Tantens galna akvarievärld....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399



    Nu e det här hurtraaaaaa

    Skickat från min LG-H440n via Tapatalk

    Kommentar

    • Mu(sic)
      • March 2012
      • 2305

      Har du satt i det? Är det tyst? Funkar det bra? Syns det mycket? Vart köpte du det?

      Jag ska ha nåt litet i hallkaret för det lilla filtret jag har i nu är det för mycket fart i

      Kommentar

      • tanteva
        • September 2015
        • 1399

        pwss och snabbt gick det =D det är i, men jag samkör med nuvarande filter för bäst bakterie bortfall... skall nog klämma i lite *smuts* ifrån det stora om några dagar och bara ha det.
        Tystheten varierar, här är så mycket andra ljud så jag hör det bara om jag kommer inom 50 cm... men det kör in sig och blir tystare. Var lite trixigt få det starta man fick peta på impellern som vanligt=P .. sedan trodde jag det skulle börja suga direkt men det tog säkert 20 sec innan jag insåg att jag måste hälla vetten i där innan jag startar ha ha sedan kom det igång,
        jag kör bägge insugs länderna som ingick så det är länge ned, men det är ju risker med om det skulle börja läcka...
        men vattenfallet som blir gör underverk efter man haft en *vanlig * pump innuti... plus att det är både mekaniskt och bio filter, troligen kan man byta ut den aktiva koldelen emot fler mackaroner eller lava sten för mer bio... har aldrig haft aktivt kol förr...men kanske behövs det när man har fin sand =P detta var str 50 det borde funka fint i 54an med man kan ställa in flödet från 200l/h till ca 650lh
        har mittemellan nu när den gamla pumpen är kvar...

        guramisarna har redan börja bygga bo igen, bara en vecka efter medicinering

        neonerna är fortfarande sjuka bara 7 av dom kvar, jag frågar mig om jag skall ta avliva alla, men de går än på medecin dos omgång 2 ser inte bättre ut än... mörkläggning kvarstår, men jag är rädd det blir för varmt

        får se hur jag gör... köpt ett gäng moapi rötter med dom är så roliga men en var jätte stor den andra mindre, det roliga är att dom var mycket bättre än dem jag sett i butikerna...

        skall visa en filmsnutt på filtret senare =D

        Kommentar

        • ICC
          • November 2006
          • 1310

          Ursprungligen postat av tanteva
          .. sedan trodde jag det skulle börja suga direkt men det tog säkert 20 sec innan jag insåg att jag måste hälla vetten i där innan jag startar ha ha sedan kom det igång.
          Att späda kanske faktiskt är det snabbaste och enklaste.
          Men som info, filtret har en evakuerings funktion i sig själv. Insugsröret går ju att flytta för att kunna justera flödet. Om sätter du röret på minimum-läget så ska du se att filtret börjar evakuera luft via ett hål i botten, och sakta höja vattenpelaren till det börjar rinna över av sig själv.

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            ja jag insåg att det bahövdes tätas med vatten likson för att den där sugeffekten skulle starta, det gick bra och jag gillar det , frågan är om det skulle räcka att lyfta på biopåsen och aktiva kolen för att droppa jox i där från den pump som har alla bakterier ? en fluval 3+
            Flödet kommer bli helt otroligt nice med detta nya filter =d jag tror jag tagit mig ett steg upp med akvariet iom detta =D

            Kommentar

            • Mu(sic)
              • March 2012
              • 2305

              Jag brukar handla från pwss och dom är som sagt snabba att leverera. Jag gillar pwss Jag velar mellan ett sånt där filter och ett svampfilter till mitt lilla. Fast inte ett svampfilter som drivs med luftpump. Hatar såna dom låter så in i h...ete

              Kommentar

              • Mu(sic)
                • March 2012
                • 2305

                Jag beställde ett BOB svampfilter med pump nu. Dom ska vara bra efter vad jag förstår

                Kommentar

                • tanteva
                  • September 2015
                  • 1399

                  va bra då kan vi jämföra... vart lite intresserad av svamp filter med... det är bra att lära sig =) Det är lite porlande ifrån det hangon... annars hör jag det inte mycket alls... locket kan ibland vobrera men när det är så varmt tar jag det så det blåsder lite sval luft däröver..inbillar mig det kyler iaf en halv grad om jag har tur ha ha

                  Kommentar

                  • tanteva
                    • September 2015
                    • 1399

                    Det var allt bra trivsamt att få födelsedags mail från zoopet =D det tackar jag för =D

