Tantens galna akvarievärld....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    nu så har jag slagit lag i saken och lagt en order på cirkulationspump med rätt sorts insug... och filtermatta... å så en ny värmare.... på någe vis har jag ju 3 kar igång... så jag har lite klena värmare i 2 av dom....men med en ny så får jag det gå ihopa då storleken skiljer sig lite å jag borde byta plats... ja rörigt värre men jag har koll lovar =P...
    där hade dom med ny kattsandslåda... så man tog ju allt på en å samma gång....
    det var ju inte så fiskigt men ja ja det fick komma med ändå....

    lite svamligt inlägg men juljul vidare då =P

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399

      nu vart jag glad... Beställde å betalade i onsdags idag kom den min led lampa, detta trots mellandagar =D

      JAg förstår mig inte riktigt på den än... månljuset är fint men då måste knappen vara åt ett annat håll.... dagsljuset ser fint ut det med.... bilder kommer senare då jag städat till det lite bättre =P

      Kommentar

      • Marten64

        • July 2012
        • 1020

        Spännande! Jag är också ute efter en led belysning, du får utvärdera.
        Jag köpte en för ca ett år sedan, mina växter var mycket glada men tyvärr tappade den väldigt mycket och ganska fort i ljusstyrka och algerna tog över.
        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          Ursprungligen postat av tanteva
          nu vart jag glad... Beställde å betalade i onsdags idag kom den min led lampa, detta trots mellandagar =D

          JAg förstår mig inte riktigt på den än... månljuset är fint men då måste knappen vara åt ett annat håll.... dagsljuset ser fint ut det med.... bilder kommer senare då jag städat till det lite bättre =P
          Det är ju halva nöjet med ny pryl att sätta sig in i funktionerna
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • Marten64

            • July 2012
            • 1020

            Ursprungligen postat av Marten64
            Spännande! Jag är också ute efter en led belysning, du får utvärdera.
            Jag köpte en för ca ett år sedan, mina växter var mycket glada men tyvärr tappade den väldigt mycket och ganska fort i ljusstyrka och algerna tog över.
            Vad tråkig jag låter.

            Så här får det bli istället.

            Vad roligt att du har en ny belysning, häftigt med kvällsljus!
            / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13133

              Ursprungligen postat av tanteva
              nu vart jag glad... Beställde å betalade i onsdags idag kom den min led lampa, detta trots mellandagar =D

              JAg förstår mig inte riktigt på den än... månljuset är fint men då måste knappen vara åt ett annat håll.... dagsljuset ser fint ut det med.... bilder kommer senare då jag städat till det lite bättre =P
              Hej Eva det låter som att de kan va lika ledramp som jag har? isåfall ställer du först korrekt klocktid på den sen har den 3 timerpunkter A1 A2 A3. ex du vill att den ska tända 09:00 då trycker du på OK 2 ggr så att det blinkar 12:00 då ändrar du timmar först med - + knapparna sen OK och då gör du samma med minuter sen OK och då står det A1 och då väljer du ljusstyrka med - + knapparna (0-100%) sen OK sen lika med steg 2 och sist A3 och då vill du att den ska släcka och då matar du in tex 22:00 sen kommer A3 upp och då väljer du 00% och då är den släckt fram till tex 09:00 näste morgon! Det är alltid lite krångligt med såna här grejer som har massa funktioner
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Rufus
                • January 2005
                • 866

                Roligt att få glädja sig åt nya prylar, nu hänger du väl lite extra framför det karet tyvärr får jag nog nöja mig med den väl fungerade ramp jag har.
                // Annicka

                Kommentar

                • tanteva
                  • September 2015
                  • 1399

                  Ja åheim det är en sådan =D men jag ville ha månljuset på natten svagt och då måste jag ju trycka på knappen så den är åt andra hållet... menar du att den timermojängen fixar det ?
                  Föe att det är 3 tiden kan kan ställa in fattade jag som morgong ljuset å sedan kunde man öka för att sedan minska till sk nattljus som jag kallar det eller ville ha det... tror mina fiskar skulle gilla ha svagt ljus... har skaffat fjärilsciklider... Hanen jagar honorna,(har 2) mer när det är dagsljus så att säga...Tiden tror jag att jag fick till å det var ju bra med en klocka där =D

                  Men att få till månljuset ja det var svårt... eller gör jag det svårare än det är ?

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13133

                    Du kan tyvärr inte programmera månljuset. Du kan växla över till månljus när rampen lyser.
                    MEN om tex rampen är inställd och ska släcka 22:00 (ljus inställt på 00%) så kan du inte tända månljuset för då har kontrollern kopplat av strömmen och du måste ta bort den och köra direkt med elkabel....

                    Du kan slå över till månljus ett tag innan rampen släcks om du vill ha det den sista stunden.

                    Rampen startar automatiskt med sunrise effekt och slocknar med sunset effekt!
                    Min tex startar 12.00 A1 45% (tänds succesivt med soluppgång och stannar på 45%) Kl: 21.00 A2 30% (då går den succesivt ner till 30%) 23:00 A3 00% (då slocknar den successivt dvs. solnedgång) När rampen sen slocknat helt går alltså inte månljuset att tända för det finns ingen ström fram till rampen!

                    Ingen fulländad teknik att styra rampen alltså men det avspeglar sig i priset, de ramper med full kontroll kostar många tusenlappar!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • tanteva
                      • September 2015
                      • 1399

                      tänk att jag känner mig lite lurad nu.... för det var ju månljuset som var så mysigt.. men men.. sunrise å dawn gillade jag... tror fiskarna gillade det med att det gick sakta =D
                      jag tänker ha längre sunrise... å lågt på eftermiddagen då jag är vaken så sent gillar jag att det ät tänt tills 00 i vart fall...så det börar vid ca 14 blir stakrt vid 3 sedan går det ner vid 00... men jag ser nu jag måste förlänga tiden med svagt,,, annars blir det för mycket ljus bättre om det kommer starkare runt 5-6 på kvällen... så blir det mer så som *jag å mitt ego * vill ha det =P gott nytt på dig =D

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13133

                        Jag struntar helt i blåljuset utan vill bara ha lite soft ljus mot kvällen och LED så jag blev mer än nöjd när jag fick hem den Gott nytt på dig också
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Hoppas att du haft en riktigt bra Jul Eva. Vill önska dig ett höjdarår nu 2017.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • tanteva
                            • September 2015
                            • 1399

                            tackar tackar blåvinge =D... skaffade mig en nya lampa i vart fall till karet... med soluppgång å solnedgång... =D

                            Kommentar

                            • KJE
                              • August 2013
                              • 1066

                              Ursprungligen postat av tanteva
                              tackar tackar blåvinge =D... skaffade mig en nya lampa i vart fall till karet... med soluppgång å solnedgång... =D
                              Då vill vi se en bild på det nya ljuset
                              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                              Kommentar

                              • tanteva
                                • September 2015
                                • 1399

                                det kommer när jag städat lite i karet... jag har ju still sist fått alger på rutorna =D men jag har jobbat hårt för det.... ;-)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...