Tantens galna akvarievärld....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    ja men du vilken smart ide, attans att jag inte kollade av det innan för planen var ju att dölja den så mycket som möjligt...Men jag kan ju fixa till när jag skall byta vatten om en vecka eller 2 =)

    ja du vilket äventyr att byta sand =D och det är mer fritt under rötterna, men jag snirklade in kolplantorna som dom kallade dom för där jag köpte dom...... in emellan där så dom i princip hänger lösa där inne...för att fylla ut det stora mellen rummat i mitten med, fiskarna tror jag kommer gilla det.
    Stenarna på höger sida är lagda med flit för att kunna simma runt inni... det ligger en skifferplatta med på baksidan nära botten så man måste vara liten eller gilla gräva fram plats under den.

    Vilken skillnad på sanden för den delen, den svarta lade sig som klet nästintill... denna är mer lucker å inte så tung att röra vid, ganska fladdrig till å med. Dyr var den inte heller å hem till dörren varet den levererad =D

    nu är det bara bästa delen kvar... se när allt kommer till liv igen, de crypto växterna smälte... men jag har ju läst om hur dom kan göra så för att komma igen... så jag har hopp om att dem kommer igen....

    bakom skallen ser det kanske tomt ut nu men där ligger min näckrosknöl...den sover lite just nu men den kommer nog igen =D

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399

      var i väg å köpte 2 nya pandor... av nån anledning var det vara 3 kvar... så nu när jag stoppade i de nya för tempväjning så satte jag ljuset på månsken...

      Då började fjärils hanen att spela upp hela registret för tjejerna, jösses så vacker han vart, då varenda blå prick som han har verkligen lyser i det blåa månskenet från lampan =D
      det jagas inte lika hastigt, och tjejerna stannar upp å nästan svarar upp till dansen =D ja det var skoj att se vilken skillnad ljuset kan ha.
      Attans synd man inte kan ha månskenet med på tidsinställningarna till lampan som jag i övrigt är mycket nöjd med =D
      det börjar lite mjukt med ganska låg styrka, sedan klämmer jag på några timmar ca 4 med solsken så växterna klarar sig sedan så mörknar det och stängs ned till natten med solnedgång =D

      men alla fiskar kom fram på ett helt annat sätt i månskenet än i morgon solen =P

      Kommentar

      • tanteva
        • September 2015
        • 1399

        dags å städa igen.... klippa å slänga planter... å jag som inte kör med co2.... eller gödning....

        video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          det är så mysigt att mata fiskarna nuförtiden =D... jag har gått över på levande foder, hur hemskt det än låter. Det är små maskar som ringlar sig, som bor i vatten i kylen. Fiskarna är så glada när dom får detta foder =D
          pansar pandorna riktigt mumsar med frenezi när dom hittar dom, ancistusarna blir jätte glada (dom får såklart alg tablett och grönfoder med) fjärilarna blir så glada så man ser ögonen på dem riktigt gillar =D även hexmalarna mumsar på dom =D småfiskarna måste jag dock ge torrfoder till då maskarna trots dom är ungefär 1 mm tjocka knappt.

          MEn det ger mig nya dimensioner över mata fisk, jag som på sin höjd haft fryst förut =D

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            fiskarna trivs väldigt bra med det nya fodret... å jag har ändrat så jag matar kanske var tredje dag eller så...Alla fiskarna bara älskar det, å om det blir nån mask över så bosätter den sig i sanden och blir uppäten när någon fisk hittar den =D

            jag undrar om mina små rasboror har lekt... det verkar vara fler av dom, men hur dom kunnat bli så stora så fort har jag ingen aning om. För det måste ha skeet efter jag gjorde om å bytte sand.

