Tantens galna akvarievärld....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    nu har jag fått huvud bry igen... Honungsguramisarna börjar bli riktigt aggressiva , det paret som går i 114 , hanen där han är näst intill galen. Absolut ingen får komma inärheten av det hör han utsett till boplats.Han anfaller allt och alla, räkor neoner, pandor även häxmalarna. Resten har vett att hålla sig därifrån. Detta har givit mig lärdom, dom skall först inte vara i 54 liter inte ens 114 räcker. Tror dom skulle funka bäst med typ 200 liter och max 2 par i den storleken.Så nu börjar jag tänka tanken att ge bort dom till någon som har stort kar men behov av fler.

    Jag har gjort detta misstaget en gång förr, vart lite för het för att få fisk i karet och kan inte bestämma mig vad jag skall ha. Fasiken det är dags du lär dig nu tanten, man skall vänta in och suga på karamellen innan punkt och slut, finns inte mer att säga om den saken.
    Jag vet inte ens hur länge dom lever dessa guramis. Annars måste dom ju få leva färdigt, och jag får försöka göra bästa jag kan av saken.

    Sedan borde jag ha nått som äter lite räkor tror jag, för dom börjar bli som skadedjur nu =P jösses vilken babyboom. Ja jag kan ju lägga fälla och ge bort några av dom med för all del.Dom tar ju alla tabletterna som malarna skall ha med plus sniglarna, så jag måste lägga fler än det finns behov av .Annars får dem som skall ingen mat.

    nä får nog tänka vidare på detta så jag kommer fram till någe bra

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399

      hmm antingen har jag slarvat eller så har något hänt. Idag ser jag fler av mina små (neoner och rasboror) med liksom vitaktiga förändringar på ryggen samt en rasbora med bommuls tussar runt munnen. In å läsa på vad det kan vara , kom fram till svamp plus ev munsvamp. Båda behandlades med det jag hade hemma sedan fenrötan på stressig fisk.
      På mer mer flöde för extra syre och lösa upp 5 tabletter enligt dosering. Höll nästan på att glömma lägga ditt mitt glaset så katten inte kommer åt att dricka.

      ja ja vad vore livet om allt bara flöt på fint =P

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Trist. Nu kommer jag säkert ihåg lite dåligt. Men hade du medicinerat i detta kar tidigare för nåt?
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          det var inte det karet , utan lilla 54an... lille gurami hanen vart så stressad efter å ha åkt hem med mig så han fick lite fenröta. Turligt nog för mig fungerar tydligen samma medecin igen på detta så det vart en kur i detta med för nu är det fler fiskar angripna, men bara dom små tetrorna och rasbororna. Men dem ser redan bättre ut efter ett par timmar. Rasboran med bomulls munnen har tappat bomullen så det går framåt .. växterna har dock klarat sig fint förr... men jag vet ju inte om det kan smitta via växter från där... tex.. det är nog jag som slarvat så det är nog därför tror jag iaf =P .. SKÄRPNING eva så blir det bättre.. vattenbyten är det nog , eller så gillar dom inte 2 pumpar i så långa pass =P
          men jag skall ju byta 50 % på tisdag nästa vecka så =)
          Alla har dock sett glada ut, lite trist för den ensamma guramin jag hade i 54an, för jag gjorde om däri och kunde fånga han i dag. Men trots medicinering så uppvaktar han honan med dans och kyssar å smek. mr lova lova det där =P den andra hanen brydde sig inte så mycket om han kom för bi hans bubbel.. ungefär mer som hej gamle vän kan du hjälpa mig här...

          Inget av svampen syns på varken pandor eller hexmalar eller räkor eller guramis förtydligar. MEn alla får medicin lite förebyggande =)

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ok Eva. Svamp är lite lurigt i min värld. Har oftast fått svamp i kar eller på fiskar som har medicinerats tidigare så för min del är jag idag mycket tveksam i att medicinera förebyggande. Förslaget efter denna medicinering att du kör med något stabiliserande såsom Easy-Life Filter Fluid Medium som binder osunda ämnen och restpartiklar från medicineringen och försöker hitta en balans i karet igen. Den slås liksom ut av medicineringen.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              Ja jag slår ju ut mina filter så jag måste ju ha hjälp med att få i gång pumparna igen nu när det är så fullt i karet. Jag måste ju rensa pumpen totalt och byta filerskumet, så det blir helt tomt på goda baskilusker. Jag har slarvat lite med Vb och här kom svaret på det. Men jag har mina förhoppningar att jag får ordning på detta igen. Kan vara så att det fattas en till snabbväxande växt med. Då jag tog ut en del till 54an, där är det en skog =D men ingen fisk nu då hanen fick flytta .
              Tänkte ha i någon blåögonfisk där typ gertrude eller så. Men det kommer bli bra igen , nu har jag testat gränsen för vad mitt kar tål. Kanske lite fel ord vart ju lite ofrivilligt testat dock , så klart vill jag inte fiskarna illa.

