Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Och om man nu har beställt just roliga grejer till svartvatten säger det sig själv att man behöver ett nytt akvarium!
    Helt självklart är det så, vilken storlek på kar har du tänkt? Nu är det bara att köra
    och vi är väldigt många som med spänning väntar på ett svartvatten à la Nando

    Lämna en kommentar:


  • admin
    svarade
    Va coolt. Jag har bara beställt blad än så länge, men det blev så himla mörkt att jag inte lägger i fler.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Och om man nu har beställt just roliga grejer till svartvatten säger det sig själv att man behöver ett nytt akvarium!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: 60BB4C42-55DE-4A14-A0BC-AD3FB565AD30.png
Visningar: 183
Storlek: 54,4 KB
ID: 2417595

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    I avvaktan på ett eventuellt nytt kar kan man ju beställa roliga grejer till svartvatten. Det här till exempel...

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Haha, så har jag faktiskt sagt! Vi får se hur det blir. Planerna fortgår i mitt huvud iallafall

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Tycker nog du har ganska färdiga tankar om ditt önskade svartvatten akvarium. I alla fall har du en klar bild över hur det skulle se ut. Tur att dina barn inte läser här, för då hade de nog bitit mig i knäna. Men jag säger bara, väck med leksakerna och in med ytterligare ett kar.
    X antal akvarium + 1 har du väl sagt

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Tack Thomas! Om karet vore tillräckligt stort skulle väl ett gäng vf gröna discusar från Rio Nanay passa utmärkt! Men karet kommer inte att vara så stort

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ja, som du ju vet kan jag inte mycket om något men pratar gärna..... jag tycker det låter helt underbart och är helt övertygad om att det karet skulle bli fantastiskt. Naturligtvis tycker jag ju att en liten fin grupp diskus skulle hittat till din lilla plats vid djungelns kant. Men vad du än göra är jag säker på att det blir enastående.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Mina, högst ofärdiga, tankar på svartvatten: Typ Rio Nanay i strandkant/området mellan vatten och land/delvis översvämmad skog. Ljus fin sand som är täckt av ett ganska tjockt lagar av olika sorters löv i olika stadier av nedbrytning och nedfallna trädgrenar, pinnar, frökapslar m.m. Inga stenar. På kortsidorna och mot delar av bakrutan går ”landlinjen”. Där kommer trädens rötter ner. Så ordentliga, slingriga rotsystem med stammar som går upp och bryter vattenlinjen. På den öppna sandytan ska någon/ några nedfallna grenar ligga. Dessa är delvis täckta av löv. Kanske kan man fästa någon växt på en nedfallen gren så det ser ut som blad. Kan jag få tag på torkade palmblad vore det fantastiskt! Gärna en höjdskillnad mellan ”land” och botten. Från/vid landdelen kan någon sorts växt/mossa komma ner i vattnet. I övrigt bara flytväxter, möjligen även en/två svärdsplantor. Ett par/en trio eller, beroende på karets storlek, en något större grupp Apistogramma bitaneiata, ca 10-15 Nannostomus mortenthaleri samt ett större stim Hyphessobrycon margitae. That’s it! Vad har ni för kloka synpunkter på detta? Jag kan inget i praktiken om svartvatten. Alla råd tas tacksamt emot!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Tack för tipsen! Mannen min är väldigt medgörlig. Det är mer att jag har en konflikt med mig själv om jag ska vara så taskig att ta en del av det utrymme i vardagsrummet som nu fungerar som lek-/spel-/pussel-/byggområde för barnen.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Haha! Jag tror dig!
    Det man måste göra är att lirka lite med den man bor ihop med - att den och den fotöljen behöver vi inte, inte heller det där gamla skåpet som är så fult o.s.v. Du måste liksom försöka övertyga din man, att ett snyggt inrett kar pryder rummet mycket bättre än dom där gamla möblerna

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Haha! Jag tror dig!

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Jag vill inte heller riva upp mellankaret i nuläget. Tänkte bara i förlängningen att om jag står utan fjärilar i fjärilskaret så kanske det är ett alternativ. Helst vill jag ju köpa ett nytt kar till svartvattenprojektet!
    Nytt kar till svartvattenprojejk låter bra. Vet du Nando, att det finns alltid plats för ytterligare ett kar, tro mig jag vet

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Jag vill inte heller riva upp mellankaret i nuläget. Tänkte bara i förlängningen att om jag står utan fjärilar i fjärilskaret så kanske det är ett alternativ. Helst vill jag ju köpa ett nytt kar till svartvattenprojektet!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...