Tantens galna akvarievärld....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    Fasiken... Jag kanske borde köpa såna guramis som du har i stället till 54-litraren

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399

      fasiken bo närmare du kunde få mina =P

      Kommentar

      • tanteva
        • September 2015
        • 1399

        en fråga... amani räkor kan man verkligen bara ha tex 2 av dom eller blir dom ledsna då ?... jag har lite trådalg problem i min lilla 56a... haft lyset på för mycket där, nu går det med timer dock.
        eller finns det några andra bra algätare ?... det går blåa räkor där i, å dom är ju en annan sort så det är ju i sig inget problem... men det bör vara litet med .. någon ancistrus är inte tal om...

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          funderar lite på detta med håvar... jag har en liten vit håv med blått handtag som är stelt och inte så böjbart som den andra. Den andra är större och grönt nät i och lite mjukare.
          Men från mitt lilla perspektiv med de få fisk arter jag har osv... så har jag i vart fall kommit fram till att det är lättare att fånga med den gröna. Men för guppy yngel är den lite stor och man får lätt med yngel som inte skall sorteras än. Nästa sak blir vart man får tag på lämpligt *nät* till att göra om den vita till grön... då jag tror den kommer bli mycket bra till det.... ja ja så kan man fundera så här på kvällskvisten en fredag... chin chin

          Kommentar

          • Mu(sic)
            • March 2012
            • 2305

            Det påminner mej om när jag slaktade en av mina håvar. Jag gjorde en ring av ståltråd, klippte en rejäl bit av nätet och satte fast på ringen och vips så hade jag en "sil" för att förhindra att allt mitt hår stoppade avloppet i badkaret. Det var mycket hår kan jag säja

            Kommentar

            • Marten64

              • July 2012
              • 1020

              Vet inte hur man länkar till gamla trådar här på Zoopet men angående håvar, sök på "Infraröd håv"

              /Johan
              / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Gott att höra om allt det goda som händer i karen och som vanligt är ditt språk en av de största njutningarna här på Zoopet. Låter som att det är en sund process i karet nu.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • tanteva
                  • September 2015
                  • 1399

                  ja nu när det puttrar på i båda karen så händer det grejer.... mina blåa räkor har färgat ut massor.. och nyss såg jag en med rom. Då blev jag så glad =D

                  Dessutom flyttade jag 2 guppy yngel då jag kunde avgöra dem är pojkar, på de andra har inte *apparaten* växt till sig så jag kan med säkerhet säga det är en pojke, då vågar jag inte flytta. Pojkarna blir väl som galna av hormroner och kan väl inte tygla sig trots hon skulle vara väldigt ung. Men det var en så pass liten del som var hanar, är det tempen?... har ju hört en del bara gör hanar eller honor i viss temp, det kanske inte gäller guppys dock. Men jag får nog fråga det hos guppy sällskapet =)
                  Tja annars så är det som vanligt .. å jag sjunger glatt... det kommer mera tralla la la det kommer mera ...

                  video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

                  Kommentar

                  • tanteva
                    • September 2015
                    • 1399

                    oj oj nu så närmar det sig lite bygnation .. å innovativa beslut... fick ett skojsigt paket idag...Beställde en syre pump för det är smidigt att seriekoppla dom.. ja för alla guppys so blir till.
                    Kommer ju bli endel baljor av detta ... men vart jag skall ha dom är ju inte klart så jag tar det lite lugnt men ... nu är den här i vart fall..

                    Paket kom raskt som bara den, och allt var med och det har inte så värst dyrt... och så fick jag med jättepåsen hector med flingfoder... säker så det räcker för 2 år eller så... håller det så länge ? måste jag frysa det kanske packa om i lufttäta burkar.. nä nu känner jag mig som gernardt på den tiden lödder gick.... hur skall det gå .., ha ah aha .

                    Kommentar

                    • tanteva
                      • September 2015
                      • 1399



                      Skickat från min LG-H440n via Tapatalk

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ser helmysigt ut!

                        Luftdrivna filter är kanonbra i väldigt många sammanhang.
                        Jag har kört sådana filter i många kar genom åren, bland annat i nakna Discus-kar och i räk-kar.
                        På en av bilderna kan du se bubblorna från ett likadant filter, som i Discuskaret, i ett kar under inredning för Sakuraräkor.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5480.JPG
Visningar: 76
Storlek: 177,4 KB
ID: 2360021

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5046.JPG
Visningar: 62
Storlek: 264,0 KB
ID: 2360022


                        Igår köpte jag en ny luftpump till Billi-filtret som jag använder i multis-karet - en Eheim airpump 100.
                        Den gamla luftpumpen har efter många år tröttnat och brummade väldigt mycket, så det var dags för en ny.
                        Eheim-pumpen är riktigt tyst och levererar fint.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1391.jpg
Visningar: 81
Storlek: 157,2 KB
ID: 2360023

                        En av de bästa luftpumpar jag haft är av märket Schego - kan vara värt att kolla upp.
                        Senast redigerad av Mats Bryzell; 17 September 2016, 13:20.

                        Kommentar

                        • tanteva
                          • September 2015
                          • 1399

                          åå så du hänger dom i den öglan som sitter på chassit... tänkte det samma man borde hänga dom, sedan måste jag lära mig det där med rätt mottryck... så dom gå som tystast =) först tänkte jag ha det i sovrummet , men jag vet med mig jag blir glaen av brummanden så inte där i vart fall ;-)

                          mina fiskar fick en discokboll med =D om dom skall på fest nån kväll ;-)

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av tanteva
                            åå så du hänger dom i den öglan som sitter på chassit... tänkte det samma man borde hänga dom, sedan måste jag lära mig det där med rätt mottryck... så dom gå som tystast =) först tänkte jag ha det i sovrummet , men jag vet med mig jag blir glaen av brummanden så inte där i vart fall ;-)

                            mina fiskar fick en discokboll med =D om dom skall på fest nån kväll ;-)
                            Japp, om man hänger pumpen "fritt" i luften så kan den liksom inte vibrera mot något och blir optimalt tyst, och hänger man pumpen ovanför karets vattennivå så är den vattensäkrad (tror Åheim har berättat om detta i tidigare inlägg).

                            Jag vet inte riktigt vad rätt mottryck är, men när man kopplar slangen till något filter eller liknande blir det ett automatiskt mottryck. Sedan ställer man in hur mycket luft pumpen skall leverera, så att det blir lagom flöde - och, ja, pumpen kan skifta något i brummande när man gör detta.
                            Den luftpump jag köpte har enbart ett lågt "purrande" läte, men kan kanske upplevas som irriterande i exempelvis ett sovrum.

                            Jag fick också med en "discokula" i asken. Den ger nog ett fint flöde med bubblor, men får ligga oanvänd just nu.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0882.jpg
Visningar: 82
Storlek: 117,4 KB
ID: 2360033

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13132

                              ... Hur länge tänker du hålla oss på sträckbänken med din test av serapumpen
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • tanteva
                                • September 2015
                                • 1399

                                men du vilken flott discoboll du fick med =D jag kom just hem med slang och kopplingar så jag kan seriekoppla åtminstånne 3 kar... så fick jag lära mig att i dessa kar kommer inga växter överleva då syret tar bort koldioxiden som dem behöver

                                sedan ramla jag över sveska killi föreningens .. eller om det var nordiska killisällskapet =P.. utställning och oj vad med fina fiskar jag fick se =D skall se om dumma mobilen kan ha gett mig åtminståne några bra bilder samt en film på ett par som såg ut att leka dagen är bra i fiskarnas värld =D

                                Kommentar

                                Arbetssätt...