                    Kommentar

                    • Mu(sic)
                      • March 2012
                      • 2305

                      Ahaaaa.. Grattis

                      Kommentar

                      • tanteva
                        • September 2015
                        • 1399

                        tackar, det var redan i fredags men alla är ju upptagna då =P

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Grattis ändå :-)
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • tanteva
                            • September 2015
                            • 1399

                            I 114 litern har jag lärt mig att aktivt kol kan get rent fint vetten efter sjukdom och massa medicinering, men jag hade inte en susning för jag jag köpte det där hangon filtret sin levereras med en påse kol för att ha i . Då trodde jag det skulle sitta där länge. Men efter å ha läst på om just aktivtkol så är min plan att byta ut det emot mer poröst material, sådana bio saker. Det kom med något som ser ut som pellets av någe slag. Men jag har en vi sten i någe poröst material som jag inte har användning för längre. Vet inte om det finns vit lava men det ser ut som det. Kalkstenar burkar väl inte vara så porösa ... men ialf det är min plan tills jag läst på mer hur detta funkar med bio rening =) det sitter en tjock skumfilter i botten på det skall sitta där, men jag tycker det är konstigt instinktivt vill jag ha det överst =P.. men vattnet skall komma nerifrån ovh gå uppåt tydligen-..-- krossa sten dagens uppgift...

                            Kommentar

                            • tanteva
                              • September 2015
                              • 1399

                              idag vart jag glad.... för igår tog jag bort fluval 3+ ur akvariet ... OCh.... cirkulationen passar nu mina fiskar fint... så mycket lugnare men ändå cirkulation runt hela ...till å med på snabbaste farten funkar det utmärkt, så dom jag vill ha det. Det som är ju är ju att det inte är planterat efter hur det nya sitter eller hänger på kortsidan... men det funkar fint där med.
                              Alla bskymmer jag haft med *damm* och partiklar har nu blåst över, Kjells råd i andra trådar med att ha ett extra filter men vadd så det går lite trögt i funkade super om än jag fick hålla på ett tag med det.
                              Nu då jag har biodel i nya filtret så har jag ju genast större mängd bakterier och det känns skönt även om filtret i sig känns litet, min ide om at hacka ner den sten jag hade fick ge sig . Den var ju hur hård som helst .
                              Men då de aktiva kolet behöver komma ut nu och gjort sitt efter all medicinering osv är det dags att skaffa lite fler bio makaroner av något slag, eller om jag köper en mer porös lavasten och hackar ner den i mindre biter för fler ytor.

                              men det roligaste av allt är att idag när dom vant sig med det nya flödet... så är minsann disconilsson evert igång igen om ni mins min julgrans reasbora neavus jösses så han mörknat och lyser upp tillvaron i det hörn dom nu hittat sin plats. Dom är ju på andra ställen med men håller till där mest.Dom trivs mycket bättre nu när det inte är storm i karet ,
                              likaså mina honungsgurami...
                              Nu är det skumbon på g på bägge halvor. Men jag har ju bara en men väldigt tuff hona kvar. Borde egentligen skaffa 2 honor till... men det blir väldigt trångt i mitt kar. Hon trivs dock bäst med den mindre aggressiva hanen, hon håller till vid honom mest och dom dansar oftare än vad hon gör med den mes argsinta i det bästa hörnet....

                              och alla mina botten rensare som jag kallar dom mår fin föruton den ena pandan som inte växer =/ ... han har dessutom en fena som är ba
                              ra en pigg för tillfället. Alla andra fenor på samtliga pandor ser fina ut så jag tror han fått den ikläm eller fått stryk av guramin. Kallar den för han för han är så liten, bara hälften så stor som de andra, alla köptes in samtidigt dock.....

                              häxmalarna som är så coola... fightas med räkorna om de små algtablett fodret som är speciellt för dem och inte bara alger i.... måst ha i ett gäng för posthornen vill även dom ha....

                              och räkorna... ja dom är ju nästan som ohyra... =P jag kunde se å räkna till ca 34 igår... men man kan nog lätt plussa på 10 till som inte syntes...

                              ja så är det i staden hoppas ni andra har det bra =D

                              Kommentar

                              • Mu(sic)
                                • March 2012
                                • 2305

                                Vad roligt att läsa (Jo det där svampfiltret jag köpte var alldeles för stort så det får jag spara till nåt annat projekt)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...