Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Nando
    svarade
    Nu har jag börjat måla ena karets baksida. Ska fylla det med vatten och testa så det håller tätt också. Känns kul att vara igång!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Vad roligt att höra!

    Lämna en kommentar:


  • Superpescado
    svarade
    Okej blir lika kul med mellankaret blir alltid inspirerad när du inreder!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Jag väntar. Har inte ens lagt rötterna i blöt än och det kommer ju ta ett tag att vattenmätta dem. Ska inreda det andra karet med det som redan finns i mellankaret så de rötterna är ju redan blöta. Först när det "nya mellankaret" är klart och mitt Juwel Rio är tömt och sålt/flyttat ska jag ge mig på svartvattenprojektet.

    Lämna en kommentar:


  • Superpescado
    svarade
    Va roligt Nando. Har du börjat torrinreda redan eller väntar du lite till?

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Halloj i sommarvärmen! Idag kom så äntligen paketet med löv och frökapslar m.m. Jättekul! Massor med spännande grejer som kommer färga vattnet vackert brunt och se toppenfina ut i karet . Jag längtar efter att sätta igång med svartvattnet. Men först ska det andra karet fixas. Kanske hinner jag börja måla bakgrunden i helgen.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Haha, är det någon som kan ana på inläggen ovan att jag haft mycket att göra i veckan och först nu fått en ordentlig stund över att uppdatera .
    Ser verkligen fram emot ditt projekt Nando. Nyfiken till max hur det utvecklar sig
    Vet redan nu att det kommer att bli kalasfint Meka på med dina akvarium!

    Lämna en kommentar:


  • admin
    svarade
    Spännande.

    Googla den gummifärg de använder till fälgar. Den tipsas det om på nätet. Ska gå att bara dra av om man ångrar sig.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Klicka på bilden för större version

Namn: C1E2234D-9DD8-4FB1-ABF9-96232D380E23.jpeg
Visningar: 198
Storlek: 248,4 KB
ID: 2418079 Jag öser! Här kommer en bild med skyddande kartong kvar...
    Ser ju kanon ut

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: C1E2234D-9DD8-4FB1-ABF9-96232D380E23.jpeg
Visningar: 198
Storlek: 248,4 KB
ID: 2418079 Jag öser! Här kommer en bild med skyddande kartong kvar...

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Jag är också med!
    Tycker du gör rätt i att pausa lite med fjärilar. Man får ta ett brejk ibland och låta suget återkomma!
    Ös på, Nando!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Hahahaha. Jag känner igen mig, du låter ju nästan som jag med alla flyttar och planer. Jättekul att få följa med. Men även om karen är tomma vill vi ju se foton.

    Gällande fjärilar , jag har ju ingen erfarenhet ja elller väldigt lite erfarenhet. Hade ett par på 2000-talet när jag startade upp tre små kar till sönerna och körde då ett par fjärilar i ett, ett kakadu par i ett och bågfilspar i ett. Jag tyckte det var jättespännande men inte barnen..... men fjärilparet lekte aldrig och dog inom ett år. Men jag har ju läst alla trådar med fjärilar här och kan väl bara säga att det känns som fjärilar är väldigt lika i kraven som diskus och även i flera beteenden. Fast frågan är om inte fjärilar är svårare än diskus. Får nästan den uppfattningen ......
    soännande planer och jag är med. Men några foto på karen, härliga mått föresten.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Haha, är det någon som kan ana på inläggen ovan att jag haft mycket att göra i veckan och först nu fått en ordentlig stund över att uppdatera .

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    I lillkaret har det inte hänt något nytt, allt flyter på. Min trio ap. Trifasciata mår bra och de är så spännande att titta på. Kolglödstetrorna leker regelbundet och det tittar fram små minisar då och då. Mycket trevligt kar!

    Storkaret rullar också på bra men jag behöver på sikt göra mig av med inkorna. Hanen tar för mycket plats. Han far runt i sina försök att uppvakta honan. Ibland plaskar det till när hon, eller någon scalare, hoppar undan för honom. Det är inte så att karet är för litet för inkorna men de blir det dominerande inslaget på ett sätt som jag inte gillar. Jag vill ha hyfsat lugna och harmoniska kar att titta på. Då passar inte en kärlekstörstande racerbåt av modell större in, tyvärr.

    Räkburken är vacker inredningsmässigt tycker jag, som en liten installation. Den ska jag dock släcka ned på sikt när ett av de nya karen har gått in sig och kan ta emot räkorna ur burken. Det ger inget att sitta och titta på räkorna. Eftersom de förökar sig ordentligt även i mellankaret behöver jag inte nanot som uppfödningskar heller. Ska dock spara karet, som bara är på 30L, att ha som tillfälligt yngelkar vid behov.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Just det, jag måste måla bakgrunderna svarta också. Det hade jag nästan glömt.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...