad svärta...?

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Toppenfint Nando

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Kul att du gillar det!

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Dunkelt och jätte fint!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Tack!

    Lämna en kommentar:


  • Selafiel
    svarade
    Ser riktigt fint ut!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: DC24097C-FE70-4885-9B01-9B45563D66D9.jpeg
Visningar: 197
Storlek: 723,5 KB
ID: 2418818 Så här ser nya mellankaret ut idag.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Har semester några veckor nu och kommer förhoppningsvis ha mer tid och energi att lägga på karen. Vill gärna dra igång med svartvattnet också men några rötter flyter än
    Jag har ett liknande scenario!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Idag har bolivianerna och räkorna fiskats upp och hamnat i andra kar. Mellankaret är tömt. Det känns väldigt skönt att ha det gjort. Jädrar vad mycket sand jag hade i det karet...

    Mitt nya mellankar rullar på fint. Det har varit igång i ca två veckor nu. Tog ett nitrittest idag som inte visade någon mätbar nitrit. Fantomtetrorna och amanoräkorna verkar trivas. Jag är fortfarande väldigt nöjd med inredningen. Gillar också ljuset mycket, det är ett helt annat än det gamla karets hårda sken. Ska låta karet gå in sig ett tag och därefter köpa ett gäng nannostomus marginatus.

    Har semester några veckor nu och kommer förhoppningsvis ha mer tid och energi att lägga på karen. Vill gärna dra igång med svartvattnet också men några rötter flyter än

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Hoppas ni har haft lika vackert midsommarväder som vi hade turen att få här! Jag har ätit alldeles för mycket god mat, samt även druckit en del god dryck, och känner mig väldigt nöjd med helgen.

    Idag har jag gjort vattenbyte i flera kar. Kan tyvärr inte se några apisyngel längre. Honan har slutat vakta. Kanske finns det inga kvar, kanske har de gömt sig i växtligheten. Tids nog lär det visa sig. I det gamla mellankaret finns nu bara tre bolivianer och ett gäng räkor kvar. De ska fiskas upp i veckan och flyttas till andra kar. Sedan ska mellankaret tömmas och läggas ut till försäljning. Det ska bli skönt att bli av med för karet står inte på en bra plats i huset nu.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Glad midsommar önskar jag er alla Zoopetare
    Detsamma önskar jag dig!
    Härligt att läsa om allt nytt och spännande som händer i dina kar!



    Lämna en kommentar:


  • Marten64
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Tack!

    Glad midsommar önskar jag er alla Zoopetare!
    Tack! Glad midsommar!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...