Tantens galna akvarievärld....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KJE
    • August 2013
    • 1066

    Vad är det för bottenmaterial?
    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Så mulligt djungelaktigt du har det. Gillar din rufsigt vilda stil, Eva.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • tanteva
        • September 2015
        • 1399

        furcatan är fisken som knappt syns =D psudosmigil furcata... blåögonfisk... dom har ju sina fram fenor uppe nästan ovan ögonhöjd... =D väldigt snabba å piggelina å hungriga fiskar får jag lov att säga =D

        den i mitten undrar om du menar en långa eller den låga... växten som jag inte vet vilken av dom heter dock fniss

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          botten materialet är en speciallera som är bränd, lite som lecakulor men stannar på botten. Lätt å luftig och det fastnar massor med bra bakterier där säger dom som vet =) Utmärkt grus till lowtech, då slipper man massa annat jox som många har i då.

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            Blue... jo du det har fått vara ifred det där karet, bara lite vattenbyten och så sedan så har det fått vara fyler på så klart vid behov. Fick sätta in 3 amanoräkor då jag fick massvis med trådalger då jag hade förmycket lyse på. ofta så länge som 12 timmar. Nu har jag haft 6 timmar bara under en tid, det är förlite då gulnar dom har jag sett nu =) så nu är det ungefär satt till 8 timmar. Har satt i en reflektor i den armaturen.(plastlock med inbyggt lyse) Där i har jag den största klumpen med sötvattens tång .. btw.... Det karet har inte haft nån sjukdom alls...
            Räkorna har jag knappt ens sett förut, men dom har tydligen fått barn som jag inte märkt för nu ser jag flera å ofta =D En av dom blåaste hade rom, för nån vecka sedan. nu sist jag såg henne så hade hon släppt den =D

            VEt inte om min värmare där är paj... för det blir sällan 25.. mer 22-23 , med det gillar tydligen räkorna, vet inte vad blåögonen säger om det..

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              tja vad skall jag säga mer då.. jo det har fötts ca 20 till guppys...så jag måste nog göra något åt saken hyggligt fort... jag tror nämligen mina pansarpandor inte gillar mängden fisk... för dom får inte ha sin mat ifred. Det går åt över 4 friska nypor mat till dessa och förr var det typ en å halv...Inte är ja nå bra uppfödare heller för mina får oftast bara en gång om dagen....

              jag funderar på om guppys anpassar mängden lite beroende på hur stort det är, jag menar det är ju lite självmord å laga fler än det finns plats för.... hmm för i sånt fall måste dom nog flytta i balja tills det andra e klart....

              Kommentar

              • Mu(sic)
                • March 2012
                • 2305

                Haha! Jag tyckte att furcata lät som ett växtnamn

                Kommentar

                • KJE
                  • August 2013
                  • 1066

                  Ursprungligen postat av tanteva
                  botten materialet är en speciallera som är bränd, lite som lecakulor men stannar på botten. Lätt å luftig och det fastnar massor med bra bakterier där säger dom som vet =) Utmärkt grus till lowtech, då slipper man massa annat jox som många har i då.
                  Aha, då är jag med, tack för svaret
                  Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                  Kommentar

                  • tanteva
                    • September 2015
                    • 1399

                    jag har ju en liten film snutt från mitt nya filter jag gjorde av glassbyttor jag fick från glass shoppen 70 meter från porten...=p endel saker är bra å ha nära ...

                    video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

                    Kommentar

                    • tanteva
                      • September 2015
                      • 1399

                      sådan fart det var på Zoopet idag =D kul

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ursprungligen postat av tanteva
                        jag har ju en liten film snutt från mitt nya filter jag gjorde av glassbyttor jag fick från glass shoppen 70 meter från porten...=p endel saker är bra å ha nära ...

                        https://www.youtube.com/watch?v=icceKUtyZeQ
                        Du är allt bra klurig du
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • tanteva
                          • September 2015
                          • 1399

                          he he .. ja men det är ju kul om man kan göra eget ju =p...

                          min honungs gurami är lite udda tror jag, jag har ju skaffat en döskalle i nått hårt material... i där är det gamla luftbubblor, eller ja det är inte vattenfyllt i toppen. Där har han troligen lagt äggen.
                          HAn vaktar denna döskalle som en hök, och det bubblor han byggde upp i ena hörnet är helt borta.
                          Har ju inte sett till han på et tag , då detta var för mig lite udda att han kom på att ha boet i en grotta.. är det nån som vart med om liknande... ?


                          tog just en film snutt den kommer nog imorrn =)
                          Senast redigerad av tanteva; 12 October 2016, 19:42.

                          Kommentar

                          • tanteva
                            • September 2015
                            • 1399

                            filmtaijm på lille guramin som vaktar skallen...

                            video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

                            Kommentar

                            • Rufus
                              • January 2005
                              • 866

                              Vilken söt liten kille, smart också, mkt lättare att vakta.
                              // Annicka

                              Kommentar

                              • tanteva
                                • September 2015
                                • 1399

                                ja men jag trodde ju dessa alltid byggde i ytan....trodde själva syret var viktigt, nog räcker kanske det lilla som finns i skallen men ändå =p det går ju emot instinkterna trodde jag. Men bubblorna stannar ju fint på ett å samma ställe där... vi får se om jag har simmande yngel som man kan se om nån månad he he

                                Kommentar

                                Arbetssätt...