Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Nando
    svarade
    Jag sitter hemma och leker med ett ”provkar” bestående av ett hörn ställt på rätt avstånd från bänken till storkaret. Tror jag landat i måtten 70x60x60 nu. Bygger ”träd” och testar olika idéer. Tanken är att det i bakkant står träd vars rötter och del av stammar är vattentäckta. Jag ska försöka få till en nivåskillnad där så att det lutar uppåt mot bakrutan. Kanske får jag fuska och använda sten för att bygga en barriär som håller sanden lite mer på plats. Eller så tar jag trädetaljer som sarg. Sedan finns en yta sand där någon nedfallen gren ligger i ett gytter av löv, småpinnar och frökapslar. Tror jag ska plantera en svärdsplanta men i övrigt bara ha flytväxter.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Tack! Snyggt och annorlunda!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Fin film! Så skall en slipsten dras!

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade

    Denna video dök plötsligt upp på tuben när jag titta på akvarium i övrigt. Tänkte direkt att den måste Nando se och ha lite som inspiration inför ditt eventuella svartvatten. Vet inte vad det är för snygg bakgrund, den passar perfekt i denna scape. Men det som blickfånga mig var de nerhängande ”rötterna” som skapa en häftig look. Länkar den som en teaser åt dig

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Haha, ja det kanske är bäst att spara det!

    Lämna en kommentar:


  • Superpescado
    svarade
    Jag tycker du ska spara dit 240 kar! Det kommer du förhoppningsvis behöva snart också
    mycket häftigt du kommer att kunna göra med 60 cm djup.
    extra lyxigt för oss alla att få va med när du inreder 2 st kar istället för 1

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Precis! Nu är det harmoni i huvudet (mer eller mindre) och planerna kan fortskrida utan den där störande känslan av att inte ha någon bra plats för karet. Underbart!

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Vilken bra ide din man levererade. Exakt vad som behövdes för att få dina tankar på plats. Hoppas vi kan följa ett spännande svartvatten projekt på sikt.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Nu är jag helt såld på denna tanke! I det ena karet får fjärilarna gå, i det andra testar jag svartvatten. Då får jag ett kar till men tar inte i anspråk någon ny plats i huset. Alla nöjda! Ska kontakta Akvarielagret och höra om de kan bygga karen efter de mått jag tänker mig. Sedan får jag antingen sälja mitt Juwel 240 eller förvara det till när jag behöver ett nytt kar nästa gång

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Min man är inte så dum han. Efter att jag testat olika idéer på honom om var det nya karet ska stå så kom han med en ny tanke. Platsen där mellankaret står är egentligen perfekt. Där skulle ett djupare kar (60 cm) få plats utan problem. Jag tycker mellankaret är fint men för långsmalt i måtten. Skulle vilja ha ett kortare och djupare kar till mitt svartvatten. Om jag tar bort mellankaret kan jag, på samma plats, få in två kar med längden 70cm och djupet 60cm.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Hahaha, ibland är det bara att köra. Hur stort kar skall du ha, har du tänkt?
    Jag vet inte säkert än. Vill inte ha det så brett, kanske 70-80cm. Djupet ska vara 50-60cm och höjden ungefär densamma.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Ursprungligen postat av admin
    Va coolt. Jag har bara beställt blad än så länge, men det blev så himla mörkt att jag inte lägger i fler.
    Vad för sorts blad lade du i? Hittills har jag mest använt catappalöv och eklöv. Catappan färgar ju vattnet men om de får ligga i blöt ett par dagar innan de läggs i karet försvinner en del färg. Jag har ingen aning om det jag beställt kommer att funka med bilderna i mitt huvud. Kanske blir det en svart ruttna-löv-soppa av allt. Men det är värt att pröva

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Hahaha, ibland är det bara att köra. Hur stort kar skall du ha, har du tänkt?

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Haha, härligt att ni är med grabbar! Det kan vara så att jag just spenderat en angenäm timme på A-lagret med att välja rötter till mitt ännu inte existerande kar... Om jag har rötter, löv, frökapslar och palmblad behöver jag självklart ett kar. Annars är ju inköpen helt onödiga. Det fattar till och med en fem- och åttaåring. (Gissa hur gamla mina barn är )

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Och om man nu har beställt just roliga grejer till svartvatten säger det sig själv att man behöver ett nytt akvarium!
    Nämen vad skoj, då var det bestämt ju. X+1
    Spännande svart grejor du beställt.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...