Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Nando
    svarade
    Jag har strilröret längs hela höger kortsida. Håller mer öppet där just för cirkulationen. På vänsterkanten lär flödet dock minska. Om det blir problem sätter jag i ett litet innerfilter där senare.

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Kom att tänka på en fråga. Hur upplever du att cirkulationen ändrats jämfört med tidigare möblering och är det någonting du tar hänsyn till vid inredning?

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Tack!

    Mats - fogen ska fixas och jag tror att jag ska ändra på några syrengrenars riktning också. Jag gillar det allmänna intrycket men behöver skapa mer djup och få ner ”kvastkänslan” i vänstra hörnet något

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Tetrorna är också väldigt fina, hoppas mina också ser ut som något år(om jag inte ger upp skiten, är kanske för harhjärtad Men ja vad ska man säga, det ser ut som något ur en back to nature bok(på ett bra sätt). Körsbärsträd alltså? Får väl be moster såga ner några!

    Godmorgon på er för övrigt.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ser fantastiskt fint ut, Nando!
    Något litet pill till längst in i bakre högerhörnet (så man inte ser fogen där) så är du hemma! Toppstuff - igen!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    De grövre stammarna är körsbärsträd.

    Jag tittade på karet länge igår och har landat i att jag vill ändra lite på några av syrengrenarnas placering samt få in lite detaljer som inte bara går ”åt samma håll”. Ska testa några olika alternativ när jag får en stund över.

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Ser inte dumt ut det där! Har väl missat det men vad är det för stockar egentligen? Blir ganska avis iaf!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Sedan ska jag flytta över en grupp Apistogramma trifasciata från mellankaret också. Det är två vuxna honor, varav den ena är rätt gammal, och en hane samt två halvstora yngel som ser ut som honor.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Nu ska jag vänta och betrakta karet en tid. Alla detaljer är inte på plats än och höger sidoruta behöver ”trollas bort”. Men jag gillar intrycket jag får av karet så långt.

    Befintliga fiskar: Citrontetror, Otocinclus, Boliviansk fjärilsciklid (tre gamla honor som jag haft i flera år och inte har hjärta att omplacera), Corydoras trilineatus och Corydoras metae.

    Kommande fiskar och räkor: Ett stort stim Kolglödstetra och ett gäng Amanoräkor.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: E3373D1A-15D6-4077-B935-EC05BF960CFC.jpeg
Visningar: 186
Storlek: 342,8 KB
ID: 2428889 Efter det petade jag in några lägre rötter på botten, planterade en del växter och tillsatte lite löv och några frökapslar.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: 7D4A4927-E982-460B-B636-4CA29D73CEDB.jpeg
Visningar: 181
Storlek: 476,3 KB
ID: 2428887 Sedan tillsatte jag syrengrenar och några andra grenar.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Först ställde jag de stora grenarna på plats där jag ville ha dem.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: 6EA396CD-4F7D-4379-9D93-0F0562AE9E3B.jpeg
Visningar: 180
Storlek: 304,4 KB
ID: 2428884

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Nu kommer några bilder på inredningen från det att de stora grenarna hamnade i karet till hur det ser ut idag. Inspirationen till karet har främst kommit dels från Mats i Akvariestugan, dels från mitt ”svartvattenkar” som jag är väldigt nöjd med. Tanken är att tillsätta mer löv/svartvattenjox successivt så att vattnet blir lagom tefärgat. När jag får tag på mer spikblad ska jag också snurra in fler sådana plantor i grenverket till vänster. Den planta limnophila sessiflora som syns i framkant är bara där tillfälligt.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Fint att ni är med och tycker till!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...