Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Nando
    svarade
    En annan kul grej är att trifasciatornas rom fortfarande är kvar. Hoppas hoppas!

    Jag ska fota det nya mellankaret ikväll när det inte blir så mycket reflektioner i rutan.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Nu stoppade jag ner några syrengrenar mot bakrutan. Det blev bra och för tillfället är jag nöjd. Gillar verkligen djupet och ljuset i karet.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Ursprungligen postat av Superpescado
    Jätte häftigt! Du har lyckats skapa akvarium magi åter igen . Vad ska du köra för näring i detta kar? Vet du vad sötvatten gången heter? Om man skulle försöka hitta den någonstans
    Tack! Ingen näring i nuläget. Ska dock peta ner några näringsstickor till cryptosarna om ett par veckor. Kör inte med flytande näring i något kar och hoppas att det funkar även här. Jag vet inte vad tången heter, tror bara den kallas sötvattentång.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Karet är alltså ett helglas med måtten 70x55x55. Jag har för närvarande två filter i det, ett Fluval u4 och ett Aquael turbofilter 1000. Belysningen är Fluval Plant 3.0 Led.

    I karet ska ett större stim gul fantomtetra gå, eventuellt tillsammans med ett stim av någon sorts nannostomus. Sedan blir det amanoräkor och gula räkor också samt förmodligen ett par/en trio av någon passande apistogramma. Där har jag inte bestämt mig riktigt än utan det får vänta. När karet har mognat lär jag släppa i ett gäng otocinclus också. Corysar skulle passa bra men om jag ska ha apisar är jag rädd att de stör ev lek och yngelvård.

    På tal om apistogramma så har mina trifasciator rom i lillkaret. Det har de ju haft tidigare utan framgång men jag hyser alltid ett litet hopp om att det ska lyckas just denna gång.

    Lämna en kommentar:


  • Superpescado
    svarade
    Jätte häftigt! Du har lyckats skapa akvarium magi åter igen . Vad ska du köra för näring i detta kar? Vet du vad sötvatten gången heter? Om man skulle försöka hitta den någonstans

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Ja, jag har ju limnophila sessiflora också som ni ser

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Nu tycker jag mig ha en bra grund i det nya mellankaret. Sedan får jag se på sikt vad som eventuellt ska tillsättas. Möjligen några syrengrenar mot bakrutan till vänster. Det ska också tillkomma fler löv på botten men det tar jag successivt. Som det är nu har jag planterat cryptosar, några javaplantor, lite mossa och sötvattentång samt har några flytväxter på ytan. Vattnet är lite grumligt för jag kramade ur ett inkört filter i karet. Jag har flyttat nio stycken gul fantomtetra till karet och de får gå in det en tid innan resten av stimmet ansluter.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Ja, det är roligt med nya projekt. Speciellt svartvattnet ska bli skoj. Vet inte hur mitt nya mellankar blev egentligen. Jag ville hålla det ganska enkelt och med större fri simyta än i det tidigare mellankaret. Kände mig också less på javan och nu är all sådan borta. Kanske sätter fast lite java på någon gren senare, men jag måste låta intrycket landa lite först.

    Lämna en kommentar:


  • Plejaderna
    svarade
    Men gud Nando. Det var jättespännande läsa allt som hänt hos dig sedan jag var här sist. Häftiga planer men tråkigt det med fjärilar. Ser framemot de första bilder på dina nya kar med vatten i.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Nu är det rätt grumligt trots att jag sköljde sanden till förbannelse. Ska fota när det klarnar upp.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Följer nyfiket i skymundan! Glöm inte att fota när du vill och får tid. Det kommer att bli ruggigt bra tror jag!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Nu har jag fått till en grovscape som jag gillar! Det slutade med att jag drog bort all javaormbunke från rötterna för att bli fri att ställa dem hur jag vill. Ev ska jag limma dit en del igen sedan. Ska tvätta sanden och lägga dit den samt vattenfylla ikväll.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Nu är båda karen målade och täthetstestade. De står där de ska på den nya bänken och ser jättefina ut.

    Jag har börjat ta ut inredning från mellankaret och det mesta ligger nu i hinkar/backar med vatten. En del lämnar jag kvar i karet så att fiskarna kan söka skydd.

    Har testat lite olika kombinationer i det nya karet. Blev inte riktigt nöjd så jag har lagt ned för idag. Inser att jag nog kommer behöva ta bort en del java från grenarna/rötterna. Som det är nu är de nästan helt täckta med Java och det blir för mycket. Vill skapa lite mer fritt simutrymme denna gång men javan är verkligen överallt. Det blir nog också till att ge upp några rötter jag i och för sig gillar, för allt kommer inte få plats. Ska fundera och ta nya tag imorgon.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Blir en hel del småprojekt när man startar ett nytt. Följer förväntansfullt

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...