Tantens galna akvarievärld....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    LOwtechen... första nedslaget ; ena honan har blitt så stressad hon står i ett hörn av trötthet och är lite vobblig. Imorse fann jag henne med nosen ner lodrätt ner. Beslutade att flytta henne till 114 baljan för att få lugn å ro . Där har hon tagit skydd bakom ett ozelot blad, men simmar i rätt form ingen lutning eller så utan mer stabilt.
    så nu är den konstiga konstalationen på 2 hanar och en hona honungsguramis i 54an... å det blåses bubblor över allt där...

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399



      Skickat från min LG-H440n via Tapatalk

      Kommentar

      • tanteva
        • September 2015
        • 1399

        testar om jag kan från fånen


        Skickat från min LG-H440n via Tapatalk

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          ha ha oj så många gånger det vart då =P

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Mycket fint, Eva!
            Härliga bilder!

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              vi får se hur det går med bara en hona i den gruppen... den andra orkade inte med , det vart för trångt

              Kommentar

              • tanteva
                • September 2015
                • 1399



                Städarmadan på språng

                Skickat från min LG-H440n via Tapatalk

                Kommentar

                • tanteva
                  • September 2015
                  • 1399



                  Räkorna gillar denna träbit bäst lite kul jag skriver träbit medans nästan alla på den bilden är på kolstenarna =D men dom gillar att krypa upp å ner där på *trädet*

                  Skickat från min LG-H440n via Tapatalk
                  Senast redigerad av tanteva; 23 April 2016, 18:57.

                  Kommentar

                  • tanteva
                    • September 2015
                    • 1399



                    Här är min sorgehörna. Ser ut så 1 timme eftet jag sugit rent

                    Skickat från min LG-H440n via Tapatalk

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Eva, det är så kul att läsa din tråd, du skriver så spontant om hur du tänker och hur det kanske kan fungera - eller inte fungera. Dessutom är det skoj med alla bilder

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • tanteva
                        • September 2015
                        • 1399

                        Tack =)
                        jag skriver som jag pratar om allt å inget i en salig röra, eller funderar samtidigt .. å så byter jag ämne igen...men jag skriver det jag funderar =P

                        Nu har jag tänkt igen på hur det gått fel i 114..
                        1a felet det största inte sköljt sanden... å hur jag no skall komma tillrätta med detta utan att förlora för många räkor eller ens hitta fiskar om jag nu skulle behöva tömma och göra om, för den dimman som skulle uppstå om jag tar ut stenar som är begravd i sand, plus rot som halva är under sanden, som grund för min kolstenshög.

                        Min tanke är att jag skulle kunna få ur en del sand utan att det skulle behöva rivas allt, och pröva med en sand/grus som åtminstånne har tydliga korn kanske mer 3-5 mm i strl. eller kanske liten anings mindre. Då jag har torrinrett med att gömma stenar under sanden även en hel rot under mitt träd.
                        Där det funkar, funkar det ju. Har inget emot att ha 2 storlekar på sand, det kan vara så ute i riktiga världen med ;-)

                        så är dock tanken att jag skall kunna få i lite mer sand igen, OM jag nu ens behöver det. Det är som sagt ganska tjockt med sand ca 1 och 3/4 säckar på den botten som är 35*80 ca tror säckarna var om 15 kg st eller kanske e jag ute å cyklar nu.

                        Nästa sak tror jag är att sådant filter å pump system som jag har, är inte lämpat för fin sand. Fluval 3+ . Jag misstänker nämligen att en utombordare hade vart att föredra för jag tror att man får en mjukare rundgång på vattnet. Men nu tror jag bara en massa , jag vet inte =P.

                        i lilla 54an så har nu hanarna byggt i var ände, ibland rusar dem över till den andres bo . Det tolkar jag som att det är lite för trångt, och att växtligheten som skulle vara däremellen inte har växt upp ordentligt än. För det hade nog vart bättre om det vart fler tätare växtlighet så dom slapp se varandra. då hade det nog funkat bättre.
                        Hon som vart flyttad i morse verkar må bättre och börjar bli sig själv igen, åt lite tillåmed.
                        Annars har dom racat i 54an så växterna ligger på ytan, ja en del. har dragit mig lite för att störa där för mycket, men jag behöver göra vattenbyte där och jag kan inte fuska med det.

                        ja nu händer det grejer =P

                        Kommentar

                        • admin
                          Christian Alfredsson

                          • November 2004
                          • 11220

                          Det går att göra rent med en sådan här:

                          Find the best discount on Aquarium Gravel Cleaner using our popular discount locator, and never ever pay full price again!http://www.palmgr.org/aquarium-grav...


                          Du behöver inte köpa en utan ta en PET-flaska, skär av botten. Tejpa fast en slag istället för kork och gör som filmen.
                          Christian Alfredsson
                          Tekniskt ansvarig Zoopet

                          Kommentar

                          • admin
                            Christian Alfredsson

                            • November 2004
                            • 11220

                            Nästa sak tror jag är att sådant filter å pump system som jag har, är inte lämpat för fin sand. Fluval 3+ . Jag misstänker nämligen att en utombordare hade vart att föredra för jag tror att man får en mjukare rundgång på vattnet. Men nu tror jag bara en massa , jag vet inte =P.
                            Det lättaste är väl att ställa en sten eller rot framför utblåset på pumpen så får du mindre vattencirkulation.
                            Christian Alfredsson
                            Tekniskt ansvarig Zoopet

                            Kommentar

                            • tanteva
                              • September 2015
                              • 1399

                              Då får jag ha den roten eller stenen väldigt högt upp... men du gav mig en idé... man kan ju alltid montera... saker å ting... *pling*

                              i värsta fall får det bli lite ståltråd i karet =P så får blommorna järn med ;-)
                              Senast redigerad av tanteva; 23 April 2016, 19:32.

                              Kommentar

                              • tanteva
                                • September 2015
                                • 1399

                                åå jag suger ut sanden med en sådan =D jag har en slang hävert pryl...sanden är väldigt mycket för lätt för att ens kunna göra så... tänk på sanden är 0.1-0.5 mm

                                tack för tipset med petflaska =D
                                Senast redigerad av tanteva; 23 April 2016, 19:31.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...