Tantens galna akvarievärld....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    #91
    hmmm det går inte lägga upp vide filmerna jag tog, säger det är osynkat... eller så står det att det kommer ta 800 minuter .... blääää

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #92
      Hur gör du, filmar du med kameran eller mobilen?
      Jag använder en app som heter Capture till Iphone, smidigt som fasen och direktlänkas till YouTube
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • tanteva
        • September 2015
        • 1399

        #93
        jag prövade nya kameran, då den är kombo film och system kamera. Har väldigt mycket kvar att lära med inställningarna än...
        sedan lägger jag in filmerna i datorn och försöker från där...
        kan ju vara nån inställning att den är för stor för mye pixlar kanske

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          #94
          vad gör man när man inte har en stadig nog bänk ännu , eller ens har tid att göra om siliconet...

          jo så här..Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0010.jpg
Visningar: 1
Storlek: 192,3 KB
ID: 2173293

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            #95
            se hit alla ni som nån gång siliconat om akvarier
            hur mycket kan man skrapa bort av det gamla siliconet ?
            Om man skrapar bort för mycket, blir det ändå tätt med nytt ovan på det gamla ?
            Jag har förstått man måste vara säker på att glaset är rent och tvätta med oljefri aceton.

            Skulle man kunna fuska och stryka på ett lagar ovan på den gamla siliconet ? Ja förutom att man får väldigt breda skarvar, är det nån fara det inte räcker ?

            (de kar det gäller har stått utan vatten i 7 år så därför har dom det behovet)

            Har 2 st jag behöver göra denna procedur på, ett 8kantigt där jag skrapade igår , med en bit av en brytbladskniv för att jag inte skulle skära mig av rakbladet.
            Mellan några glasskivor så fick jag bort nästan allt silicon, och mellan vissa är det silicon på utsidan med. Antar jag måste få dit utan på med efter jag tagit insidan, eller är det över kurs?

            Har rakblad tänkte ta det som sista skrap, eller ja dem är för min läderhyvel.

            Det andra karet syns på bilden ovan och är mu ett blomsjukhus tills plats har ordnats åt det.

            så alla tips och ideer utam att lämna bort det =P tages emot tacksamt

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              #96
              nu har jag lärt mig att ; det finns en fog som limmar hela akvariet samt den på insidan som på engelska kallas seam(söm) som gör det hela vattentätt.
              Om den sömmen är så att du lätt kan få in en nagel och den liksom släpper från rutan, då är det läge att byta ut sömen inte den som håller ihop akvariet =D

              Tala gärna om för mig om jag har fel =D

              Jag har ju upptäckt att mitt 6 kantiga har väldigt mycket repor, antingen så får jag kassera det eller så får jag göra om hela.
              Jag är lite inne på att göra om, det tilltalar mig att ha satt ihop ett helt själv =)
              Men fogarna är ju lite annorlunda på det, det sitter både på utsidan och insidan. Frågan är klarar jag det som första projekt?
              Det finns nått som liknar en stål ram överst och underst, så diametern kan inte ändras men man kan alltid göra det högre...
              Då blir frågan vad finns det för fiskar som vill ha så högt men *smalt* akvarie... tror det blir tok liten simyta för tex scalarer

              Mycket att tänka på i höstmörkret.

              Kommentar

              • tanteva
                • September 2015
                • 1399

                #97
                tappat sugen lite... då jag sällan får svar på mina frågor när jag gjorde en tråd av det...
                Fiskarna mår bra växterna tja en anubis håller på att bli väldigt gul, nere vid roten
                Vet inte än om räkan med rom överlevde saltet...

                funderar... om växterna vill ha järn... kan man då slänga i en skruv eller två...

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #98
                  Ursprungligen postat av tanteva
                  tappat sugen lite... då jag sällan får svar på mina frågor när jag gjorde en tråd av det...
                  Fiskarna mår bra växterna tja en anubis håller på att bli väldigt gul, nere vid roten
                  Vet inte än om räkan med rom överlevde saltet...

                  funderar... om växterna vill ha järn... kan man då slänga i en skruv eller två...
                  Gulaktiga växter brukar tyda på lite näringsbrist - fast om det bara är en Anubias som gulnat så kanske det inte är det
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #99
                    Ursprungligen postat av tanteva
                    nu har jag lärt mig att ; det finns en fog som limmar hela akvariet samt den på insidan som på engelska kallas seam(söm) som gör det hela vattentätt.
                    Om den sömmen är så att du lätt kan få in en nagel och den liksom släpper från rutan, då är det läge att byta ut sömen inte den som håller ihop akvariet =D

