Tantens galna akvarievärld....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    fundrar på om jag har fått ett utbrott med extra många flagateller ... heter dom så... gurami honans avföring är nn lång sträng med genomskinlig hinna, hon som bajsat rött förr å kortare längder.(fodret ger röd bajs )..
    Orsaken guppys som inte gick i saltbad innan ,som en sorts karantän, plus att hon kanske tycker dom är för många och det är trångt. MEn hon gör inte utfall emot dom och ser ut att fixa det fint. Frågan är vad gör jag med detta ? nån av guppy ynglen ser även ut att försöka skava sig emot botten, finns ju tydligen flagateller som går i skinnet med. Men de tycks vara olika medecin... så vad hade ni gjort förutom vattenbyten?.. jag har tillsatt ca 1 dl flingsalt till 114liter. Vill nog inte ha mer salt för räkorna är ju lite känsliga för det

    som jag fattat det så finns dessa med i all fisk men i kontrollerade former som dom kan hantera, vid stress och dåligt vatten kan det bryta ut och drabba fler eller känsliga..

    nästa fråga blir ju gjorde jag fel som skaffade guppys med de fiskar jag har ? vad det att vänta på problemen... så vad gör jag nu ?

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13131

      Flagellater är väl det rätta namnet och får fisken ett utbrott av flagellater i tarmen så ser man det genom att fisken magrar av trots god aptit, flagellaterna huserar i tarmen och stjäl näring.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • tanteva
        • September 2015
        • 1399

        ahhh ok .. mina är feta då är dem som på pälsdjur när dom får mask...

        men dessa längre *bajskorvar*¨är lite förbryllande förde har dom inte haft förut.. genomskinliga gurami honan hade en på säkert 5 cm hängande efter sig i går...

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          Alla vill ha den goda. Lill gröna

          Skickat från min LG-H440n via Tapatalk

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            undrar om mina får för lite grön foder, det är någon av fiskarna eller snäckorna som äter/skaver bladen på mina växter... Dom är ju många nu iom guppy yngel så det går åt lite mer mat kan man säga. Spelar nästan ingen roll hur mycket dom får så är det borta på under 2 min....dom får både granulat, räk sticks och små gröna som är bra för specefikt häxmalarna, men alla äter dessa . Ibland får kah krossa en algtablett med. Mina fiskar får som regel en gång om dagen, kanske borde ja ge minst två så det inte försvinner så glukpskt . Men det kanske inte spelar någon roll.

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              Jag hade ju en till hane, som gick med furcatorna...han fick nu flytta till honan då den andra vart sjuk å vart avlivad. Hon vart jätte glad å han färgade ut på sekunden.. å dom simma runt å lukta på varann så där som guramis gör...=) så jag filmade lite .. å ja så här vart det
              video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

              Kommentar

              • Mu(sic)
                • March 2012
                • 2305

                Dom är verkligen fina dom där. Inte alls som i butiken Det kanske blir fler bäbisar snart då

                Kommentar

                • tanteva
                  • September 2015
                  • 1399

                  jag hoppas på att dom kan leverera, denna hanen är mer *riktig* han har aggresiviteten att hålla andra borta =) men jag skall laga mitt 6 katiga trots repigt glas å få över mesta av guppynas dit. det är va 45 50 liter. Men jag måste ju göra det långsamt så det får tig bygga upp sig. Det kommer få ett ingånget filter dock. Men det kommer ju kanske ta 2 månader få över allt =D

                  Kommentar

                  • tanteva
                    • September 2015
                    • 1399

                    Jag tror nämligen det var ett misstag att ta in guppy i min fisksoppa... det vart liksom lite för mye =P men det kan ju lösa sig då jag ändå kan få till ett till kar hyggligt fort, skall bara foga om det. Dock måste jag lägga en sträng utifrån som måste härda innan jag kan försegla inifrån... för det är så det är byggt från början...Jag har ju silikon så ist för det skall torka bort så kan jag ju använda det =)

                    Kommentar

                    • Mu(sic)
                      • March 2012
                      • 2305

                      Ja guppy blir det många av snabbt Jag köpte ju två jättefina par som inkörsfisk till stora karet men dom dog en efter en trots att jag saltade. Det var jättetråkigt men dom är ju tydligen väldigt känsliga numera. Nu när jag kan köpa privat så har det liksom fallit ur planeringen

                      Kommentar

                      • tanteva
                        • September 2015
                        • 1399

                        mina går utan salt.. och det är ingen hejd på dom.... mina räkor vill ju inte ha så salt, men jag förstår att dom liksom har saltet som säkerhet på att hålla dom friska...Dem gick i mye salt där jag köpte dom... men deras var alla väldigt pigga å glada...
                        det är tydligen väldigt olika... endel säger endlers skall vara bättre å tåligare..

                        Kommentar

                        • tanteva
                          • September 2015
                          • 1399

                          Lite bilder ifrån kar nr 2 min

                          Skickat från min LG-H440n via Tapatalk

                          Kommentar

                          • tanteva
                            • September 2015
                            • 1399

                            fiskarna har börjat *fightas* lite igen, men just när jag kom med kameran så lugnade dom ner sig ha ha ... tänkte jag skulle få en filmsnutt =D

                            Kommentar

                            • tanteva
                              • September 2015
                              • 1399

                              jag har nog kommit fram till att det behöver rensas lite däri, då jag misstänker att furcatan vill ha mer öppen botten yta....men så är jag på G att få till ett ca 45 liters till.. men jag e lite slö att komma igång med att silicona det =P

                              Kommentar

                              • Mu(sic)
                                • March 2012
                                • 2305

                                Rensa inte för mycket! Jag tycker det är så fint Furcatan är det den rödaktiga växten i mitten?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...