Tantens galna akvarievärld....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    nu en å en halv timme senare har det skett saker i den burken... jösses vad effektivt med 2 innerfilter varav den ena med vadd... wow...

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399

      Se bara.


      Skickat från min LG-H440n via Tapatalk

      Kommentar

      • tanteva
        • September 2015
        • 1399

        Skall jag vara orolig för ena häxmalen , han är ofta uppåner men suger på blad. Båda simmar lite klumpigt men det kanske är normalt

        Skickat från min LG-H440n via Tapatalk

        Kommentar

        • Mu(sic)
          • March 2012
          • 2305

          Jag har för mej att det är häxmalar min kompis har och han sa att dom snarare vandrar fram än simmar.

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            ja dom är ju inga simmar av rang , men dom är ju så häftiga =D dom äter å mår bra i övrigt. Ibland får jag hicka tror det kom vitaprick med dom. För att en stund senare se att prickarna är helt borta och kommer troligen från sanden.. he he guramisarna tycker dessa stockar är konstiga och har försökt äta på dom flera ggr... häxmalarna i sin tur .. säger inget.. helt annan kultur och vanor på dom =D

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              just nu står 114 i en period av att finna sig till rätta, min näckros håller sakterliga på att återhämta sig, nya småblad i sikte =D de mossorna som inte tivs här får jag nog flytta på.

              Det ser lite tunt ut med växter, men jag måste läsa på lite om dessa så jag får sådana som trivs i fin sand. Eventuellt kommer jag försöka blanda i lite grus, i nån passande färg. Jag har qvarts hemma från förut. Men kanske det stör den ph jag har, minns inte riktigt hur det var med det.

              så nu puttrar det på... =D

              Kommentar

              • Mu(sic)
                • March 2012
                • 2305

                Hoppas det får vara lugnt ett tag nu då

                Kommentar

                • tanteva
                  • September 2015
                  • 1399

                  ja hoppas det , hade lite storrengörning med idag å bytte vatten å fixa om lite så får jag läsa på om växterna lite , för all del gillar jag stora växter med men nu är det stopp på sånna jättar har 3 på rad där bak nu, näckrosen syns inte ännu dock... men något lummigt buskigt skulle jag vilja ha . Dock har jag sett hur honungsguramin trivs extra bra med storbladiga ala ozelot, dom gillar att leka titt ut där emellan under uppvaktningen. näckrosen blir större den med när den väl kommer upp =D och valisineria gräset ja det bara växer å växer, en typisk sandväxt skulle jag tro.

                  Skall visa lite bilder om en stund då det mörknat bättre =)

                  Kommentar

                  • tanteva
                    • September 2015
                    • 1399

                    hmm funderar lite , borde jag flytta på hanen alltså honungsgurami hanen, han verkar äta upp mina räkor vet inte om jag har några kvar ens . 250kr i sjön =/ Men problemet är ju att han försvinner i tomma intet när en håv närmar sig...

                    Kommentar

                    • tanteva
                      • September 2015
                      • 1399

                      här puttrar det på, i lt så är det bara några yngel kvar har jag tur så är dom 5 =D dom åt visst upp varandra.
                      Sedan är jag en visdom rikare. Skall man ha räkor och gurami, även dvärg gurami så tänk på att få i räkorna före så dom vet vart dom har gömställen. Se till ATT det finns gömställen. Sist men inte minst stoppa inte ner några hos en ensam hane med yngel =P vet inte riktigt hur min hjärna var påkopplad då jag la ner 5 blå räkor i det karet. Vet inte om någon överlevt, då jar dom jobbat bra.
                      Det är ju så ljust om nätterna å kvällarna så jag vet inte ens om dom är ute om nätterna. Batteriet till ficklampan var ju tvunget att dö med =P

                      I 114 så puttrar det fint jag kör med mina 2 filter lite nu å då för att få upp partiklar =d Men idag fann jag en liten loppa på ca 1.5 mm i ena hörnet där det gick räkbebisar på endast 2 mm =D
                      Att jag ens såg dem är ju ett litet under =D men loppan är jag glad för, hört det tyder på att mitt lilla ekosystem fungerar och det tackar jag å bugar för =D

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ett härligt Eva-inlägg! Blir glad varje gång jag läser om dina eskapader Tråkigt med ynglen men det är ju som att låta godispåsen stå öppen med en skylt som säger varsågod bredvid. Gissar att det smakade utmärkt.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • tanteva
                          • September 2015
                          • 1399

                          ha ha ja men det är kanske så att jag skulle vart bättre påläst, hur sjutton föder man upp ett gäng liksom..
                          Men jag har ingen plats för yngel så , lider mer av min dummhet att stoppa i blåräkor där som dog =/ eller om dom lever.
                          Planen nu är att få ur guramihanen utan att stressa honom. Fälla är det som återstår , men jag vet inte vad som är favoritmaten... om det kunde vara något enkelt som tex räkrom från dem jag äter ..

                          men när det är gjort funderar jag på att ha i gertrude eller fructalis... blåögon av någon sort =D även kan tanken gå till wernerii...dom får iaf plats =D å jag måste få mer bajs däri för växterna tycker det är för lite mat...

                          Kommentar

                          • tanteva
                            • September 2015
                            • 1399

                            jag har en fråga .. kan man vattna sina växter med vattenbyte vatten ja dom i krukor alltså? tycker det verkar så dumt och slänga bort så mycket vatten Eller blir dom förgiftade ...

                            Kommentar

                            • Mu(sic)
                              • March 2012
                              • 2305

                              Många vattnar krukväxter med akvarievatten och det växer tydligen hej vilt då. Jag glömmer bort det själv när jag håller på

                              Kommentar

                              • tanteva
                                • September 2015
                                • 1399

                                ahh så bra då skall jag forsätta samla vattnet i min balja =D

                                Kommentar

                                Arbetssätt...