            Jösses vad ancistrustar skitar ner i form av bajs... det syns så tydligt nu på vit sand.

            annars rullar det på... å ja det funkar... å börjar nog cykla in sig fint med alla fiskar.... bara en som vart avlivad, då hon skadat sig på min döskalle troligen. Den har jag förövrigt sanpapprat insidan på så det inte finns lika vassa kanter nu . Det var en odlade fjräilshonan som skadade sig vid ögat. när hon började simma illa i min sjuklåda så fick hon avsluta så hon slapp lida mer... trist men sådant som händer... förutom det så är ju allt bra...

            blub blub i akvarievärlden

            Kommentar

            • Marten64

              • July 2012
              • 1020

              Ok, jag har en hel del ancistrus men mörkare grov sand och har inte upplevt bajsandet, där ser man...

              /Johan
              / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

              Kommentar

              • tanteva
                • September 2015
                • 1399

                jag har slängt i en del boklöv med nu... så det kommer blandas fint =D jag måste ge mig ut å samla eklöv till hösten....

                Kommentar

                • tanteva
                  • September 2015
                  • 1399

                  måste bara säga det var så himla kul att du tittade in å sa något, det har blitt så himla tyst här på zoopet... själv tycker jag att fb mest handlar om folk som frågar samma fråga om å om å om igen....som om man inte kan ta reda på något alls själv längre... plus att farten är för snabb för mig, jag blir hyperstressad.... =/

                  Kommentar

                  • Swamp
                    • January 2009
                    • 88

                    Ursprungligen postat av tanteva
                    måste bara säga det var så himla kul att du tittade in å sa något, det har blitt så himla tyst här på zoopet... själv tycker jag att fb mest handlar om folk som frågar samma fråga om å om å om igen....som om man inte kan ta reda på något alls själv längre... plus att farten är för snabb för mig, jag blir hyperstressad.... =/
                    Nu var det inte jag som sa något men är tvungen att hålla med dig. Tyst har det blivit trots att folk ändå läser trådarna. Tror att många bara smyger runt här och anser att det är trevligt med lite läsning.

                    Vill man ha snabba svar så vänder man sig till Facebook och sen gör man oftast ändå tvärtemot vad hälften ger som råd.

                    Men fortsätt gärna uppdatera, kommer nog inte skriva så mycket mer än vad jag gör i dagsläget men läser det gör nog både jag och många andra.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Eva, bara så du vet, så läser jag alltid i din tråd . Jag har ju inga kar nu, men uppskattar väldig att läsa i andras trådar.
                      Känns som om det är många med mig, som har trappat ner sina kar, vilket är jäkligt trist för forumet. Fast många nya medlemmar dyker upp, å det är kul

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • tanteva
                        • September 2015
                        • 1399

                        det trista är ju att det känns som om ingen läser... då man får lite respons, när jag gjorde om karet å visa bilder tror jag det var en endaste som sa någe... det är trist...man tror ju ingen läser... man behöver ju inte säga mye alls... =)

                        Kommentar

                        • tanteva
                          • September 2015
                          • 1399

                          approå skit morten så kommer jag ta bild sedan så du får se ,... visserligen tror jag att häxmalarna å pandorna hjälper till men... skit blir det =P.. men med lite löv så ökar ju organismerna för nedbrytning med så jag tror ja löv på... den naturliga komposteringen tar liskom fart... =)

                          Kommentar

                          • tanteva
                            • September 2015
                            • 1399

                            Så här ser det ut nu, nu skall dom få mat så det blir nog en film smutt med

                            Skickat från min LG-H440n via Tapatalk

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Halloj Eva!
                              Vill bara säga att jag också kikar in i tråden då du uppdaterar.
                              Ser fint ut på bilderna!
                              Hoppas allt fungerar på bästa sätt i dina kar.

                              Kommentar

                              • tanteva
                                • September 2015
                                • 1399

                                Halloj mats jag kikar hos dig med . jag försöker få till lite ro igen efter bytet av sanden. Försöker återhämta mig lite efter ett litet misslyckande med fjärilar. Hon vart skadad så illa jag fick avliva. Nu verkar det dock som att hanen jag har inte verkar trivas med nya ljusa sanden. Har hävt i många boklöv. Men han är mest bakom rotepinnet där det är mörkare. Å han kommer inte fram å äter mask. Så jag har lite huvudbry

                                Skickat från min LG-H440n via Tapatalk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...