              Alla får ju medicin nu då jag inte tar upp 7 fiskar för karantän, utan alla får denna behandling. Det är bara så jag menar som förebyggande på de andra då alla får medicinen. Annars är jag inte glad hälla i medicin i karet. Men jag kan inte mörklägga och köra med salt, för det tål inte räkorna. Men denna medicin tål dom det står så på den , även skaldjuren.

              Alltså karet är nytt sedan första omgången. Ny sand och lite så men så klart växter är med från förut. JAg tror dock det kommer ordna sig , nu får jag ju byta var vecka igen, då det blir som nystart.

              Kommentar

              • tanteva
                • September 2015
                • 1399



                Skickat från min LG-H440n via Tapatalk

                Kommentar

                • tanteva
                  • September 2015
                  • 1399

                  om man ser på neonerna på bilden där uppe ser man att dom har som hinna på sig vit, sedan var det som sagt en bomulls tuss vid munnen på en rasbora...men den är redan borta fiskarna är pigga och glada trots allt

                  Kommentar

                  • Mu(sic)
                    • March 2012
                    • 2305

                    Vad skönt att det verkar ordna sej

                    Kommentar

                    • tanteva
                      • September 2015
                      • 1399

                      tja det gick ju sådär med den medicineringen =P fiskarna lever än, men jag har annan medicin hemma nu skall prova å se..

                      I Lt hittade jag en räka igår .. å så glad jag blev =D har jag tur finns det nog nån fler =D .. dom verkar har fattat att han den elaka fisken har flyttat =D

                      Kommentar

                      • tanteva
                        • September 2015
                        • 1399

                        men nu du igår vågade jag ge räkan lite mat, han var så hungrig , satt på samma plats i säkert 20 min å mumsade. Under tiden vågade sig räka nr 2 titta fram med =D hurra 2 av 5 har jag hittat nu som överlevt arga guramin... som är flyttad nu...

                        bakgrunden är ju en lt jag startat i min 54 balja, tänkta haft guramisarna där, men det gick inte med det växterna osv. Dom såg varandra för bra.
                        Fick över 2 av dom , kvar vart en hane som var oerhört svårfångad. Men så beslutade jag att möblera lite då fick jag tag på han. Trodde alla räkorna blivit uppätna av honom. Tagit en vecka nu att kunnat få se mina väldigt genomskinliga blå räkor, behöver få tag på fler men med kraftigare blå färg...
                        Senast redigerad av tanteva; 02 June 2016, 11:38. Anledning: la till info

                        Kommentar

                        • tanteva
                          • September 2015
                          • 1399

                          det tar sig ... nub har det kommit fram en fjärde räka med... så 4 av 5 lever nu =d har jag tur så gömde sig den femte med innan han vart uppäten =D men dom är magra så jag matar på lite nu =) snäckorna hjälper ju till och äter överskottet =P

                          Kommentar

                          • tanteva
                            • September 2015
                            • 1399

                            NU så simmar räkorna runt i LT burken =D nu när gurami hanen flyttat. JAg är så glad jag iaf har sett 4 av 5 inte dåligt med tanke på att guramin var så sur på dom. Dom är väldigt små och har väldigt ljus färg för att vara blå, tänka skaffa några fler med lite mer färg på =D sedan blir det blåögon gertrude om jag får tag på sånna, eller wernerii vi får se . Skall se om jag inte får tag på några i helgen =) och tänkte försöka fota räkorna så ni får se hur dessa ser ut =P

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              Trevligt!
                              Det är kul med räkor!
                              Var har du hittat dina posthornsnäckor? Har aldrig sett dem i verkligheten...

                              Kommentar

                              • tanteva
                                • September 2015
                                • 1399

                                Tjena dom fick jag hos södermalms akvarie affär. Har till å med vart å lämnat tillbaka ett gäng innan karet det stora vart ledsamt

                                Skickat från min LG-H440n via Tapatalk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...