Tantens galna akvarievärld....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399

      jag har fått för mig att honan försöker trigga honom göra skumbo.. men så kanske inte är fallet, om jag skall lite på vad för svar jag fick i labyrintfisk fliken.

      Jag inbillade mig hon jaga runt han för a han skall börja för hon är redo. Men jag fick höra dom inte är parfisk samt att honorna är aggressiva när det inte vankas bon för då tar hanen över...

      Kommentar

      • tanteva
        • September 2015
        • 1399

        och som synes väldigt lite alger än, jag tror dock jag fick med nå trådalger på nån växt ifrån affär´n.. men det fastna i *sanden* så det kunde jag lyfta ut...

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          hmmm gjorde jag någe dumt nu... jag pratade med han i butiken och han kan saker det vet jag, för jag ville ha någe blått, båaktigt. Så jag köpte 8 neontetror idag....

          det är ju torts allt inte så stort bara 54l, men massor med växtlighet så det finns gömställen för alla..

          nu finns det :
          6 rasbora nevus
          5 röd vita räkor en med rom
          1 par honungs gurami
          8 neontetror

          samnt en hel del posthorn samt physa...

          har jag för köpt mig nu ?

          jag skulle ju egentligen bara köpa kattmat å växtnäring...

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ja kanske har du det Eva. Med betoning på kanske. Om man ser hur länge karet varit igång. Det tar ju en månad att få igång nedbrytningen i karet som då är anpassad till en mycket liten belastning. Så det tar ofta ett per tre månader innan karet klarar full belastning. Men du märker ju om de börjar må dåligt. Så du får väl vara vaksam och belagd med köpförbud ett tag
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              Det har vart igång i ca 4 månader, enda som hänt hitils är att gurmisarna vart så stressade vid flytt att hanen fick fenröta.
              Det är behandlat och vatten bytt sedan ca 2 veckor.
              Det finns en ny filmsnutt från i går eller om det var i förrgår lite längre upp.

              Jag försökte räkna dom och dom är nog inte 8 utan 10 ...

              Men jag skall dra igång mitt lilla 8kantiga nu under julen, jag skall bara laga det först.
              I absolut värsta fall får antingen neonerna eller rasborona flytta dit..

              du kan även se några bilder på hur det växt i karet fram till idag.

              jag hoppas det går annars får jag lösa det =)

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Där ser du hur det blir när man tror man har koll. Då pratar jag om mitt inlägg
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • tanteva
                  • September 2015
                  • 1399

                  här möts dom, är väldigt nyfikna på varandra ...


                  Klicka på bilden för större version

Namn: P1000624.jpg
Visningar: 1
Storlek: 163,1 KB
ID: 2173518

                  Kommentar

                  • tanteva
                    • September 2015
                    • 1399

                    ja men att jag har köpförbud köper jag ialf ;-)

                    Kommentar

                    • tanteva
                      • September 2015
                      • 1399

                      nu är jag en erfarenhet rikare

                      Tetror borde man inte ha i så här små akvarier, samman med lugna fiskar.
                      Både guramis och rasboror är ju lugna fiskar som liksom lallar runt på sitt lilla vis.
                      Tetror far runt över allt och som sillar liksom runt runt hela tiden ingen rast ingen ro.

                      Så jag har just nu kommit på att det var det dummaste jag gjort, skulle ha köpt ett par guramis till ist... så nu måste jag fixa glas till 8 kantiga så jag kan få över tetrorna där ... och ha räkor där i för det är ju bara på ca 45 liter...

                      Kommentar

                      • ullo
                        • February 2015
                        • 181

                        Älskar tetror! Och gurami! Kan inte gå fel.

                        Kommentar

                        • tanteva
                          • September 2015
                          • 1399

                          men det gav en helt annan intensitet , blev helt galen snurr på saker sedan dom kom i... de andra sorterna har ju ett lugnare beteende..

                          men kanske tycker jag inte lika när dom lugnat ner sig, dom har ju inte ens vart i 24 timmar än, men tetror verkar coola för dom äter så så på en gång, lite flyttande struntar dom i =P

                          Kommentar

                          • tanteva
                            • September 2015
                            • 1399

                            men jag har fått världens argbigga till gurami hona, hon är dessutom mer brun och har inte mycket till streck på mitten...
                            Hon kanske inte har i hjäl han riktigt så illa kanske det inte är men ändå ... jösses vilken surtant till gurami, kolla filmen får det se ett LITET utfall från henne

                            Kommentar

                            • tanteva
                              • September 2015
                              • 1399

                              som jag har väntat och haft lyset tänt.. äntligen kom algerna , äntligen nogot normalt som händer =D

                              Kommentar

                              • tanteva
                                • September 2015
                                • 1399

                                fasiken... jag har gått blivit kär i dvärg ciklider... som typ Apistogramma baenschi , Apistogramma cacatuoides ,Apistogramma erythrura , Apistogramma macmasteri , Apistogramma norberti ,
                                Apistogramma sp. 'Nanay' , Laetacara curviceps ,
                                Mikrogeophagus ramirezi

                                jag har ju värsta beslutsångesten...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...