                    Tala gärna om för mig om jag har fel =D

                    Jag har ju upptäckt att mitt 6 kantiga har väldigt mycket repor, antingen så får jag kassera det eller så får jag göra om hela.
                    Jag är lite inne på att göra om, det tilltalar mig att ha satt ihop ett helt själv =)
                    Men fogarna är ju lite annorlunda på det, det sitter både på utsidan och insidan. Frågan är klarar jag det som första projekt?
                    Det finns nått som liknar en stål ram överst och underst, så diametern kan inte ändras men man kan alltid göra det högre...
                    Då blir frågan vad finns det för fiskar som vill ha så högt men *smalt* akvarie... tror det blir tok liten simyta för tex scalarer

                    Mycket att tänka på i höstmörkret.
                    Ja om silikonen har släppt så är det absolut läge att limma om akvariet.
                    Nackdelen med gamla akvarier är ju ofta att de blir repiga och om alla rutor är repiga så hade jag nog dragit mig för att lägga ner tid på att limma om.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Knax
                      • November 2012
                      • 1148

                      Ursprungligen postat av tanteva
                      tappat sugen lite... då jag sällan får svar på mina frågor när jag gjorde en tråd av det...
                      Fiskarna mår bra växterna tja en anubis håller på att bli väldigt gul, nere vid roten
                      Vet inte än om räkan med rom överlevde saltet...

                      funderar... om växterna vill ha järn... kan man då slänga i en skruv eller två...
                      Så kan det vara. "Problemet" med projekttrådar är att de tenderar att bli mer som bloggar. Folk läser, men uppfattar kanske inte frågorna som just frågor. Sedan har det ju sina sidor att lägga in en fråga i en löpande tråd, den blir inte lika synlig som en fråga postad under egen rubrik.

                      Metall i akvariet är ett hett debatterat ämne. De långsiktiga effekterna är det väl en del som är tveksamma till. Men visst funkar det som du säger, att en skruv i akvariet kommer att lösa ut järn i vattnet. Det kan ju bli för mycket (eller för lite) av det goda också. Hur vet man hur mycket/lite järn som löses ut ur en skruv? Om du doserar flytande järn kan du ju få exakt så mycket som behövs.
                      // Mats, a.k.a. Knax



                      "All's well that ends." - Unknown

                      Kommentar

                      • tanteva
                        • September 2015
                        • 1399

                        tack för era svar =D

                        Jag tror det får bli köpa näring till växterna, nån spetsbladig liten chrypto någe har får röda kanter på bladen, det får mig genast tänka på järnbrist ev.
                        Nu har allt återhämtat sig efter saltchocker och medicinering, till å med så bra att jag idag hittade en ny räka med rom =D
                        Alla växterna har klarat sig dock , och det är mest de sk över vattenbladen som liksom gulnat långsamt. Jag är så konstig jag låter dom vara kvar för sniglarna älskar dom.
                        Det har vuxit en hel del så jag ser nu att jag kunde ha planerat bättre , men jag får lära om mig =)

                        Kjell det akvariet jag tänkte göra om på är mitt eget gamla på 114l... det är inte så repigt och dem som ev finns syns inte när väl vatten kommer it.
                        Däremot är det 8 kantiga väldigt repigt, så där funderar jag skarpt på att skaffa nya glas och försöka göra det själv, bara för jag vill pröva =)

                        men nu är jag så glad för mina nya räkbäbisar som förhoppningsvis kläcks denna gången =)

                        Jag har bytt pump igen, det vart för lite cirkulation tycker jag med den andra, och guramisarna verkar inte tycka det är för mycket för dom står inte bara å trycker bakom pumpen, för det är liksom mer strömt i halva å mindre nästan stilla i andra halvan ialf ytmässigt...

                        skall ta nya bilder så ni kan få se hur det växer..=)

                        Kommentar

                        • tanteva
                          • September 2015
                          • 1399

                          hur det har vuxit =)

                          Mossan på roten har i det närmaste exploderat likså trivs sötvattenstången det som inte gick , vilket var väntat var gräset... den med solsken på är sista

                          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0076.jpg
Visningar: 1
Storlek: 123,4 KB
ID: 2173505Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0135.jpg
Visningar: 2
Storlek: 168,4 KB
ID: 2173502Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0006.jpg
Visningar: 1
Storlek: 199,0 KB
ID: 2173504Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0018.jpg
Visningar: 1
Storlek: 195,3 KB
ID: 2173501
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Ser bra ut det där...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • tanteva
                              • September 2015
                              • 1399

                              ska skall jag vara petig så skulle jag vilja möblera om i vänstra hörnet... drat ut den spetsiga chrypton mer längs kanten och haft den lite mer rundbadiga lite högre helt bakom för att få fram dessa fina dillifi vad de nu heter bättre , älskar formen på dom.. flikiga svajande vackra.. =d

                              Det som verkar inte funka men dom är fina ändå för jag inte har co2 , fast det stod på etiketten dem var medium... är du den väldigt mer dilliga växten som liksom har smältbort nedest.. syns kanske dåligt får nog ta fler bidler förklara ha ha

                              Kommentar

                              • tanteva
                                • September 2015
                                • 1399

                                det bidde en film ist skall försöka få till den nu =P

                                Kommentar

                                Arbetssätt...