Tantens galna akvarievärld....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    dom är supermysiga guppyna , men jag har inte plats för dom i nu läget. Tänkte inte efter före ordentligt.. som tur var så kunde en vän ta över allihopa.. =)

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399

      så där ja guramisarna är nu borta (återlämnade till butiken) och en till fjärils hons hemma och 10 nya rasboror... om dom nu inte blir fiskmat... så skall det nog gå bra...

      Vad fjärilshanen vart snygg när det kom ny tjej i påse... oj oj så han krumbuktar sig och visar upp sina finaste sida =D.. han åt en räka med i rena förtjusningen över en ny tjej...

      Kommentar

      • Marten64

        • July 2012
        • 1020

        Härligt med räkor och fredagsmys.

        /Johan
        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          ja mina räkor trivs, men dom har inte lärt sig än att nu är det liv eller död med det nya fiskarna....

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            jaha nu har tanten vart dum... dummar än vanligt.... då mina växter inte var så glada med att ha makaroner i sådan mängd.... så belsutade jag att byta tillbaka till fluvalen... 3 plus ...jag tog i bitarna som var i mitt hemma gjorda så dom var inkörda.......

            Glömsk som jag är hade jag glömt bort vilken fart det var med den... o dessutom gjorde jag aldrig vattenbyte då.... å det fick jag sota för... då cirkulationen blev avsevärt högre så började det vilrvla runt..
            Å jag ser ju att räkorna börar simma runt som ... ja.. lite tokiga.., men det visade sig ju att vattnet vart ju super dåligt tills idag så nu har jag fått göra ca 40% byta och suga upp döda räkor här å var... typ halva beståndert eller mer =(
            Visst hade jag lite många med så här hade jag ju inte tänkt mig det hela....

            Ingen fisk verkar ha tuppat av av det hela så långt är det ju bra ... men jag blir så trött på mig själv.... varför gjorde jag inte bytet igår för... suck...
            Senast redigerad av tanteva; 13 November 2016, 14:14.

            Kommentar

            • KJE
              • August 2013
              • 1066

              Ursprungligen postat av tanteva
              jaha nu har tanten vart dum... dummar än vanligt.... då mina växter inte var så glada med att ha makaroner i sådan mängd.... så belsutade jag att byta tillbaka till fluvalen... 3 plus ...
              Glömsk som jag är hade jag glömt bort vilken fart det var med den... o dessutom gjorde jag aldrig vattenbyte då.... å det fick jag sota för... då cirkulationen blev avsevärt högre så började det vilrvla runt..
              Å jag ser ju att räkorna börar simma runt som ... ja.. lite tokiga.., men det visade sig ju att vattnet vart ju super dåligt tills idag så nu har jag fått göra ca 40% byta och suga upp döda räkor här å var... typ halva beståndert eller mer =(
              Visst hade jag lite många med så här hade jag ju inte tänkt mig det hela....

              Ingen fisk verkar ha tuppat av av det hela så långt är det ju bra ... men jag blir så trött på mig själv.... varför gjorde jag inte bytet igår för... suck...
              Trist med räkorna, men du får trösta dig med att du säkert inte kommer att göra samma misstag igen, förhoppningsvis kan dina kvarvarande räkor återställa stammen också
              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

              Kommentar

              • tanteva
                • September 2015
                • 1399

                ja jag hoppas på det =/ fasiken så dum man är... eller av okunskap med filter å rätt bakterier och sådant... skall läsa på... köpte en bok som det finns sådant med bla.. dock på englska

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Vet inte om dum är rätt beteckning, Eva. Snarare snabbtänkt men på ett omvänt sätt. Mina "dummaste" tilltag av vilka en del aldrig kommer att nämnas förrän 50 år efter min begravning, har alla tillkommit när jag löst saker snabbt alternativt haft flera bollar i luften. Önska jag var född som livsjonglör, men icke då.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Håller med Johnny där Eva .

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • tanteva
                      • September 2015
                      • 1399

                      ah väl... fy fasiken va trist detta var... det har dött fler räkor... så jag måste byta mer vatten så jag kan suga ut de döda..... tror jag måste lyfta på stenar å ha mig med... ... den typen av filter jag gjorde är ju ett sådant som passar som bäst för naken kar... har jag förstått nu, då den tar allt som plantorna tar i planterade kar... det är mycket med nitrifikation och amoniak som blir nitrat som blir nitrit.. eller om jag har fel ordning på dessa nitriter =P det som märks på fjärillarna är ju att dom andas fort som bara den när det blir dåligt... så påt igen ba....

                      glömde ju säga att makaroner och makaniska filter i hop tar ju amoniaken som skall bli till... ja ..själva rundghången på ordningen blir ju annorlunda.. fördelen är dock att du sällan har dåligt vatten utan filtret sköter detta, då jag bara bytte så vart ju naturligtsvis ammoniak balansen helt galen varpå jag fick denna dipp förstår jag nu... så ja visst lärde jag mig något i vart fall....
                      Senast redigerad av tanteva; 14 November 2016, 04:57.

                      Kommentar

                      • tanteva
                        • September 2015
                        • 1399

                        efter morgonens byte av vatten och städning av fler döda räkor, så tror jag att det har vänt. Jag tror jag tillåmed räddade en räka som kom med ut i slaskbaljan... så fort den kom tillbaka så började den bete sig mer som en räka som lever...tror hon fick chock av tempskillnaden...

                        dessutom undrar jag om jag inte har 2 hanar av herr fjäril... och 1 hona...då den som jag trodde var honan inte har prickar på det svarta, och blir mer jagad än den hona som nu finns...så jag tror jag köper in 2 honor till så får dom ha sig en grupp på 2 håll

                        glömde säga att den jag trodde var hona har haft rosa på buken dock... men inga prickar på det svarta, å den andra hanen är mer restrikt emot denna än honan...

                        Kommentar

                        • tanteva
                          • September 2015
                          • 1399

                          jahapp då så var guppyna utflyttade... =D å så fick jag 2 malar.... ist .. vet inte vilken sort... men dom är ganska små för att vara malar...

                          Kommentar

                          • KJE
                            • August 2013
                            • 1066

                            Ursprungligen postat av tanteva
                            jahapp då så var guppyna utflyttade... =D å så fick jag 2 malar.... ist .. vet inte vilken sort... men dom är ganska små för att vara malar...
                            Du får lägga upp någon bild så är det säkert någon som kan identifiera dom
                            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                            Kommentar

                            • tanteva
                              • September 2015
                              • 1399

                              ja då men dom ligger på tillvänjning...dom måste få lite lugn efter både bil pendeltåg och buss....så dom få ligga i lådan dom kom en tagg nu
                              men det kommer bilder

                              Kommentar

                              • tanteva
                                • September 2015
                                • 1399

                                Detta är hanen i vart fall




                                Skickat från min LG-H440n via Tapatalk
                                Senast redigerad av tanteva; 21 November 2016, 21:43.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...