Tantens galna akvarievärld....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    jag kan inte konstla mig och bli något jag inte är, jag är nog som en vuxen pippi... men det är jag glad för för pippi är ingen dålig idol =D

    Tack för era uppmuntrande inlägg =D

    jag tror jag skall ha stor bök i 114 idag för att försöka få till det. Det kommer innebära att jag kommer ha i min andra pump med, smockad med vadd. För att försöka filtrera bort det som kommer flyga runt över allt.
    Sedan blir det nog inte vattenbyten förrns imorrn, då får man suga bort allt på växterna.
    Det som är trist är att min mossa inte gör sig något vidare när det *dammar* så.Dom försöker leva gör nya ljusgröna ändar likt vårgranar. Men jag gör det inte lätt för dom.
    Ibland är det så jag undrar om fiskarna får svårt att andas med gälarna för det dammar så, dom måste ju filtrera så mye mer jox =/

    men jag skall förbi södermalm idag och se vad jag kan skaffa mig för skojsigt =D

    Sedan undrar jag om inte gurami hanarna tar en del yngel... dom jagar dom och jag ser som åker in i munnen. Visst dom simmar tillbaka till bubblorna , men jag är ytters tveksam om jag sett dom spåtta ut något yngel. Frågan är ju om jag måste flytta på hanarna med ?... å i ett så nystartat... hmm får nog köpa med mig mina blå räkor idag kanske...


    ps det är ju därför tråden heter tantens galna akvarievärld ;-)

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399

      Nu koppas det häxmal till 114 och väldigt bleka blå räkor till lw

      Skickat från min LG-H440n via Tapatalk

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Lycka till med din häxmal Eva

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          ja jag hörde dom är lite känsliga, men jag vet inte på vilket sätt ännu... men både räkorna och posthornen är känsliga på vattenvärdet och dom mår i detta nu bra... så jag håller alla tår å fingrar =D dom skall få en lång inkoppning iaf =)

          Kommentar

          • Mu(sic)
            • March 2012
            • 2305

            Roligt med påsar... Jag hoppas ha med några påsar hem från vår resa i morron

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              jA DET var kil med påsart , men jag riskerade mina nya dyra räkor ... då jag stoppa i dom i lilla lt...gurami hanen kan ha ätit en vad jag vet. De andra går inte att hitta.Men han är ensam med sina barn nu förutom de blå räkorna.. får hoppas några överlever så dom kan bli fler =)

              Kommentar

              • tanteva
                • September 2015
                • 1399

                jag har blivit biten.... av akvariesjukan.... hjälp.... köpte just ett 10l nano för att leka scaping i.... hjälp vad håller jag på med... vet inte ens vart jag skall ha den =P...

                Kommentar

                • tanteva
                  • September 2015
                  • 1399

                  ha ha ha vad jag skrattar gott åt mina stavningar ibland ha ha ha ... rätt underhållande =D

                  Kommentar

                  • tanteva
                    • September 2015
                    • 1399



                    Skickat från min LG-H440n via Tapatalk

                    Kommentar

                    • tanteva
                      • September 2015
                      • 1399

                      Köpte vadd till anda pumpen som skall hjälpa rena 114 yngel mat och en termometer

                      Skickat från min LG-H440n via Tapatalk

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av tanteva
                        jag har blivit biten.... av akvariesjukan.... hjälp.... köpte just ett 10l nano för att leka scaping i.... hjälp vad håller jag på med... vet inte ens vart jag skall ha den =P...

                        Jag bara ler Eva, akvariesjukan är inte att leka med . Jag tror Eva, att du kommer att fixa "att leka scaping" Att man blir nöjd själv är huvudsaken, sen vad andra tycker är inte viktigt alls .

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • tanteva
                          • September 2015
                          • 1399

                          ja då men jag vet vad jah vill likna nu iaf.. =D och så långt vet jag att jag inte har den soil jag behöver. JAg kommer inte köra co2 trots vi har sodastream hemma =P Den svåraste uppgiften är att hitta rätt rot /pinne , stenarna har jag redan, viss mån behöver jag mer mossa... Men jag fick med mig av den mossan jag önskade mest med de nya räkorna, om än bara en tuss. Men mossor växter dem med =D

                          glömde lägga till detta får ta tid , den lilla tanken i miniformat kommer få mogna i maklig takt =)

                          Kommentar

                          • Mu(sic)
                            • March 2012
                            • 2305

                            ...bara ett till...bara ett till...bara ett till...

                            Kommentar

                            • tanteva
                              • September 2015
                              • 1399

                              jaaaaaa bara ett till fick stora ögon på mig med kommentaren.. ETT till

                              Kommentar

                              • tanteva
                                • September 2015
                                • 1399

                                jag har ju beslutat försöka ordna till 114 utan att byta sand, så idag inhandlades 500gr vadd, hade ingen aning om att det var så pass mycket. Men nog tusen skall det vara bättre efter å ha kört slut på den *påsen* , för tillfället till neonernas förtjusning kör jag med 2 inne filter i fluval 3 med vanlig skum i halva och filtervadsflak i övre halvan. Det är i det filtret alla goda baskilusker sitter.

                                I fluval 2 så fyllde jag i med vadd klämde ihop och körde igång dem på motsatt sida... så nu är det cirkulation iaf ha ha . Får hoppas att guramisarna klarar det , men där dom lever så gissar jag att det kommer en regnstorm med massa rinnande vatten som säger nu kommer goda tider att blåsa så snart det lugnar sig. Så brukar det ju vara i naturen, först stormar det sedan blomstrar det


                                i lilla 54an så går det frammåt jag ser fler å fler yngel =D och hoppas innerligt att inte hanen äter upp mina räkor, utan att dom nu har hittat gömställen, kanske skulle jag lägga i fler kolstenar på hög.... Men jag skall ge det några dagar till sedan får jag se om inte den hanan borde flytta till de andra.Men då blir kanske balansen svår i det lilla. Men det finns ju både yngel och räkor.

                                nä nu skall jag softa å se på mina kar... i det ena stormar det i det andra är lugnet...

                                trevlig valborg =)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...